Overstap naar tanganyika?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Jan Oberink

Re: Overstap naar tanganyika?

Bericht door Jan Oberink » 18 okt 2011, 17:59

Voor het verwijderen van multi's uit de schelpen had ik het ei van Columbus nog niet uitgevonden en zoals ik zelf al schreef is verkopen in de schelp zeker vriendelijker voor de visjes. Ik heb de door mij beschreven methode éénmaal met de grootst mogelijke voorzichtigheid toegepast en alle multi's kwamen volledig onbeschadigd tevoorschijn. Ze misten nog geen schub. Eenmaal terug in het aquarium met een ander type schelp heb ik ook niets bespeurd van enig lijden. Het was gewoon meteen "back to business as usual" en dat doen uitsluitend gezonde cichliden. De term "meest dieronvriendelijk" vind ik hier veel te ver gaan. Er gebeuren wel ergere dingen, ook met onze cichliden.

Dat neemt niet weg dat de methode die jij beschrijft me een goede lijkt. Ik zit momenteel helemaal niet meer in de schelpenbroedertjes, maar mocht de gelegenheid zich eens voordoen, dan lijkt het me een poging waard om op die manier de visjes van de schelpen te sceiden. Toch dank dus.
C'est le ton qui fait la musique

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 06 feb 2012, 15:25

stijn12 schreef:jep ze houden zelf de kolonie in stand als er teveel jongen komen :) .
Is dit nu wel echt zo, aangezien ik het niet erg zie zitten om ze nog eens uit te vangen...??

Als ze wel blijven kweken is het misschien een optie om ze mettertijd in mijn 150 liter te zetten, met een vis, die de tevele jongen wat in toom houdt??
Klinkt gruwelijk, en zo vind ik het ook.. maar wordt hier ook lichtjes wanhopig van..

Zou het een optie zijn, om bij de multi's er 1 calvus bij te houden, of kan dat al helemaal niet?? [ in de meterbak dan, niet in de 60 cm... dat snap ik nog wel! 8-) ]

Didier

Bericht door Didier » 06 feb 2012, 20:49

zou het mogelijk zijn om de slakkenhuizen definitief te vervangen door pvc buisjes? Ik zit ook met hetzelfde probleem

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 07 feb 2012, 11:44

Dat lijkt me niet, dan kunnen ze hun normale gedrag niet uiten, en waar blijven de jongen dan de 1e paar dagen van hun leven??

Didier

Bericht door Didier » 07 feb 2012, 12:25

en als je dat doet in een speciaalbakje? Eten de multis eigen jongen op? Het zou wel heel makkelijk zijn voor onderhoud

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 07 feb 2012, 12:31

Da's nu juist het probleem, ik heb een speciaalbakje, ze eten hun jongen niet op....

Didier

Bericht door Didier » 07 feb 2012, 13:41

en stel dat je daarin dus de pvc buisjes legt ipv slakkenhuizen, kan je ze toch gemakkelijk uitvangen?

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 07 feb 2012, 15:04

Ik snap niet wat je precies bedoelt, zolang je ze niet hoeft te vangen, waarom zou je dan ze de schelpen onzeggen??

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 21 jul 2012, 17:32

Zo, even een oud topic naar boven halen, op pagina 1 staat dat ik plannen had voor de meterbak. Deze zijn nu wel onderhand zover dat het vaste vormen aanneemt.
Hij is nagenoeg leeg nu. De vissen heb ik gehouden, deze zijn nu verhuist naar boven in een Rio 125.

Plannen voor de meterbak; de multi's gaan hierheen verhuizen, dat zijn 8 volwassenen en nog wat jong spul.
Hier wil ik graag 6 synodontissen bij doen, de petricola dwarf. En een solo Calvus [vrouw].

Verder niets, dit zou wel moeten kunnen toch??

Ik heb al een fraaie achterwand, en grote ardennerbreukstenen gevonden [ dat was nog een hele zoektocht, overal hadden ze alleen kleine [ vuistgrote stenen] :roll: ]

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 jul 2012, 17:54

cadycat schreef:Ik heb al een fraaie achterwand, en grote ardennerbreukstenen gevonden [ dat was nog een hele zoektocht, overal hadden ze alleen kleine [ vuistgrote stenen] :roll: ]
Ik ben benieuwd 8-) :wink:
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 21 jul 2012, 18:03

Haha, jij denkt ook, wanneer laat ze dat ding nu eens zien?? :lol:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 jul 2012, 18:06

cadycat schreef:Haha, jij denkt ook, wanneer laat ze dat ding nu eens zien?? :lol:
Had m al op aquaforum mooi schoongemaakt gezien, nu nog in de bak ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 21 jul 2012, 18:11

Net wat je zegt, nu nog "even" in de bak.. :roll: :mrgreen:

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 31 jul 2012, 12:09

Jammer, geen reacties, ik had graag jullie kennersmening gewild, voor ik er vis in doe. Wat nog niet het geval is, overigens :roll:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 31 jul 2012, 12:22

cadycat schreef:Jammer, geen reacties, ik had graag jullie kennersmening gewild, voor ik er vis in doe. Wat nog niet het geval is, overigens :roll:

euhh, mening waarover? bestand? stenen? belichting? filtering? stroming?
De NVC op Facebook

Plaats reactie