Visbestand nieuwe bak 130 x 120 x 50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Dan

Visbestand nieuwe bak 130 x 120 x 50

Bericht door Dan » 19 jul 2015, 16:07

Na de derde kleine lekkage aan mijn zelfgebouwde bak, ben ik er achter dat vloeibaar vijverrubber prima geschikt is om een aquarium mee te dichten, maar de overgang naar de ruit toch de nodige problemen oplevert, met terugkerende kleine lekkages als resultaat :(

Om deze reden en wat ruimte problemen in de garage waar de bak staat, hebben we besloten, de bak af te breken en een volglas bak van een kleiner formaat te kopen. De keuze is gevallen op een bak van 130 x 120 x 50 cm.

Op het moment heb ik een verzameling van harems Petrochromis, Tropheus, Simochromis en Eretmodus/tanganicodus zwemmen. In de nieuwe bak zal ik drastisch in moeten krimpen in de hoeveelheid en soorten vis.
Op het moment ben ik van plan de eretmodus en Tanganicodussen 2 koppels totaal over te houden met daarbij een harempje van de Tropheus Brichardi Katonga 1/3. Als bijvissen heb ik een tweetal altolamprologus fasciatus en dacht ik aan een klein groepje of koppel zandhappers? Het is dan de bedoeling ongeveer de helft van het bodemoppervlak met rotsen in te delen, (totaan het wateroppervlak) en de andere helft met fijn zand.

Hebben jullie suggesties over het bestand wat ik in gedachte heb en over het houden van de zandhappers (soorten)in deze bak dan hoor ik het graag?

m.v.g,
Dan

Dan

Re: Visbestand nieuwe bak 130 x 120 x 50

Bericht door Dan » 20 jul 2015, 16:45

In middels heb ik wat tijd gehad om het internet af te struinen en kom ik op de volgende soorten,
Als aanvulling op het eerder genoemde bestand.
Ik denk dan aan een koppeltje van beide soorten?

Callochromis melanostigma
Callochromis stappersi
Xenotilapia flavipinnis
Xenotilapia leptura
Xenotilapia papilio
Dan

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 20 jul 2015, 17:03

zijn Callochromis niet beter haremsoorten? (weet ik niet zeker, heb ze zelf niet gehouden)

Een harem Petrochromis famula past ook wel in deze maat denk ik.
En how about the simochromis die Edin voor een habbekrats te koop heeft staan? :D
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Dan

Bericht door Dan » 20 jul 2015, 18:43

Mooneater schreef:zijn Callochromis niet beter haremsoorten? (weet ik niet zeker, heb ze zelf niet gehouden)

Een harem Petrochromis famula past ook wel in deze maat denk ik.
En how about the simochromis die Edin voor een habbekrats te koop heeft staan? :D

De simo's zouden inderdaad wel kunnen, ik heb een harem pleurospilis (van Edin :D )
ik heb ook nog een tweetal famula's en harem trewavasae's, maar ondanks dat het schitterende vissen zijn wil ik ze niet in mijn nieuwe bak houden. heb ze nu in een bak van 220x80x80 en daarvoor zijn ze naar mijn idee al te groot.

Het idee is in mijn nieuwe bak de hoeveelheid vis te beperken zodat ze zoveel mogelijk natuurlijk gedrag vertonen.
vandaar ook dat ik het bij kleinere soorten wil houden.

wat de Callochromis betreft zal ik nog even uitzoeken of ze in harems of koppels gehouden moeten worden.
Dan

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 20 jul 2015, 19:47

Callochromis in harem...maar ze kweken als konijnen en gaan al snel heel de bak domineren... :?

Als de Tropheus geen flinke afleiding gaan krijgen van andere bewoners, blijft het niet lang gezellig in de bak.
Katonga's zijn toch wel pittige vlegels die snel heer en meester zullen zijn in het beoogde bestand.
Ik spreek uit ervaring...en ben niet alleen.

Mij lijkt een bestand met kleinblijvende Tropheini zoals Gobies en een kleinblijvende Simo's een mooie combinatie.
Xeno's gaan snel in de verdrukking raken, lijkt me.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Dan

Bericht door Dan » 20 jul 2015, 21:49

oostijnoo schreef:Callochromis in harem...maar ze kweken als konijnen en gaan al snel heel de bak domineren... :?

Als de Tropheus geen flinke afleiding gaan krijgen van andere bewoners, blijft het niet lang gezellig in de bak.
Katonga's zijn toch wel pittige vlegels die snel heer en meester zullen zijn in het beoogde bestand.
Ik spreek uit ervaring...en ben niet alleen.

Mij lijkt een bestand met kleinblijvende Tropheini zoals Gobies en een kleinblijvende Simo's een mooie combinatie.
Xeno's gaan snel in de verdrukking raken, lijkt me.
Is wel een dilemma, ik heb de Katonga's overgenomen met het idee dat dit de hoofdbewoners van mijn oude bak zouden worden. De nieuwe bak wil ik niet overbevolken om ze te kunnen houden, ik heb er twaalf van nu 3-4 cm waar ik een harem uit wilde selecteren. Als het even kan wil ik wel een harempje Tropheus houden, buiten dat de Katonga's erg mooi zijn worden ze ook niet zo groot. Moet nog maar eens kijken naar wat andere minder felle varianten.

De Callochromis vallen af denk ik, ik zit niet te wachten op veel jongen.
Dan

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 20 jul 2015, 23:32

Dan schreef:
oostijnoo schreef:Callochromis in harem...maar ze kweken als konijnen en gaan al snel heel de bak domineren... :?
De Callochromis vallen af denk ik, ik zit niet te wachten op veel jongen.
Tropheus krijgen ook snel veel jongen he :P

Maar je hebt ook fasciatus - dat zijn de beste rovers die je erbij kan hebben, dus ik zou me daar in eerste instantie niet extreem druk om maken.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Dan

Bericht door Dan » 21 jul 2015, 10:49

Tropheus krijgen ook snel veel jongen he :P

Maar je hebt ook fasciatus - dat zijn de beste rovers die je erbij kan hebben, dus ik zou me daar in eerste instantie niet extreem druk om maken.
De Tropheus die ik op het moment heb (Kiriza) krijgen wel regelmatig jongen, maar in de regel bljjven er n iet veel van over.
Ook de simochromissen jongen veel maar daar maken de synodontis multipunctatis dankbaar gebruik van, heb nu regelmatig jonge syno's :D
Dan

stijn12

Bericht door stijn12 » 27 jul 2015, 14:55

Het koppel wildvang fasciatus wat hier zwemt vangt zelden tot nooit jongen tropheini. Dus of je daar automatisch van uit kan gaan is lastig.
200x60x60

Dan

Bericht door Dan » 27 jul 2015, 16:42

stijn12 schreef:Het koppel wildvang fasciatus wat hier zwemt vangt zelden tot nooit jongen tropheini. Dus of je daar automatisch van uit kan gaan is lastig.
Het is altijd afwachten of ze jongen vangen, ik heb wat dat betreft niet zo goede ervaring met Alto's in het algemeen, de enige vissen die bij mij jongen pakten waren syno's (lucipinnis en multipunctatus) de multipunctatus is prima als je simochromissen houdt en geen jongen wil. Met het bestand wat ik voor ogen heb met een drietal koppels en een harem zal het wel meevallen met de hoeveelheid jongen denk ik.
Dan

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 27 jul 2015, 21:19

Alen in je bak en je houd weinig tot geen jongen over...afhankelijk van de schuilplaatsen.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Dan

Bericht door Dan » 27 jul 2015, 23:05

Ja een aal is ook nog een optie, ze zijn wel moeilijk wat veodsel betreft meen ik.
Eten ze garnalen mix van j Boerlage?
Dan

Edin

Bericht door Edin » 27 jul 2015, 23:20

Dat is aan te leren.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 28 jul 2015, 10:18

Dan schreef:Ja een aal is ook nog een optie, ze zijn wel moeilijk wat veodsel betreft meen ik.
Eten ze garnalen mix van j Boerlage?
Volgens mij moet de aal die geen boerlage eet nog gevangen worden. Ik heb zelf met boerlage de toch moeilijk aan het eten krijgende soort M. tanganicae aan het eten gekregen :D

Dan

Bericht door Dan » 14 aug 2015, 15:52

Inmiddels is de oude bak gesloopt en zwemmen de meeste vissen van mijn oude bestand bij hun nieuwe eigenaar.
Volgende week wordt de nieuwe bak bezorgd en kan ik langzamerhand weer op gaan bouwen.

Wat over is is een koppel eretmodus en tanganicodus, een A fasciatus en de groep Katonga's.
De Katonga's zullen vanwege hun temprament hoogstwaarschijnlijk nog afvallen :(

Voor de nieuwe bak wil ik de gobi's nog aanvullen met een koppeltje spathodus.
Daar zou ik dan nog graag een harempje X Leptura of andere ondiepwater Xeno's bij houden,
dit zou zonder Tropheus geen probleem moeten zijn?

Andere optie zou zijn een harempje Tropheus bij de gobies te houden, maar welke variant zou hier het beste bij passen?
Duboisi is een mildere variant, maar wel één die vrij groot wordt en daardoor niet mijn voorkeur heeft.

Het totaal aantal visjes zal rond tien uitkomen, wat een 70 liter per vis inhoud, met flink wat stroming en licht zou dat toch wat natuurIjker gedrag moeten opleveren?
Dan

Plaats reactie