Ideeën 160x60x60?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
TeeJay

Ideeën 160x60x60?

Bericht door TeeJay » 05 apr 2015, 14:46

Als ik een bak ga neerzetten wil ik 'm minimaal 160x60x60 hebben. Dan werpt zich de vraag op: wat is een leuk visbestand? Ik probeer iets te verzinnen dat goed werkt en voor de lange duur leuk blijft om naar te kijken. Verder een niet te hoge moeilijkheidsgraad (dus geen Tropheus: voer, voedertijden, ervaring nodig om agressie te managen, Xenotilapia twijfel ik aan vanwege wat je leest over schrikken en de bak uit springen). Verder is het fijn als de dieren niet te schuw worden als er later peuters door het huis rennen.

Wat ik leuk zou vinden is tenminste 1 cichlidensoort die je als groep kunt houden waarbinnen je wat sociale interacties hebt. Een bak met alleen maar koppeltjes heb ik liever niet, ik heb liever meerdere individuen per soort dan veel soorten, anders wordt het naar mijn idee onrustig/rommelig. Verder vind ik het leuk om te kijken naar dieren die gedurende de dag bezig zijn met foerageren: grazen, zandhappen e.d. Een optie die naast Tanganyika in de race is als het lukt een bak van pakweg 2m neer te zetten is dan ook een groepje Geophagussen :) .

Een soortkeuze waarvan ik me afvraag of het zou werken:

- Een klein groepje Neolamprologus caudopunctatus. In het boek van Konings staat dat ze graag graven en dat je zin een klein groepje kunt houden. Verder schijnen ze veel trots zichtbaar te zijn, maar is het temperament een beetje onvoorspelbaar.
- N. callipterus, met meerdere grote mannen die elkaars schelpen kunnen stelen.
- Altolamprologus calvus of compressiceps, omdat ze er cool uitzien en voor een beetje predatiedruk :wink: .

Zou zoiets goed kunnen werken een beetje interessant zijn om te zien? Competitie over slakkenhuizen is misschien een probleem, ook vraag ik me af of zo'n groepje caudo's ook echt wel als groep gaat functioneren. Misschien moet ik nog even verder kijken naar soorten die niet monogaam zijn en buiten de paartijd niet territoriaal. Misschien Ectodus?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met feedback en inspirerende ideeën :) .
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.
.הבל הבלים, אמר קהלת, הבל הבלים הכל הבל

M'tijn

Re: Ideeën 160x60x60?

Bericht door M'tijn » 05 apr 2015, 19:06

Hallo Teejay,

mijnm bak is wel iets kleiner dan die van jou.
Maar een groepje callipterus ging niet goed in mijn bak, daar heb je echt een grotere bak voor nodig.
Ook heb ik een groepje caudo's zitten (5 st) met als resultaat twee koppels en een eenling.
Ze zijn wel verdraagzaam onder elkaar.
Dus een groepje caudo's moet lukken, een groep callipterus met meerdere mannen zal moeilijk worden en raad ik je niet aan.

David

Bericht door David » 06 apr 2015, 08:11

Mooie plannen Teejay. Tanganyika gaat niet snel vervelen en keuze genoeg uit vissen met interessant gedrag. Het is wel zo dat hoewel de vissen vaak relatief klein blijven veel ruimte nodig hebben. Kortom, ik zou voor de 2 meter bak gaan als dat kan. :wink:

Een bak met Geo's en ander ZA spul is natuurlijk ook leuk. Ik heb een tijdje Cupido's gehad. Persoonlijk vind ik de bijvissen van ZA erg saai. Ik heb nu sinds vorig jaar zomer Tangs en dat gaat niet snel vervelen. Alleen al de veel geziene soort Leleupi is bijvoorbeeld al erg interessant qua gedrag.

Caudo is een prachtig visje, voordeel is dat je al op jonge leeftijd geslacht kan zien dus ik zou dan gaan voor 2 koppels als je een grote bak hebt. Ze zijn sowieso wel tolerant naar elkaar. Altolamprologus kan al snel bij een bestand, is niet voor niks zo populair. Callipterus is wel prachtig maar meerdere mannen moet je wel een flinke bak voor hebben. Ik zou zeggen met 2 meter moet dat kunnen maar daar zullen de puristen wel anders over denken. Ik heb die situatie in 180 gezien en dat ging niet top.

Mooie vissen waar ik zelf ervaring mee heb zijn de Chalinochromis Brichardi en de Tretocephalus. Die kan je beter solitair houden. Om rust in de bak te krijgen zou ik ook nog een wat grotere groep vissen doen. In geval van 2 meter zou je kunnen denken aan een rustige variant van de Cyprichromis zoals de Zonatus, ga je voor 160 dan is een groep Xenotilapia Spilopterus ook leuk! Paracyprichromis Nigripinnis in een groep moet ook kunnen in 160. Tot slot zou je nog kunnen denken aan een groepje Synodontis.

TeeJay

Bericht door TeeJay » 06 apr 2015, 10:53

X. spilopterus heb ik even opgezocht: hier op de site zie ik dat meneer Landman ze in een meterbak totaal geen stressgevoelige vissen vond, dat is mooi om te lezen :) . Konings geeft ze een moeilijkheidsgraad van 2 uit 5, dat is ook prettig.

- Filmpje 1 (YouTube-tag werkt niet :( ).
- Filmpje 2.

Ik ga later nog wat filmpjes zoeken om te kijken hoe ze zich gedragen, hier zie ik wat kleine opstootjes, ook balts in het tweede filmpje, maar wel foerageren in een groep. Dat is wel mooi, vissen die rustig bezig zijn vind ik ontspannend om naar te kijken :) .

- De callipterus ga ik denk ik afstrepen. Als twee mannen niet verantwoord kan in de huiskamer hou ik 'm nog wel in het achterhoofd voor 1 harem als ik later misschien nog ergens anders in huis een kleiner bakje neem :) .
- Cyprichromis/Paracyprichromis weet ik zo nog niet van wat ik ervan moet vinden. Naar wat ik ervan gezien heb vind ik ze best druk. In filmpje 2 banjeren ze ook als stoorzenders tussen de Xeno's door. Vergelijkbaars ben ik bang voor met syno's.
- Lijken caudo's/X. spilopterus niet teveel op elkaar qua kleur? Esthetisch vraagje, maar wellicht ook relevant ivm agressieproblemen.
- Chalinochromis: moet ik nog even over nadenken. Ik lees hier op de site dat ze wat algen eten, wellicht is dat leuk om te zien, maar ik denk dat ik met zo'n dier wel een koppel van iemand wil overnemen. Na koppelvorming uitvangen vind ik namelijk niet zo'n aantrekkelijk idee.

Ik zou zo dus op een overgang rots/zand uitkomen met een flink deel open zand, een groep (hoeveel?) X. spilopterus, 2 koppels caudo's en 1m/2v Altolamprologus. Wat ik begrijp is dat N. tetrocephalus en N. sexfasciatus vaak als individu gehouden worden, maar voelen die zich in zo'n bak met veel open ruimte wel prettig?
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.

TeeJay

Bericht door TeeJay » 06 apr 2015, 18:48

Net gevonden: filmpje met X. spilopterus en N. caudopunctatus. Dat is wellicht inderdaad een beetje teveel overeenkomst in kleurstelling ;) . Misschien eens kijken of er een andere lamprologine is die zich prettig voelt met rots+zand en in een groepje zou kunnen.

R.Stijl

Bericht door R.Stijl » 07 apr 2015, 14:38

Ik heb 12 Spilopterus zwemmen met 2 Reganochromissen en 5 Telmatochromissen.

Ze blijven netjes bij elkaar grootste gedeelte van de dag. Soms gaan er een paar hun eigen gangetje, er zijn af en toe wat hapjes naar elkaar. Over het algemeen gaan ze goed met elkaar om, ook t.o.v de andere bewoners geen problemen.

Ze groeien bij mij vrij snel, het zijn nog wel jongere dieren.

Ik zal eens een filmpje maken.
180x60x60
-

TeeJay

Bericht door TeeJay » 11 apr 2015, 13:38

Hoi R.Stijl, hoe stressgevoelig zijn je dieren :) ? Peuterproof?

Ik vroeg me verder af of het lastig is Altolamprologus zich veilig te laten voelen. Ik lees namelijk nogal eens dat het schuwe dieren zijn, dus ik vraag me af of dat wel goed gaat werken met Xeno's waarvoor je veel open ruimtes laat.

R.Stijl

Bericht door R.Stijl » 13 apr 2015, 11:22

Ik vind ze niet stressgevoelig, zeker niet schuw. Als ik binnen kom van werk zwemmen ze gelijk naar voren om te bedelen voor eten.

Wat wel is: wanneer er mensen langs lopen en blijven staan om te kijken dan schieten ze wel even naar achter, ze komen echter vrij snel weer naar voren. Met langs lopen merk ik weinig van schrik reacties.

Als peuters er op gaan tikken denk ik dat ze wel in de stres blijven, maar dat is wss met elke vis zo.

De Spilopterus zit bij mij echt in het midden van de bak. Af en toe op de bodem, maar ik denk zeker dat het mogelijk is genoeg stenen er in te leggen voor een Altolamprologus. Ikzelf het 5 Telmatochromissen er in en die hebben allemaal prima een plekje kunnen vinden tussen de rotsen. (Tot ongenoegen van mij want ik heb een prachtig schelpen veldje gemaakt... :@)
180x60x60
-

Plaats reactie