Julidochromis Malieri

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Abgo

Julidochromis Malieri

Bericht door Abgo » 08 nov 2014, 15:22

Hallo allemaal,

sinds kort ben ik over gestapt naar een kleine Tanganyika Rio 125 bak.
Ik heb de bak ingericht met lavasteen en wat zand op de bodem.
Ik heb in mijn enthousiasme als 1e bewoners twee Julidochromis Marlieri gekocht. Nu lees ik op het web verschillende zaken dan weer vreedzaam dan weer agressief, er kan van alles bij, er kan niets bij??
Ik vind het een mooie vis en wil ze als koppel (althans dat hoop ik) behouden. Ik wil er het liefst nog iets bijplaatsen, maar ben inmiddels de weg kwijt:o).
Die kan wel, die kan niet!! Ik hoor dan ook graag wat jullie vinden. Vast bedankt.

http://youtu.be/O-xDqO-VLUM

Overflow

Re: Julidochromis Malieri

Bericht door Overflow » 08 nov 2014, 17:30

Beste Abgo,

Je aquarium is met een oppervlakte van 81x36 te klein om naast een volwassen koppel Julidochromis marlieri een andere soort te huisvesten, met een volwassen lengte van 10-15cm is dit een flinke vis voor een 80cm aquarium. Wanneer de marlieri eenmaal volwassen zijn en zorgen voor nakweek hebben andere vissen in je bak geen viswaardig leven.

Wil je een combinatie maken van verschillende soorten in dit aquarium wil ik je toch adviseren om een andere Julidochromis soort aan te schaffen, namelijk de transcriptus of de ornatus. Deze blijven een stuk kleiner en zijn ook toleranter tegenover medebewoners. Deze soorten zijn goed te combineren met schelpenbroeders (Telmatochromis, Lamprologus) in een 80cm aquarium.

Neem mijn advies ter harte, dan hebben jij en je vissen beide meer plezier van de hobby.

Nog een opmerking buiten je vraag om: ik zie dat je voor lavasteen gekozen hebt. Lavasteen is erg poreus, doordat het zo poreus is kan er zich afval ophopen in de stenen wat voor een negatieve beïnvloeding van je waterkwaliteit zorgt.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 08 nov 2014, 18:01

Overflow schreef:

Nog een opmerking buiten je vraag om: ik zie dat je voor lavasteen gekozen hebt. Lavasteen is erg poreus, doordat het zo poreus is kan er zich afval ophopen in de stenen wat voor een negatieve beïnvloeding van je waterkwaliteit zorgt.
Dit is klink-klare onzin...er zullen zich net allerlei bacteriën in gaan huisvesten die nuttig werk zullen doen.
Lava wordt zeer veel gebruikt als filter-substraat.

Dat lava scherpe kantjes heeft en dus voor beschadigen bij de bewoners kan zorgen is wel een feit.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Overflow

Bericht door Overflow » 08 nov 2014, 18:26

Ik ben van mening dat het de waterkwaliteit negatief kan beïnvloeden. Net als dat in een kiezelbodem zich afval kan ophopen kan dat bij een lavasteen ook. Dat het als filtersubstraat wordt gebruikt mag zijn, alles met veel hechtoppervlak wordt in principe als filtersubstraat gebruikt.

Abgo

Bericht door Abgo » 08 nov 2014, 20:03

Hallo,

bedankt voor jullie antwoorden.
Nu maar ff nadenken.
Denk dat ik ze maandag ga ruilen, het is anders wel een erg rustige bak zo.
Wel slecht dat de winkel ze zo verkoopt, terwijl ik de bakmaat heb verteld.
Oke gedeelde schuld, ik had dit forum eerder moeten bekijken, maar toch.

Thanks.

Plaats reactie