Overstap naar tanganyika?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
nieko

Re: Overstap naar tanganyika?

Bericht door nieko » 09 feb 2011, 17:55

ik zou niet gaan voor xenoos, kan wel maar stelt wel wat meer eisen aan eigenlijk alles is mischien beter voor een beginnende tanganyikaan (niet lullig bedoeld :wink: ) om met wat simpelers te beginnen, en dan later xenoos kopen. gewoon omdat ze wat moeilijker te houden zijn, maar ik ben ook geen xeno kenner dus wacht maar op de experts :wink:

Edin

Bericht door Edin » 09 feb 2011, 19:29

Je kan best met de standaard nakweek Xenotilapia's beginnen als het aquarium in een stressvrije omgeving staat, dus geen kinderen die op de ruiten rammen e.d.

Uiteraard zijn er wat eisen qua voer en inrichting, maar dat is met alle Tanganyikanen zo.

Of je ze op een meter aquarium moet houden, dat is een ander verhaal.
Ik zou het niet doen, maar dat heeft meer te maken met de karaktereigenschappen van Xenotilapia's.
Vooral de bi-parentale muilbroeders hebben hoge eisen qua aquariumafmetingen.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 10 feb 2011, 10:31

Ik begrijp het, en heb dat later ook wel beseft, dat het niet de makkelijkste vissen zijn om mee te beginnen in mijn geval. Maar wat zijn ze wonderschoon...ik ben er wel verliefd op geworden, dus ooit...
Want kinderen heb ik hier niet. Dus geen ruitenrammende gevaren :lol:
Wel katten die op de bak springen om te pitten. Doen niets met de vissen, maar kan me voorstellen dat dat stress kan geven. Maar goed, de katten worden uiteindelijk ook minder...ik heb er nu 6 en er komt gèèn meer bij. Wat af valt valt af. De oudste is momenteel al 16.
Dus over een paar jaar, als ik minder katten heb, en dan misschien ook meer ruimte??

Toch wel jammer dat een meter bij gezelschapsbakken als redelijke maat wordt gezien hier gewoon klein is :(

Ik heb inmiddels een paar boeken over tanganyika kunnen kopen, dus die eerst maar eens lezen! :wink:

nieko

Bericht door nieko » 10 feb 2011, 16:40

ik ben ook verliefd op de xenotilapia roduntiventralis van Edin, en die (of andere xenoos) komen nog wel als ik mijn multies over een jaartje zat ben :wink:

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 02 mar 2011, 11:18

Ik heb net een aantal slakkenhuizen binnengekregen, de zgn. escargots. Bij de AH zag ik ze ook wel, maar zag op tegen het uitpeuren van die huisjes, dus nu heb ik ze besteld via internet, lege pracht slakkenhuizen!! :) . 24 voor € 6.95. Dus ook niet echt duur.
Ik weet niet of ik de link hier mag plekken??

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 05 mar 2011, 17:36

Vandaag de bak leeggehaald, wat een werk nog.. :shock: Morgen maar weer verder..

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 07 mar 2011, 20:12

Zo, mijn eerste tanga bakje is een feit! :mrgreen:

Nog niet af.. maar mooie slakkenhuisjes!

Afbeelding

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 13 jul 2011, 13:41

Inmiddels al een tijd verder en er zwemmen nu 7 multi's rond. Het is nog wachten op de eerste jongen. Ik heb de multi's jong gekocht, dus we hebben de tijd nog wel. Geen idee ook wat de man.vrouw verhouding is.
Maar de vissen doen het prima, zijn lekker doenig en laten zich zich steeds beter zien!
8-)

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 17 okt 2011, 20:01

Na lang wachten hebben de multi's hun best gedaan, ik heb nu minimaal 3 nesten zwemmen...zo'n 30 kleintjes.. dat hoefde nu ook weer niet :lol:

Ze zullen er uit moeten, niet, mettertijd..?? Hoe los ik dat op..hoe vang je ze?? :oops:

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 17 okt 2011, 23:56

Multi's zijn heel simpel te vangen. Gewoon de schelpen uit de bak vissen en in een emmer aquariumwater doen. Dan heb je de multi's ook. Geen netje voor nodig en succes gegarandeerd.
C'est le ton qui fait la musique

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 18 okt 2011, 10:27

Ja, dan heb je ze allemaal, maar ik wil de ouderdieren wel houden, en een deel van het grut.. Hoe weet je trouwens dan hoeveel er in en schelp zitten en òf ze er ook wel inzitten??

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 18 okt 2011, 11:40

Je begint door je hand alvast eens in het aquarium te steken en goed te kijken in welke schelpen de ouders zich verstoppen. Zodra je dat in de gaten hebt kun je ze uitvangen door de deur van het huisje af te dekken met je duim en de hele schelp in een emmer met aquariumwater te doen. Als je de ouders op deze manier gevangen hebt, zitten in de overige schelpen alleen nog maar jonkies :) Die schelpen verwijder je ook en doe je in een andere emmer. Als je tenslotte de schelpen met de ouders terugplaatst in het aquariumen en daar schone lege schelpen bij doet, dan kan het hele verhaal opnieuw beginnen :wink:

Multies uit de schelpen halen is een ander verhaal. Daar heb ik het ei van Columbus nog niet ontdekt. Ik ken wel een effectieve methode, maar die kost je de schelpen. Hier komt ie: schelp met de opening boven uit de emmer tillen zodat het water in de schelp blijft staan. Dan met een klein (draad)tangetje de schelp vanaf de ingang stukje bij beetje wegknippen. Zit er een Multi in de schelp dan zie je als eerste zijn staartje (voorzichtig met knippen dus). Als je zover bent houd je het restant van de schelp in een emmer met alleen maar aquariumwater en trek je onder water heel voorzichtig aan het staartje de multi eruit. Vaak werken ze zichzelf al naar buiten zodra je ze aanraakt. Het is een monnikenwerkje en het werkt alleen bij multies die niet al te klein meer zijn. Bij heel kleine visjes zou ik deze methode niet aandurven. De visjes met schelpen en al naar een ander aquarium of de nieuwe eigenaar verhuizen is wel zo handig en veel vriendelijker voor de visjes.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 18 okt 2011, 11:47

Het gepeuter in de schelp ga ik nog maar niet proberen.. :wink:

Wel handig is dat de kleintjes niet erg bang zijn, dus zou je met èèn maai met een schepnetje er wel wat uit kunnen vangen.. [ waarschijnlijk maar 1 keer, daarna niet meer.. :P ].

Ik moet er nog eens over nadenken, ik wil ze nl. ook niet allemaal kwijt, dus ik laat ze eerst nog maar even groeien.. Ik zat al te denken aan een bak van 80 cm., maar daar los ik niets mee op, dan kweken ze ook tot die bak weer vol is :roll:

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 18 okt 2011, 12:22

Ik weet niet of het een optie voor je is, maar je kunt ook de ouderdieren wegdoen. Dan weet je zeker dat het even duurt voordat je weer nieuwe aanwas krijgt :idea:

JCB

Bericht door JCB » 18 okt 2011, 15:46

@Oscar: Dat is 1 van de minst diervriendelijke methode`s die ik ooit heb gehoord.
Mocht je ze niet met huis willen verkopen is er 1 zeer makkelijker methode. Enige wat je nodig hebt is wel een grote emmer of een tweede bak.

Daar hang je een gazen plastic bakje in met grote openingen. Op de bodem leg je wat kleine/smalle pvc buizen. Vervolgens leg je de schelpen met de vissen die je weg wil doen in het gazen bakje. De vissen hebben altijd de neiging om zo laag mogelijk in de bak te gaan zitten dus zwemmen naar de bodem zodra ze eruit komen. En als ze eenmaal in de pvc buizen zitten heb je ze zo gevangen.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Plaats reactie