vraag hier of je vissen bij elkaar passen

Bestand 200x50whx60

Berichtdoor Leleupi white » 13 jul 2017, 11:37

Vrienden,

Ik ben al een tijdje bezig plannen aan het maken voor een groter aquarium.
Nu het stilaan vorm begint te krijgen durf ik me ook wagen een het samenstellen van een bestand.
Ik ben niet op zoek naar een 100% biotoop correct bestand maar zal natuurlijk ook geen frontosas met tropheus samen zetten.
In functie van het bestand zal dan de inrichting bepaald worden.

Mijn voorkeur gaan uit naar dit bestand:

Bestand 1
Synodontis PWZ 6
Cyathopharynx Furcifer 3/7
Neolamprologus Tretocephalus 1
Cyp. Leptosoma 10/10
Altolamprologus Calvus Black 1/2
Leleupi 1 man (omdat ik hem al zo lang heb)

Over de Furcifer in combi met Cyps heb ik al verschillende opinies gelezen (JCB/CoenB/Sidguppy/Tropheus) en gehoord (misterb). De meningen verschillen maar hellen toch over naar de positieve kant.

De aantal Furcifers is nog een punt dat door verschillende mensen anders wordt gezien.
De eene stellen maximaal twee mannen, anderen stellen dat je met drie mannen meer kans hebt om er steeds twee op kleur te hebben.

Mijn derde twijfelpunt is de PWZ. Ik vermoed dat ik voor de nachtrust van de Cyps en de Furcifer deze vermoedelijk zal moeten laten vallen. Maar ik vind het zo'n toffe beestjes dat ik het toch nog even in de groep gooi.

Mijn vierde twijfelpunt is de Cyp Leptosoma. Hiervoor las is dat Microlepidotus eventueel een betere (rustiger) soort is. Deze schijnen echter moeilijker te houden/transporteren zijn ivm het blind worden en zo. Is dit echt zo een groot probleem en hoe kun je dit vermijden?

Tot zover mijn bijdrage nu is het aan jullie om te reageren.

Alvast bedankt voor de reacties
LW
Leleupi white

Re: Bestand 200x50whx60

Berichtdoor Slavi » 13 jul 2017, 14:44

Je vraagt of ik je kan helpen maar je hoofdbewoner wordt Cyathopharynx Furcifer en ik heb geen ervaring met die soort. Wel met de PWZ en Alto's maar of het geschikte medebewoners zijn voor de Cyathopharynx weet ik niet.
Ik ben bang dat er sowieso weinig ervaringen zullen zijn met deze soort. Zo vaak wordt hij volgens mij niet gehouden. Omdat de vissen van Tanganyika ook nog een eigen karakter hebben kan je weinig zeggen over hoe het bij jou zal lopen.

Als je iemand kan vinden die ze heeft zou ik vragen of je daar eens mag kijken. Verder zou ik kijken naar wat je op dit forum kan vinden aan info/ervaringen en deze staven met wat je op andere (buitenlandse) fora kan vinden. En ik zou veel naar filmpjes op youtube kijken om te zien hoe ze zich gedragen. Meer kan ik je niet helpen.
Succes!
Diepwaterbiotoop; 200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=14308
Slavi

Berichtdoor Leleupi white » 13 jul 2017, 15:15

Zijn er buitenlandse fora die je kan adviseren?
Leleupi white

Berichtdoor Erwin8 » 13 jul 2017, 15:37

Iemand van onze Antwerpse Tanganyika groep heeft de volgende vissen zitten:

Aquarium is ongeveer 4000liter en daar zit in :
Cyprichromis leptosoma tricolor
Cyatopharynx furcifer MAGARA
Xenotilapia papilio KANONI

Hoeveel van allen? Weet ik niet, wel een grote groep Cyprichromis leptosoma tricolor.
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.
Erwin8

Berichtdoor Leleupi white » 13 jul 2017, 15:45

Ik moet regelmatig in het Antwerpse zijn.
Zou er een bezoekje geregeld kunnen worden?
grtz
LW
Leleupi white

Berichtdoor Erwin8 » 13 jul 2017, 16:13

Leleupi white schreef:Ik moet regelmatig in het Antwerpse zijn.
Zou er een bezoekje geregeld kunnen worden?
grtz
LW

je hebt pb
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.
Erwin8

Berichtdoor CoenB » 14 jul 2017, 10:44

Even mbt extra info: http://www.cichlidae.com/ is een goede plaats waar veel kennis aanwezig is, echter niet echt een "actief" forum.

Het belangrijkste is, wat noem jij een groot aquarium??
De Cyathopharynx is een erg mooie vis (heb er zelf ook naar gekeken) maar wel dominant op de zandvlakte. Als je meerdere mannetjes wilt gaan houden begint vaak de uitdaging. Dus 3 mannen zou ik alleen in een hele grote bak aandurven. Dan denk ik vanaf 3 meter...
Dus eerst: wat worden de afmetingen van jouw bak (als je de keuze hebt, denk eraan dat diepte ook erg belangrijk is want deze vissen kunnen erg grote kraters bouwen!

Mbt de Synodontis kun je wel eens gelijk hebben. Ik heb het nooit aangedurfd om deze samen met mijn vedervinnigen te houden.

De rest zou allemaal moeten kunnen, denk dan wel goed na over jouw inrichting mbt zand/rotsen etc.
CoenB

Berichtdoor Leleupi white » 14 jul 2017, 11:18

De afmetingen van mijn bak zijn 200x50whx60 zoals de titel eigenlijk ook aangeeft :wink: Dat is echt het maximum dat ik kan gaan zonder problemen te krijgen met mijn vrouwtje :wink:
Maar hierin zou jij dus maar 2 mannen van de Cyathopharinx plaatsen. Is dit in combinatie met 5 vrouwen dan een goed idee?
Zou er een kolonie multis bijkunnen ergens in een hoekje, er voor zorgend dat de kolonie regelmatig manueel uitgedund wordt (de jonge dieren verplaatsen naar andere bak)?

We komen dan uit op

aquarium 200x50whx60

bestand:
Cyathopharynx Furcifer 2/5
Cyp. Leptosoma 10/10
Multikolonie (klein houden)

Wat denken jullie?
Leleupi white

Berichtdoor Baars » 14 jul 2017, 11:59

Leleupi white schreef:De afmetingen van mijn bak zijn 200x50whx60 zoals de titel eigenlijk ook aangeeft :wink: Dat is echt het maximum dat ik kan gaan zonder problemen te krijgen met mijn vrouwtje :wink:
Maar hierin zou jij dus maar 2 mannen van de Cyathopharinx plaatsen. Is dit in combinatie met 5 vrouwen dan een goed idee?
Zou er een kolonie multis bijkunnen ergens in een hoekje, er voor zorgend dat de kolonie regelmatig manueel uitgedund wordt (de jonge dieren verplaatsen naar andere bak)?

We komen dan uit op

aquarium 200x50whx60

bestand:
Cyathopharynx Furcifer 2/5
Cyp. Leptosoma 10/10
Multikolonie (klein houden)

Wat denken jullie?

Ik ben niet diegene waar je bij moet wezen als het gaat om ervaring, maar ik vraag me af of de multies wel samen gaan met de c.furcifer, aangezien multies dominant op de bodem zijn en de c.furcifer ook graag gebruik maakt van de bodem.
Wellicht dat een ander daar een eenduidig en verhelderend antwoord op kan geven.

Heb je geen 2e of 3e bestand wat je kan samenstellen, waar de c.furcifer eventueel vervangen kan worden voor een andere mooie zandbewoner? Bijvoorbeeld een mooi groepje enantiopus melanogenys of kilesa's, je heb dan qua broedgedrag (nest maken) vrijwel het zelfde gedrag en ze zijn ook zeer mooi qua kleur.
Baars

Berichtdoor Leleupi white » 14 jul 2017, 14:01

Ik had de Xeno's ook al in gedachten maar ging er van uit dat de Furcifer toch net iets beter te houden was.
Maar Xeno's zijn ook een optie.
Ik kan het dan nog altijd afwegen tegenover elkaar als ik aan de juiste info geraak over de Furcifer.

Is het volgende volgens jou dan mogelijk (er van uit gaande dat je hier wel ervaring in hebt)?

xeno melanogenys of kilesa (aantallen? graag een tip?)
Cyp. Leptosoma 10/10

met eventueel
Multikolonie (klein houden goed afgebakend in een hoek)
Leleupi white

Berichtdoor Baars » 14 jul 2017, 16:13

Leleupi white schreef:Ik had de Xeno's ook al in gedachten maar ging er van uit dat de Furcifer toch net iets beter te houden was.
Ik kan het dan nog altijd afwegen tegenover elkaar als ik aan de juiste info geraak over de Furcifer.

Is het volgende volgens jou dan mogelijk (er van uit gaande dat je hier wel ervaring in hebt)?
j
Cyp. Leptosoma 10/10

met eventueel

Ik heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee, al staan ze wel op mijn verlanglijst (in een groter aquarium).
Wat ik er over gelezen heb is dat ze in ieder geval als groep moeten gehouden worden van een stuk of 8 dieren. Om de mannetjes wat op kleur te krijgen, word dan ook geadviseerd om minimaal twee mannetjes in een dergelijke groep te houden.
Ik meen dat "Danovic" die hier ook op het forum actief is/was en tevens uit België komt, wat ervaring had met het houden van deze dieren.
Wellicht dat je hem even een PB kan sturen.

De multies blijf ik gewaagt vinden in combinatie met andere zandbewoners, ook als je een goed afgebakende hoek maakt.
Ik zat namelijk ook een tijd met een bestand met xenos en multies in mijn hoofd, het geen wat ik er toen over gelezen had en wat me geadviseerd werd, was toch voornamelijk dat het afgeraden werd.

Ik hoop dat je er uit komt en ik ben benieuwd wat het uiteindelijke bestand word en uiteraard ben ik ook benieuwd naar hoe hoe het er uit gaat zien :mrgreen:
Baars

Berichtdoor Baars » 14 jul 2017, 16:18

Baars schreef:
Leleupi white schreef:Ik had de Xeno's ook al in gedachten maar ging er van uit dat de Furcifer toch net iets beter te houden was.

j
Cyp. Leptosoma 10/10

met eventueel

Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met de melanogenys en kilesa, al staan ze wel op mijn verlanglijst (in een groter aquarium).
Wat ik er over gelezen heb is dat ze in ieder geval als groep moeten gehouden worden van een stuk of 8 dieren. Om de mannetjes wat op kleur te krijgen, word dan ook geadviseerd om minimaal twee mannetjes in een dergelijke groep te houden.
Ik meen dat "Danovic" die hier ook op het forum actief is/was en tevens uit België komt, wat ervaring had met het houden van deze dieren.
Wellicht dat je hem even een PB kan sturen.

Het bestand wat je boven aangeeft lijkt me prima, alleen weet ik niet wat de leleupi gaat doen met de rest. Ik hoop dat daar iemand anders wat nuttigs over kan zeggen.

De multies blijf ik gewaagt vinden in combinatie met andere zandbewoners, ook als je een goed afgebakende hoek maakt.
Ik zat namelijk ook een tijd met een bestand met xenos en multies in mijn hoofd, het geen wat ik er toen over gelezen had en wat me geadviseerd werd, was toch voornamelijk dat het afgeraden werd.

Ik hoop dat je er uit komt en ik ben benieuwd wat het uiteindelijke bestand word en uiteraard ben ik ook benieuwd naar hoe hoe het er uit gaat zien :mrgreen:
Baars

Berichtdoor David » 14 jul 2017, 18:36

Mooie plannen en prima bakmaat, daar kan je wel wat mee qua Tanganyika. De kunst is altijd om een bestand te vinden dat afwisseling, natuurlijk gedrag en balans in je bak brengt. Ik haal mijn inspiratie o.a. bij:
https://www.einrichtungsbeispiele.de/in ... size=20000

De Furcifer lijkt mij meer ruimte nodig te hebben dan een bak van 200x50x60.
David

Berichtdoor Leleupi white » 17 jul 2017, 21:04

Met al deze info kan ik weer eventjes verder!
Alvast bedankt en ik hou jullie op de hoogte! !
LW
Leleupi white

Berichtdoor Leleupi white » 26 jul 2017, 06:54

Ik heb mijn voorkeursbestand een beetje gewijzigd

Bestand 1
Synodontis PWZ 6
Xenotilapia kilesa 3/7
Cyp. Leptosoma 10/10

Bestand 2
Synodontis PWZ 6
O. Nasuta 3/7
Cyp. Leptosoma 10/10

Haalbaar volgens jullie?
LW
Leleupi white

Volgende

Keer terug naar Visbestand

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Design by GB