Tropheus en pertrochromis

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Tone

Tropheus en pertrochromis

Bericht door Tone » 21 jul 2014, 17:37

Hallo ,

Eind september is het zo ver en ga ik verhuizen naar iets groters waar ik eindelijk een lang aquarium zal kunnen plaatsen in de woonruimte.
Na reeds enkele jaren tropheus te hebben gehouden ben ik van plan om deze eens te combineren met petrochromis famule of trawevesee.
De bak zal 300x60x50 worden en normaal als doorkijk opgesteld worden. Heb dit reeds met kleinere bakken gedaan om op die manier tropheus te houden en telkens met succes. Meningen zullen hier uiteraard over verdeeld zijn maar ik persoonlijk vond het telkens mooi en ondervond nooit of te nimmer problemen bij deze opstelling voor de vissen wat toch de hoofdzaak is.
Zou hierin een groep van +/- 30 tropheus in willen houden en dit in combinatie met petrochromis .
Wat zijn jullie ervaringen kwa groep of trio en de inrichting .. Juist veel steen of steen hoopjes .. Laat maar horen zo kan ik alles degelijk plannen en voorbereiden .
Alvast bedankt

Paula

Re: Tropheus en pertrochromis

Bericht door Paula » 21 jul 2014, 18:21

Persoonlijk zou ik de bak geen 0.50 hoog nemen, maar minimaal 0.60 en als je enigszins meer de diepte in zou kunnen gaan, zou ik daar ook de voorkeur aan geven. :)
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Tone

Bericht door Tone » 21 jul 2014, 18:32

Hey Paula,

Ik snap je heel goed maar dit formaat staat jammergenoeg vast en daar moet ik het mee doen .. Had ook liever 70 hoog en 80 diep gehad .. Maar dit is helaas niet mogelijk .. Zou het dan een slechte keuze zijn gezien de diepte van 60 en de hoogte van 50 die trouwens de waterstand bedraagt om deze dieren te gaan houden ? Opteer voor de kleiner blijvende petro soorten ..

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 21 jul 2014, 19:20

Veel of weinig stenen, doorkijkbak of niet, voor- en tegenstanders hier alom vertegenwoordigd, maar je hebt veel mogelijkheden.

Tropheus en Petro's gaan echt wel goed samen in mijn ervaring...Petro's zijn veel minder gevoelig dan Tropheus.

Misschien terzijde, maar Petro's zijn veel meer algen-etend dan Tropheus. hoeveel licht je er op opzet, ze kortwieken alles. Misschien interessant te weten naar lichtkeuze.
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Edin

Bericht door Edin » 21 jul 2014, 20:32

- Wat is jouw definitie van succesvol?
- Waarom per se 30 Tropheus? Wat is dan toch de meerwaarde van zoveel dieren? Qua gedrag wordg het niet interessanter, sterker nog, door de drukte zullen de dieren zich alleen maar meer als kuddedieten gedragen :(
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tone

Bericht door Tone » 21 jul 2014, 22:25

Edin schreef:- Wat is jouw definitie van succesvol?
- Waarom per se 30 Tropheus? Wat is dan toch de meerwaarde van zoveel dieren? Qua gedrag wordg het niet interessanter, sterker nog, door de drukte zullen de dieren zich alleen maar meer als kuddedieten gedragen :(
Wel aangezien ik telkens als tip kreeg tijdens de eerste jaartjes dat ik tropheus ben gaan houden om ze minstens met 15 en liefst zelfs met 25 a 30 dieren in een ruim aquarium onder te brengen ben ik blijkbaar al die jaren verkeerd geïnformeerd geweest. Ondervond in mijn vorige bakken waar ik ze met 15 a 20 samen hield zelden hevige agressie en aangezien ik z altijd vol overgave zag grazen voor het meest van de dag dacht ik goed bezig te zijn geweest .. Kort samengevat..
Maar sta zeker open om betere info te verkrijgen. Had ooit een groep van 9 samengebracht in een 2 m bak en toen werd ik enkele jaren terug als newbie bestempeld die niets van tropheus af wist terwijl dit tot hun verhuis naar een collega aquariaan steeds zonder kleerscheuren is verlopen . Al moet wel gezegd dat ik 1 man bijna ononderbroken door de bak zag schieten de andere achterna .. Daarmee misschien dat ik minder dan 15 nooit meer aandurfde..
Ben dus zeker benieuwd naar je tip voor het houden van een mix van tropheini achtigen in dergelijk formaat bak die ik opgaf .. Schoot zou ik zeggen

Plaats reactie