Visbestand voor 100x41x51 (190liter)

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Jurgend71

Visbestand voor 100x41x51 (190liter)

Bericht door Jurgend71 » 01 mei 2015, 00:33

Hallo, ik stap over van een hele tijd een Azië biotoop te hebben gehad naar een in mijn ogen het heel interessant Tanganyika biotoop :)

het betreft dus een bak van 100x41x51 (190L) en had gedacht aan dit bestand..

2 Altolamprologus Calvus (1M/1V)
2 Lamprologus ornatipinnis (1M/1V) OF 4 Lamprologus multifasciatus OF 4 Lamprologus similis
2 Julidochromis ornatus (1M/1V) OF 2 Julidochromis dickfeldi (1M/1V)
6 Synodontis polli "white Zambia"

wat stellen jullie eventueel voor? alle hulp welkom :wink:

momenteel moet ik de bak nog volledig inrichten en indraaien, ik heb dus wel nog wat tijd om er over na te denken en uit te zoeken 8-)
Ik ga inrichten met filterzand, Ardenner breukstenen en schelpen.. en een zelfgemaakte rots achterwand en
wat Vallisneria Spiralis

Visbeek

Re: Visbestand voor 100x41x51 (190liter)

Bericht door Visbeek » 01 mei 2015, 12:12

Ik denk dat dit nog al veel is voor de maat aquarium.

Ik heb ongeveer hetzelfde bestand alleen 2x zoveel water.

Wat de julidochromis betreft is het moeilijk om aan koppels te komen. Dus zal je als je een koppel wilt eerst 4 moeten nemen. En dan wordt het echt te klein.

Overigens ben ik nog beginner maar misschien dat anderen een betere uitleg geven.

Wel tof dat je tanganyika wil, en ik denk dat men vast bereid is je opgang te helpen.

David

Bericht door David » 01 mei 2015, 16:11

Leuk dat je nadenkt over Tanganyika. Gaat niet snel vervelen kan ik je uit ervaring vertellen. Less is more bij Tanganyika dus ik zou het rustig aan doen met je visbestand. Prima idee om slakbewoners (ik zou voor multi's gaan met jouw bakmaat) te combineren met synodontis en daar kan prima een Calvus bij. Ik zou eerst aankijken hoe dat gaat. In mijn optiek kan er dan echt nog wel wat bij. Julidochromis zou ik dan op zoek gaan naar een bestaand koppel of overwegen deze solitair te houden.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 01 mei 2015, 18:10

Een bestaand koppel Julidochromis (ornatus / dickfeldi / transcriptus (niet GOMBE)) + een kolonie multifasciatus moet passen in een 100cm bak.

Een solo Calvus erbij zou wellicht kunnen (niet een koppel! dat gaat niet goed!), maar dan zou ik wel met een nakweek jong dier beginnen. Voor een volwassen man (~15cm) is de bak eigenlijk te klein / te vol.

In plaats van de calvus zou je ook een groepje synodontis kunnen toevoegen, maar het is wel of/of, anders word het wederom te vol.

Ornatipinnis heb ik geen ervaring mee, dat is volgens mij ook een leuk visje, maar ik weet niet of die makkelijk koppelen. Bij multi's of similis heb je dat probleem niet -> gewoon met 6 dieren beginnen (dan heb je gegarandeerd 1 van beide geslachten) en dan komt de rest vanzelf!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Jurgend71

Bericht door Jurgend71 » 01 mei 2015, 22:43

bedankt voor de meningen en de hulp hierin :) Ben al een heel eind op weg nu en heb nu een beter zicht op het wel of niet kunnen 8-) :D
Ik weet dat er keuzes moeten gemaakt worden.. is met de meeste biotopen wel zo.. in men Azië biotoop moest ik ook keuzes maken zeker met labirinth vissen.. ook veel agressie.. ik heb de paradijsvissen gehad een koppel.. 888) ook geen makkelijke vissen en ik had ook het blauwbaarsje (badis badis) en die eten alleen maar levend of soms diepvries voer heel moeilijke eters en zeer territoriaal :D

Nu weet ik al waar naar uitkijken.. en met de meningen of het door jullie voorgesteld bestand ben ik tevreden :wink:
Ik heb wel nog wat tijd hoor.. de laatste vissen van mijn Azië biotoop komen ze maandag ophalen, dan de bak volledig ledigen en reinigen.

Dan ga ik een achterwand + zijwand zelf maken en de rest van inrichting met Ardenner breukstenen, Rapana Venosa schelpen en op de rest van de bodem filterzand gemengd met kippengrit.. 8-)
dan nog wat Vallisneria spiralis beplanting en we zijn vertrokken..

een maandje indraaien en dan stilletjes aan vis in steken...
Met welke vissen zou ik het best beginnen om als eerste in te plaatsen?

alvast bedankt voor de hulp

Jurgend71

Bericht door Jurgend71 » 02 mei 2015, 03:41

misschien is dit ook nog een optie in plaats van 6x Synodontis polli "white Zambia" dan 6x Synodontis Petricola Dwarf
wat denken jullie?

dus dit beoogde bestandje zou wat kunnen zijn..
1 Altolamprologus Calvus
2 Julidochromis ornatus (1M/1V) OF 2 Julidochromis dickfeldi (1M/1V) --> bestaand koppel later eventueel nog bijvoegen
4 Lamprologus multifasciatus OF 4 Lamprologus similis
6 Synodontis polli "white Zambia" of 6 Synodontis Petricola Dwarf

David

Bericht door David » 02 mei 2015, 06:40

Ik zou sowieso gaan voor de kleinst blijvende synodontis en die kan je tegenwoordig ook heel klein kopen (rond de 2 a 3 cm). Ik zou met deze bakmaat sowieso geen volwassen vis kopen. Wie weet krijg je dan in de loop der tijd zo de smaak te pakken dat je een grotere bak wilt.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 mei 2015, 11:51

Jurgend71 schreef:misschien is dit ook nog een optie in plaats van 6x Synodontis polli "white Zambia" dan 6x Synodontis Petricola Dwarf
wat denken jullie?

1 Altolamprologus Calvus
2 Julidochromis ornatus (1M/1V) OF 2 Julidochromis dickfeldi (1M/1V) --> bestaand koppel later eventueel nog bijvoegen
6 Synodontis polli "white Zambia" of 6 Synodontis Petricola Dwarf
Die vraag is niet zo moeilijk te beantwoorden. Voor de petrocola Dwarf gaan ( heet trouwens tegenwoordig lucipinus)

De polli White wordt voor jou bak maat veel te groot

Jurgend71

Bericht door Jurgend71 » 02 mei 2015, 19:02

toppie.. bedankt voor de adviezen :D

kan haast niet meer wachten.. 8-) :lol:

1 Altolamprologus Calvus
6 Synodontis Petricola Dwarf --> staat vast!!

Plaats reactie