Hulp gevraagd bij visbestand

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
YellowFish

Hulp gevraagd bij visbestand

Bericht door YellowFish » 08 dec 2014, 20:33

Ik heb besloten na mijn 30l aquarium te gaan voor een Tanganyika aquarium! 2 zelfs! :D
De eerste aquarium is 110liter (Juwel rekord 800) 81x36x45.
In deze aquarium zou ik graag Shell dwellers gehad en cichliden die wat hoger zwemmen.
Ik zat te denken aan deze Tanganyika cichliden:
- julidochromis marlieri (1m/2v)
- lamprologus tretocephalus (1m/1v) Ik hoop ergens een koppelte te kunnen kopen.
- Lamprologus Neolamprologus multifasciatus (1m/3v)

De 2de aquarium is 1 die op mijn bureau komt waar ik veel tijd doorbreng. Ik twijfel nog tussen een aquarium van 65 liter of toch een grotere van 90-100 liter.
De bedoeling is om maar een 3 tal vissen vissen erin te doen. (allemaal van dezelfde soort)
Ik dacht aan de lamprologus daffodil of de Lamprologus caudopunctatus.

De aquariums worden beide gedecoreerd met stenen,slakkenhuizen en een paar plantjes.
Op de bodem komt fijn zand.

Ik hoop dat er hier een paar forumleden mij kunnen helpen.

Mvg, YellowFish

Overflow

Re: Hulp gevraagd bij visbestand

Bericht door Overflow » 09 dec 2014, 12:12

Leuk dat je begint met Tanganyika. Lees je goed in de vissen die jouw interesseren, Tanganyika vissen zijn erg temperamentvol waardoor het vaak niet goed gaat in kleine aquariums.

Om even het lijstje af te gaan van de door jouw genoemde vissen:

81x36x45
Julidochromis marlieri - te aggressief voor jouw maat bak, speciaal aquarium kan maar niks erbij doen. Opteer voor de mildere ornatus of transcriptus. Dit is een koppelvormer dus schaf een groepje jonge dieren aan, laat een koppel vormen en vang de rest uit.
Neolamprologus tretocephalus - te aggressief voor jouw maat bak en in kleine bakken (<150 cm) niet als koppel te houden
Lamprologus multifasciatus - kan prima als kolonie in jouw bak

65/100 liter
Neolamprologus pulcher "daffodil" - 65 is te klein, 100 liter moet kunnen als speciaalaquarium liever groter indien je geen uitwijk mogelijkheden hebt voor je vis, het is een koppelvormer dus ook als koppel houden
Lamprologus caudopunctatus - 100 liter moet kunnen als speciaalaquarium

Voor Tanganyika begrippen zijn je aquariums erg klein, lees je goed in in wat wel en wat niet kan.

Bezint eer ge begint.

YellowFish

Re: Hulp gevraagd bij visbestand

Bericht door YellowFish » 09 dec 2014, 13:14

Bedankt voor de reactie OverFlow!
De Lamprologus tretocephalus zal maar even moet wachten tot ik een grotere bak kan aanschaffen.
Verder de vissen die je hebt opgenoemd bevallen me zeer goed en zal waarschijnlijk ook voor gekozen worden.

Momenteel kan ik maximum maar een aquarium kwijt tot 80cm maar hoop over een half jaar een project te kunnen starten van een aquarium van 1.20m+

Plaats reactie