Bestand Vision 450 (1.50m)

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Wietske

Bestand Vision 450 (1.50m)

Bericht door Wietske » 16 jan 2015, 12:27

Om te beginnen mezelf even kort voorstellen. Ik ben Wietske, 32 jaar, opgegroeid in een huis waar altijd een aquarium aanwezig was. Op kamers, en later toen ik echt op mezelf ging, is er ook altijd een aquarium geweest. Fouten gemaakt, veel geleerd, ook dingen goed gedaan en vooral er altijd erg van genoten.
Nu al een aantal jaar geen aquarium door oa een verhuizing, maar nu lijkt het er dan eindelijk toch van te kunnen komen. Er is een groot stuk muur beschikbaar, waarop ik vanaf de bank een prachtig uitzicht heb. Mijn oog is gevallen op het grootste model in de Vision serie van Juwel, de Vision 450 (150x60). Door de bolle voorruit ontstaat er een groter grondoppervlak, dat door de tanganyika op prijs zal worden gesteld.
Met het nadenken over een nieuwe bak volgt automatisch het nadenken over een toekomstig bestand voor deze bak.
Vissen die ik sowieso zou willen plaatsen zijn:
Altolamprologis Calvus (solo)
Synodontis Lucipinnis (groep van min 5)
Julidochromis, welke soort ben ik nog niet precies uit (koppel)

Nou weet ik dat voor Tanganyika geldt Less is more, maar toch hoop ik dat er naast dit bestand ruimte over is om nog een of meerdere andere soorten te plaatsen.
Zo zou ik eventueel graag een slakkenhuisbewoner toevoegen (L. Similis of Multifasciatus). Zou dit mogelijk zijn?

Andere vissen die mijn interesse hebben zijn:
Astatotilapia Burtoni
Cyprichromis Leptosoma
Paracyprichromis Nigripinnis
Zou het nog mogelijk zijn (een van deze) soorten te plaatsen, eventueel ipv de slakkenhuisbewoner?

Andere tips of mogelijkheden zijn uiteraard ook welkom!
Ik heb veel gelezen, zowel op internet als in het boek van Ad Konings, maar het samenstellen van een bestand waarbij de bak niet te vol maar toch wel levendig is vind ik toch nog lastig. Vandaar toch mijn vraag om advies.
Komend weekend wil ik een rondje maken langs een aantal aquariumzaken om zo een aantal soorten eens in het echt te zien, daarna zijn de ideeen en wensen vast nog veel groter :wink:

Bedankt alvast!

sieb amoraal

Re: Bestand Vision 450 (1.50m)

Bericht door sieb amoraal » 16 jan 2015, 13:42

Paracyprichromis moet wel lukken. Voor Cyprichromis heb je te weinig kantlengte.
Met de astatotilapia heb ik geen ervaring

David

Bericht door David » 16 jan 2015, 19:03

Prima bakmaat, daar kan je echt wel wat mee. Er zijn alleen zoveel soorten dus het is maar net wat je aantrekt. Ik heb zelf bijvoorbeeld de Leleupi en de Tetro solitair.

NielsO

Bericht door NielsO » 16 jan 2015, 19:17

Ik denk dat:

een groepje l. similis/multifasciatus of een koppel van een andere soort slakkenuiscichlide
koppel julidochromis
solo altolamprologus
groepje paracyprochromis
groepje syno's

wel moet lukken in je bak. Vooral als je voor rustige julidochromis soort gaat zoals ornatus of transcriptus

Visbeek

Bericht door Visbeek » 17 jan 2015, 19:55

Ik heb het zelfde aquarium.
Mijn bestand is
Multies 10
Altolamprologus compressiceps 2
5 synodontissen
4 jonge julidochromis ornatus

Dus dat moet kunnen

Lowlife

Bericht door Lowlife » 17 jan 2015, 21:16

Waarom een solo calvus? Koop gewoon een koppel. Over de vissen die je er bij kunt houden hebben anderen al geschreven.
I hear voices.....
And they don't like you.

Wietske

Bericht door Wietske » 18 jan 2015, 16:30

Gisteren een rondje door Nederland gemaakt om de vissen eens in het echt te bewonderen en ideeën op te doen. Ook bij een 2hands bak wezen kijken waarover de onderhandelingen inmiddels gestart zijn.

Het bestand zoals ik dat na gisteren graag in mijn bak zou zijn zwemmen ziet er als volgt uit:
Altolamprologus Calvus (Solo)
Synodontis Lucipinis (min 5)
Julidochromis Regani Kippili (nog niet helemaal definitief, veel mooie keuzes) (koppel)
Lamprologus Meleagris (startaantal nog te bepalen, min 5)
Paracyprichromis Nigripinnis Blue Neon (schooltje van 10)

En waarom een solo Calvus? Geen hele gegronde reden voor behalve dat het veel gedaan wordt, het voorkomt een eventueel lastig koppelproces waarbij overblijvers uitgevangen moeten worden nog los van of je daar dan een liefhebber voor vind, en het ook in de variatie van samenstellingen een leuke toevoeging lijkt om een solo vis toe te voegen.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 18 jan 2015, 17:22

Gewoon een koppel alto's en die meleagris skippen. Dat kunnen een paar geweldige etters worden. Zeker als je 5 neemt moet je er ook 3 uitvangen, tenzij ze het zelf voor je doen. Alto's zijn op zeer jonge leeftijd te sexen, en is het geen koppel dan zijn ze onderling een stuk vriendelijker dan de oo zo lief uitziende meleagris

Willy

Bericht door Willy » 18 jan 2015, 17:22

Julidochromis ornatus is twee maatjes kleiner dan de regani en minder agressief. Zeker in combinatie met Paracyprichromis zou ik die overwegen.

Groet,

Willy

Wietske

Bericht door Wietske » 18 jan 2015, 19:35

Inmiddels sinds het plaatsen van mijn vorige reactie inderdaad minder positieve verhalen gelezen over het karakter van de Meleagris, die gaat dan voorlopig ook van het lijstje om misschien vervangen te worden door een andere slakkenhuis bewoner.
Wat betreft de Juliodochromis heb ik ook zeker gekeken naar de kleinere en/of mildere soorten. Een en ander daarin zal vooral afhangen van of er via particulieren een al bestaand koppel kan worden overgenomen.

Willy

Bericht door Willy » 18 jan 2015, 23:08

Wanneer je een bestaand koppel Julidochromis overbrengt naar een ander aquarium met uiteraard een andere inrichting en waterwaarden die verschillen, is de kans aanwezig dat de partners elkaar niet meer als zodanig herkennen. Enige voorzichtigheid is dus op zijn plaats.

De beste manier is uitgaan van een groepje van vijf stuks. Daaruit zal zich zeer waarschijnlijk een koppeltje vormen. Als je geluk hebt, worden de overgebleven drie getolereerd, anders moeten ze worden uitgevangen.

Groet,

Willy

Wietske

Bericht door Wietske » 25 jan 2015, 11:51

Weer een stap verder in het proces: de definitieve keuze voor een bak is gemaakt!
Het zal toch geen Vision 450 worden, maar een Akvastabil van 160x60, met twee externe filters en led verlichting.
De keuze voor een andere bak zal niet veel veranderen aan het bestand, al zijn er flink wat extra liters bijgekomen.
De huidige eigenaar zal eerst zijn visbestand moeten verkopen voordat de bak bij mij thuis zal komen te staan, dus dit geeft me de tijd om me nog wat extra in te lezen en alvast wat voorbereidingen te treffen.
Het lijkt me een erg mooi gezicht toch ergens in de bak een flink aantal slakkenhuizen te plaatsen, bijvoorbeeld rond en onder de verticale stenen die de P. Nigripinnis vragen. Dus nog op zoek naar een leuke bewoner hiervoor, want de L. Meleagris is toch wel definitief van het lijstje verdwenen na me goed te hebben ingelezen.
Wordt vervolgd.

Plaats reactie