81x36x45

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
YellowFish

81x36x45

Bericht door YellowFish » 07 jan 2015, 21:26

Beste aquariumliefhebbers,
Ik heb momenteel al een malawi cichliden aquarium staan en vind de tanganyika cichliden ook heel interessant!

Ik zou er een speciaalaquarium van willen maken voor de Neolamprologus tretocephalus.
Nu kan niet veel vinden over deze vissen hoe groot de aquarium moet zijn, blijkbaar zijn het geen simpele cichliden om te houden.

Als ik er geen 2 in 1 aquarium kan houden het mogelijk om er 1 in te houden en een paar Lamprologus multifasciatus of Altolamprologus calvus?

Mvg.

Wouter Lemcke

Re: 81x36x45

Bericht door Wouter Lemcke » 08 jan 2015, 09:07

Ik vind je bakje er eigenlijk te klein voor.

Zeker voor 2. Ik heb een 2m bak en zou er daar niet eens 2 in willen doen ;-) Het zijn felle beestjes.

Je bakje is in mijn ogen veel geschikter voor een groepje multi's en eventueel een kleine julidochromis soort oid.
--- 130*50*50 -----
Mauremys reevesii
P. Nigripinis
L. Multifasciatus
S. Petricola

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 08 jan 2015, 10:00

De treto wordt veel te groot voor een 80 cm bakje. Maximaal een trio multifasciatus of similis. Misschien dat een koppel occelatus ook nog kan . Maar max 1 soort vis.

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 08 jan 2015, 13:57

sieb amoraal schreef:De treto wordt veel te groot voor een 80 cm bakje. Maximaal een trio multifasciatus of similis. Misschien dat een koppel occelatus ook nog kan . Maar max 1 soort vis.
Sluit ik me bij aan.
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

YellowFish

Bericht door YellowFish » 08 jan 2015, 20:26

Bedankt voor de reacties!!
Multi's zijn niet echt mijn ding...

Heb de voorgestelde cichliden opgezocht en vind deze 2 soorten extreem interessant:
Neolamprologus Ocellatus
of
Julidochromis marlieri

Ik ben deze 2 ook nog tegengekomen en vind ze heel mooi en blijven ook redelijk klein.
Zouden 1 van deze 2 ook een mogelijkheid zijn?
Lamprologus caudopunctatus of Lamprologus leloupi

Mvg.

NielsO

Bericht door NielsO » 08 jan 2015, 20:31

Marlieri worden redelijk groot hoor. Een koppel l. Occelatus moet wel kunnen.

Caudos en leloupis heb ik nooit gehouden.

Wouter Lemcke

Bericht door Wouter Lemcke » 09 jan 2015, 08:28

Marlieri wordt inderdaad te groot.

Julidochromis transcriptus zou beter gaan :wink:
--- 130*50*50 -----
Mauremys reevesii
P. Nigripinis
L. Multifasciatus
S. Petricola

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 09 jan 2015, 09:57

Deze bak is enkel geschikt om er Multifasiatus of Similis in onder te brengen.
Wil je andere vis...moet je een grotere bak aanschaffen.

De laatste tijd wordt het forum overspoeld met steeds maar te kleine bakken en steeds maar dezelfde vragen...
Het lijkt me handig om eerst dit forum eens te doorlezen ...en dan wordt het snel duidelijk wat kan en niet kan in een bepaalde bak-maat.
De "adviezen" over toch mogelijke visbestanden (in te kleine bakken) worden toch eerst beter even overdacht, zo bespaar je jezelf en de bewoners een hoop ellende !
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 09 jan 2015, 11:03

oostijnoo schreef:Deze bak is enkel geschikt om er Multifasiatus of Similis in onder te brengen.
Wil je andere vis...moet je een grotere bak aanschaffen.

De laatste tijd wordt het forum overspoeld met steeds maar te kleine bakken en steeds maar dezelfde vragen...
Het lijkt me handig om eerst dit forum eens te doorlezen ...en dan wordt het snel duidelijk wat kan en niet kan in een bepaalde bak-maat.
De "adviezen" over toch mogelijke visbestanden (in te kleine bakken) worden toch eerst beter even overdacht, zo bespaar je jezelf en de bewoners een hoop ellende !
Hier kan ik mij bij aansluiten.

Overflow

Bericht door Overflow » 09 jan 2015, 11:15

Nieuw geïnteresseerden komen ook veelal uit een andere tak van de hobby, waar men (relatief) veel meer vissen in een aquarium kan houden. Zalmpjes, tandkarpers en dergelijke bijvissen zoals we ze kennen uit Amerika, Azie en de rest van Afrika heb je niet in het Tanganyikameer (afgezien van de killivissen). Ook de karakters welke Tanganyika cichliden bezitten kom je bijna nergens tegen, ik begrijp het wel als een nieuweling veel in zijn aquarium wilt stoppen aangezien deze niet bekend is met dergelijke karakters. En teleurstelling volgt natuurlijk wanneer hij/zij te horen krijgt dat dit niet mogelijk is.

In veel informatie die op het forum staat (van jaren terug) worden visbestanden aangehaald die wel degelijk verschillen van wat nu de norm blijkt te zijn voor dit formaat aquariums. Wellicht is het dan ook verstandig om de "voorbeelden visbestanden" bij te werken aangezien dit veelal als leidraad wordt gebruikt, deze is voor het laatst bijgewerkt in 2006. En daarbij kan ook wel een toelichting worden gegeven waarom het niet verstandig is om verschillende soorten te combineren in een dergelijk klein aquarium, dat voorkomt een hoop valse verwachtingen van de Tanganyika hobby.

NielsAVS

Bericht door NielsAVS » 09 jan 2015, 18:25

Overflow schreef:Nieuw geïnteresseerden komen ook veelal uit een andere tak van de hobby, waar men (relatief) veel meer vissen in een aquarium kan houden. Zalmpjes, tandkarpers en dergelijke bijvissen zoals we ze kennen uit Amerika, Azie en de rest van Afrika heb je niet in het Tanganyikameer (afgezien van de killivissen). Ook de karakters welke Tanganyika cichliden bezitten kom je bijna nergens tegen, ik begrijp het wel als een nieuweling veel in zijn aquarium wilt stoppen aangezien deze niet bekend is met dergelijke karakters. En teleurstelling volgt natuurlijk wanneer hij/zij te horen krijgt dat dit niet mogelijk is.

In veel informatie die op het forum staat (van jaren terug) worden visbestanden aangehaald die wel degelijk verschillen van wat nu de norm blijkt te zijn voor dit formaat aquariums. Wellicht is het dan ook verstandig om de "voorbeelden visbestanden" bij te werken aangezien dit veelal als leidraad wordt gebruikt, deze is voor het laatst bijgewerkt in 2006. En daarbij kan ook wel een toelichting worden gegeven waarom het niet verstandig is om verschillende soorten te combineren in een dergelijk klein aquarium, dat voorkomt een hoop valse verwachtingen van de Tanganyika hobby.
Misschien is het dan ook een idee om in het subforum 'Visbestand' een grote schoonmaak te houden, zodat adviezen die destijds gegeven werden niet meer zichtbaar zijn. Beginners (waarvan ik er ook een ben) gebruiken alle informatie die ze op het internet vinden, en zoeken hierin een voor hun ideale combinatie van adviezen.

YellowFish

Bericht door YellowFish » 09 jan 2015, 18:30

Ik ben niet teleurgesteld... Als het niet gaat dan gaat het niet en wil vissen ook niet mishandelen...
Jullie zeggen nu veel lezen... Als ik hier iets lees en dan op een ander forum staat welke moet ik dan geloven?
Ik kom vele websites tegen waar ineens een totaal andere uitleg staat dan een andere met de zelfde vis.
Ik kan een grotere bak kopen maar dat doe ik niet omdat deze bij mijn bureau komt en hiervoor weinig plaats heb.
Het nadeel is als je op youtube of foto's kijkt er mensen in kleine bak hebben zitten brengt weer verwarring.

Nu de Lamprologus» caudopunctatus heb ik bij een ervaren hobbyist al in een 90l bak gezien. (speciaalaquarium voor deze)
Deze is een slakkenhuis cichliden dus moet in mijn 110l bak toch lukken als ik er 3 in zet..

Mvg.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 09 jan 2015, 19:08

Dit is "het" Tanganyika forum ...niet te vergelijken met de overvloed aan allerhande "leuke, gezellige, weet-niet-wat-ik-nu-eigenlijk-voor-vis-in-mijn-bak-heb, enz..." fora. Een hoop geouwehoer waar je totaal niets aan hebt als je echt naar wat zinnige informatie zoekt.
Deze fora bulken van de onzin. Gewoon lachwekkend wat er allemaal te lezen staat.
Vooral daar veel lezen dus :?

Meestal worden hier adviezen gegeven in functie van de bak-maat en de gekozen vis, in belang van de vis.
Minder in het belang van de "liefhebber"... en dat horen/lezen sommige mensen niet graag. Tja...
Een relatief eerlijk antwoord gestaafd op jarenlange ervaringen, dat kan je hier wel verwachten.

Dat er hier en daar gedateerde info op het forum staat, kan ik mij echter wel in vinden, zeker als het over bak-maten en visbestanden gaat...misschien kan dit eens een update gebruiken.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Overflow

Bericht door Overflow » 09 jan 2015, 23:50

Sorry Yellowfish, ik doelde niet specifiek op jou maar meer in de algemene zin. Aangezien veel nieuwkomers hier komen en één topic openen om daarna nooit meer iets te posten. En inderdaad Oostijnoo het is een serieus forum en dat is ook precies de reden dat ik hier kom. Er wordt hier veelal al dan niet altijd een ongezouten mening gegeven maar wel altijd met het welzijn van de vissen als prioriteit nummer één. Wanneer je op degelijk advies uit bent is dit wel het aangewezen forum (op het gebied van Tanganyika uiteraard).

Om even on-topic te gaan, een trio caudopunctatus of leloupi moet wel kunnen in jouw bak. Ik heb zelf de leloupi gehouden, mooie enigszins ondergewaardeerde vissen.

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 10 jan 2015, 09:10

Overflow schreef:Om even on-topic te gaan, een trio caudopunctatus of leloupi moet wel kunnen in jouw bak. Ik heb zelf de leloupi gehouden, mooie enigszins ondergewaardeerde vissen.
Waarom een trio???
De leloupi is inderdaad een zeer ondergewaardeerd visje...
prachtige subtiele schoonheid, prachtige broedzorg en vrij rustig karakter...
geschikt voor een kleinere bak...
vormt een KOPPEL... geen harem!
Ik had er 5 in mijn niet al te kleine bakje ;-) 2 mannen, 3 vrouwen, er vormden zich twee koppeltjes en het derde vrouwtje is dermate "verstoten" dat ze naar de vissenhemel is vertrokken.

Plaats reactie