Overstap naar tanganyika?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
cadycat
Contacteer:

Re: Overstap naar tanganyika?

Bericht door cadycat » 19 jan 2011, 11:42

Ja, achteraf een beetje spijt van de panorama model, het is verder mooi, maar lastig inrichten ook. Het is netto wel zo'n 150 liter.

Dus deze vissen kunnen dus niet??... Back to the drawingboard dan maar.. 8-)

Gerard

Bericht door Gerard » 19 jan 2011, 11:51

Ik zou ze nog niet helemaal afdanken, probeer wat meer info in te winnen bij de mensen die ze in kleinere bakken hebben gehouden. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

(PS: wel goed dat je in ieder geval het welzijn van je vissen voorop hebt staan en niet kost wat het kost iets in je bak wilt hebben).
In der Beschränkung zeigt sich den Meister - Goethe
Mijn foto's op flickr

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 19 jan 2011, 12:12

Oke, ik zal eens rondvragen.
Maar inderdaad, als ze zich niet goed zouden voelen in mijn bak, dan neem ik ze niet. Het welzijn van de dieren gaat ten allen tijden voor. Ik heb de tijd wel. En wil al zeker geen te volle bak [ zag net nl. wat bakken aangeboden op de welbekende site met bakken volgepropt met vissen... vreselijk :mad: ..]

Maar ik wil wel eerst weten welke vissen er in gaan, zodat ik de bak daar volledig op af kan stemmen.

stijn12

Bericht door stijn12 » 19 jan 2011, 19:02

de enige vissen die er miss niet in zouden kunnen zijn de paracyp's.

dat koppel calvussen en syno's kan prima.

wat zijn de maten van je bak?.

want ik heb zelf namelijk ook paracyps ( alleen dan wel in een 160cm bak ) en naar mijn mening zijn het erg rustige visjes die graag in de stroming zweven/hangen.

heel veel ruimte hebben ze niet nodig.

maar de vrouwen moeten wel goed kunnen schuilen voor de mannen.
200x60x60

Edin

Bericht door Edin » 19 jan 2011, 20:09

stijn12 schreef: heel veel ruimte hebben ze niet nodig.

maar de vrouwen moeten wel goed kunnen schuilen voor de mannen.
Jij hebt zover ik weet grotendeels halfwasjes zwemmen, dat is toch andere koek dan volwassen dieren ;)

Persoonlijk zou ik Paracyprichromissen nooit in een 160L bakje houden, in mijn optiek zijn ze dan erg vatbaar voor stress en dus ziektes (vooral wormen). Een beetje aquarianen op het randje zeg maar ;)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 20 jan 2011, 10:45

Dan doe ik het niet, wil uiteraard geen ziektes, wel jammer, want ze zijn prachtig.
Een koppel Calvussen toch liever niet, ik toch liever een klein groepje dan 1 koppel. En daarnaast lees ik dat de calvus toch ook de ruimte wil. Dus die laat ik ook maar weg.

Misschien dan toch de caudopunctatus?? Moelijk hoor.

Of... ik wacht nog een paar jaar [ maar ja, gaat dat lukken?? :shock: ..] en probeer plek te maken voor een 1.50 bak.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 20 jan 2011, 20:38

Je eerste post was hartstikke goed:
cadycat schreef:Ik wil zeker niet een bak volproppen met verschillende vissen. Een soort vind ik zelf mooier dan 3 soorten..

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Lamprologus caudopunctatus.
Dat is een goed uitgangspunt als je een kleine bak met Tanganjika wilt (een meter is klein voor Tanganjika).
Ik heb gehoord van mensen met een kleine bak met een groep caudopunctatus. Dit ging uitstekend, was buitengewoon leuk en werd een aanrader genoemd. Sidguppy was er 1 van meen ik. Die kun je PB-en op http://www.nederlandsecichlidenforum.nl ... =1&t=11691
Een alternatief is Lamprologus leloupi.

Een 150 cm bak verhoogt het aantal soorten dat je kunt houden, helemaal als je die minstens 60 cm diep maakt.

Heeft je kraanwater ook zo'n hoge pH als je aquaria? Zo niet is het mogelijk je grind of stenen die basisch reageren met je water.

Feit dat Lamprologus caudopunctatus geen algen graast wil niet zeggen dat je geen algen moet hebben. Juist wel. Dat hoort bij Tanganjika. Algen zijn decoratief en verbeteren de waterkwaliteit.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 22 jan 2011, 17:30

Ik ben zo wat aan het rondsnuffelen en zag iemand met een meterbak met de volgende vissen erin;
Lamprologus multifasciatus 2m/4v
Paracyprichromis nigripinnis 4m/5v
Altolamprologus compressiceps 1m/1v
Synodontis lucipinnis 5x

Ik vond dat nogal wat veel... eigenlijk. Maar dat ging allemaal goed.. :?:

Niet dat ik dat bestand wil..maar vraag me toch waarom dat bij hem wel goed gaat. Zoveel meer liters heeft hij toch ook niet.

Maar goed, was maar even een gedachtenspinsel van me.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 22 jan 2011, 17:36

Gert-Jan schreef: Heeft je kraanwater ook zo'n hoge pH als je aquaria? Zo niet is het mogelijk je grind of stenen die basisch reageren met je water.
pH uit de kraan is al 8.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 01 feb 2011, 10:59

Voor ik de meterbak omga gooien, heb ik besloten eerst maar eens het met mijn 60 cm. bakje te gaan proberen.

Aangezien deze uiteraard kleiner is, denk ik aan een groepje lamprologus similis of de multifasciatus. Inrichting wordt dan een paar stenen [voor het [mijn] oog dan] en dus veel slakkenhuizen. En misschien een of twee kleine plantjes.

Is dit een optie??

Simeon81

Bericht door Simeon81 » 01 feb 2011, 13:06

Jawel dat is wel een optie, alleen ik zou dan alleen maar slakkenhuisjes doen en geen stenen. Daar doen ze toch niets mee. Plantjes kennen zij niet in hun biothoop maar kunnen geen kwaad en kan het decor wat opfrissen.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 01 feb 2011, 14:41

Helemaal geen stenen?? Ik heb wat foto's gezien van aqua's met de slakkenhuiscichliden en de meesten hadden wel wat stenen, vandaar ook. Maar zonder is misschien wel net zo makkelijk.. eigenlijk. Maar hebben ze dan wel ruimte om elkaar te ontwijken als ze dat willen??
Wel kan ik dan het filterzand er gewoon in houden??

Groepje van 6, zou dat kunnen ? 2m/4v dan, en hoe zie je onderscheid in mannen en vrouwen, dat heb ik nog nergens gelezen nl.

Wat ik een beetje gek vindt, ik lees ze kweken als konijnen, maar toch zie je ze amper aangeboden worden? Ik kan ze in mijn woonplaats in elk geval niet krijgen. Weet iemand of ze ergens bij mij in de buurt te verkrijgen zijn??

stijn12

Bericht door stijn12 » 01 feb 2011, 17:16

cadycat schreef:Helemaal geen stenen?? Ik heb wat foto's gezien van aqua's met de slakkenhuiscichliden en de meesten hadden wel wat stenen, vandaar ook. Maar zonder is misschien wel net zo makkelijk.. eigenlijk. Maar hebben ze dan wel ruimte om elkaar te ontwijken als ze dat willen??
Wel kan ik dan het filterzand er gewoon in houden??

Groepje van 6, zou dat kunnen ? 2m/4v dan, en hoe zie je onderscheid in mannen en vrouwen, dat heb ik nog nergens gelezen nl.

Wat ik een beetje gek vindt, ik lees ze kweken als konijnen, maar toch zie je ze amper aangeboden worden? Ik kan ze in mijn woonplaats in elk geval niet krijgen. Weet iemand of ze ergens bij mij in de buurt te verkrijgen zijn??

marktplaats staat er vol mee :) .

ik heb ze ook in een bak alleen met schelpen je kan er wel 2/3 stenen in leggen maar die graven ze toch alleen maar onder.

of ze maken er een holletje onderdoor.

voor de rest doen ze alles in schelpen.

en planten worden in een 60 cm sowieso uit gegraven.

miss wat anubias op een steen dan maar dan houd het ook wel op. :)
200x60x60

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 02 feb 2011, 10:29

Oke, ik snap het, wat de stenen betreft, maar ik vind het voor het oog wel mooi, een paar dan met anubias, maar moet ik dan ook tempex eronder doen, of is dat voor die 2 stenen ofzo niet nodig.

Ga nog eens zoeken dan op MP..maar ik las ook,[ ik doe momenteel bijna niet anders :) ] dat ze zelf de klolonie in stand houden doordat de mannen de tevele jongen op eten, of is dit niet waar??

stijn12

Bericht door stijn12 » 02 feb 2011, 17:43

jep ze houden zelf de kolonie in stand als er teveel jongen komen :) .

ja kan je doen ik deed het niet maar het is wel safe natuurlijk. :wink:
200x60x60

Plaats reactie