Hulp bij een eventueel nieuw visbestand

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
nijlpaard

Hulp bij een eventueel nieuw visbestand

Bericht door nijlpaard » 16 aug 2015, 21:35

Momenteel houden we hier nog Midders, maar ik zou graag weer eens Tanganyika cichliden willen houden. Zoals in het voorsteltopic al eerder genoemd heb ik al diverse soorten gehouden gedurende ruim 30 jaar en dan met name Tropheus.

Onze bak is 4.10 x 1.00 x 0.73m groot en is voorzien van een soort van rotswand.

Hier was ik 5 jaar terug in de bak bezig met de inrichting :wink:

Afbeelding

Maar goed, ik heb al contact met Edwin (Waterkip) gehad betreft een mogelijk bestand, maar misschien kan ik hier ook advies krijgen. Ik heb nu bijna 7 jaar Midders gehouden, dus ben ik er een beetje uit :oops:

Ik zou het bestand willen opbouwen met een vedervinachtige als hoofdbewoner en die mogen groot zijn. Ik zat zelf aan Cyathopharynx te denken. Deze soort heeft natuurlijk veel zand nodig. Een andere verdervin die ik erg mooi vind en die ik nog niet eerder gehouden heb is Opthalmotilapia boops.

Er liggen al een aantal grote grijze breukstenen in de bak van minimaal 30cm in doorsnede. Ik weet niet of ik met dit formaat stenen zou gaan stapelen, het lijkt mij beter van niet. Ik zou eventueel 1 rotspartij kunnen bouwen van wat minder grote stenen aan bijvoorbeeld 1 kant van de bak.

Verder heeft de wand al wat uitbouwsels en een soort overkapping met gaten er in, waar ook de verlichting in schijnt.

Er zit een Messner pomp op het geheel die 15.000/h zou moeten verpompen, maar de terugslagkleppen zorgen er voor dat dat minder is. Ik heb terugslagkleppen gebruikt omdat de 2 instromen onder de waterlijn zitten en anders zou de boel gaan hevelen bij een stroomstoring.

Welke mogelijkheden geeft het mij als ik vrijwel geen stenen zou stapelen en uitsluitend gebruik maak van grote stenen op de bodem met uiteraard wat open zandpartijen? :roll:

Ik zou graag willen weten met welke zandcichliden en schelpbewoners dit gecombineerd zou kunnen worden. De multifasciatus blijft toch 1 van mijn favorieten, maar attenuatus (schelpbroeder) spreekt mij ook erg aan of wellicht de callipterus.

Vedervinnen met attenuatus combineren zou een probleem kunnen zijn heb ik begrepen, omdat ze mogelijk aan de uitgestrekte vinnen zouden gaan happen. Dan zou attenuatus dus niets worden. Wie heeft daar slechte ervaring mee?

Ook kan Cyathopharynx beter niet met al te drukke andere vissen samen worden gehouden, wat ik gelezen heb.

Van de zandcichliden zou ik graag nog eens de Xenotilapia Tembwe II willen houden, maar valt dit goed te combineren met Cyathopharynx?

Verder zou ik graag willen weten of de behoeftes wat voer betreft overeenkomen van deze soorten. Dat lijkt mij wel het gemakkelijkst en is natuurlijk niet totaal onbelangrijk.

Ik heb al het één en ander opgezocht op de volgende site ---> http://www.cichlid-forum.com/profiles/index.php die ik kreeg doorgespeeld van Edwin.

Graag jullie ideeën over een eventueel toekomstig bestand in deze bak :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

nielsje

Re: Hulp bij een eventueel nieuw visbestand

Bericht door nielsje » 17 aug 2015, 15:21

Hee Sibrand.
Cyathopharynx zijn ongelofelijk mooi!

L. callipterus heb ik mijn twijfels over. Als je die houdt in zo'n formaat bak zou ik voor een groep gaan, zodat de mannen de onderlinge strijd voor slakkenhuizen hebben. Alleen denk ik dat ze dan een groot gedeelte van de bodem zullen claimen, misschien te veel?

Multifasciatus is wel gaaf, maar wel erg klein voor zo'n grote bak denk ik, alhoewel een grote kolonie multifasciatus/similis wel erg gaaf is. Wat denk je van telmatochromis vittatus? ik heb ze hier zitten, goed in een groep te houden! Rustige vissen naar andere soorten toe en leuk gedrag onderling. Niet 100% slakkenuisgebonden, die van mij zwerven aardig de bak door.

Lepidiolamprologus soorten zou ik in zo'n formaat bak ook zeker willen houden. Altolamprologus calvus ook, ook al heb je die al eens gehouden, naar mijn mening is het een van de mooiste vissoorten en een koppeltje in je bak zal weinig plek innemen.

Heb je al naar altolamprologus fasciatus gekeken? Weer net wat anders, maar ook een gave, beetje lepidiolamprologus achtige rover. Zwemmen redelijk vrij, tenminste de keren dat ik ze gezien heb. :)

p.s. Mocht dit project doorgaan, doe ik bij deze een verzoekje om een keer te komen kijken :mrgreen:
een ezel stoot zich maar 1 keer aan dezelfde steen... - geen beginnersfouten en overvolle aquaria, lees tanganyika.nl!

als je vragen hebt, stuur gerust pb. of add me op msn :D

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 aug 2015, 19:21

C.Foai of Furcifer zijn inderdaad prachtig...maar het kunnen verschrikkelijke etters zijn...spreek uit ervaring.
Zorg voor flink wat medebewoners die wat "tegenwind" kunnen bieden, anders is de fun er snel af.
De dominantste man claimt al snel heel de bak, maakt niet uit hoe groot deze is.
Alle andere bewoners zitten dan tussen de stenen of op een hoopje aan de voorruit.
Cyp's zijn de perfecte medebewoners !
Ze zijn net fel genoeg om af en toe eens een tik uit te delen ...en ze zijn net klein genoeg om er voor te zorgen dat de Foai of Furcifer nog op kleur komt en zijn ding kan doen.
Vissen die groter zijn dan de Foai of Furcifer zijn minder aan te raden.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 17 aug 2015, 19:40

De vittatus, bifrenatus en burgeoni heb ik eerder gehouden. Allemaal de moeite waard overigens. Toch denk ik dat ik mij beter kan beperken tot 1 soort slakkenhuiscichlide. Dat zou dan wellicht de callipterus kunnen worden. Deze worden wat groter ook en passen mogelijk beter bij een bak van ons formaat.

Ik wil eigenlijk helemaal geen rovers in de bak, Niels :oops:
Hoewel de attenuatus mij nog enigszins lijkt mee te vallen.

Stekelalen heb ik eerder al eens gehouden en die zouden niet mogen ontbreken. De tanganicae dan misschien...?

Ook al zou ik niet overstapppen, dan ben je nog welkom hier, Niels. Stijn is hier ook al eens geweest ;)
2.70 x 0.85 x 0.60m

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 17 aug 2015, 19:46

Bedankt voor je input, Stijn!

Cyprichromis zou dus ideaal zijn. Dan komt de jumbo Kitumba OV dus in aanmerking, wat ik ervan begrijp? Of doel je juist meer op de kleinere Cyprichromis-achtige? :roll:

Nog andere soorten die voor tegenwind zouden kunnen zorgen of volstaat zo'n groep Cyprichromis al?
oostijnoo schreef:Zorg voor flink wat medebewoners die wat "tegenwind" kunnen bieden, anders is de fun er snel af.
De dominantste man claimt al snel heel de bak, maakt niet uit hoe groot deze is.
Alle andere bewoners zitten dan tussen de stenen of op een hoopje aan de voorruit.
Dat is zeer zeker niet de bedoeling, Stijn!

En Cyathoparynx vervangen door de Ophtahlmotilapia boops of gaat daar ongeveer hetzelfde verhaal voor op?

Cyathopharynx lijkt mij overigens beter bij ons formaat bak te passen, maar misschien heb ik dat mis...?
2.70 x 0.85 x 0.60m

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 aug 2015, 20:51

Jumbo's kunnen natuurlijk...maar zou voor Microlepidotus gaan, veel mooier, meer karakter.
Een flinke groep en klaar.
Wat Syno's en/of alen en je hebt een mooi bestand.
Zou me beperken tot enkele soorten...dan heeft elke vis zijn plaats/ruimte en kan je genieten van wat "natuurlijk" gedrag.
300x220x95

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 17 aug 2015, 21:06

oostijnoo schreef:Jumbo's kunnen natuurlijk...maar zou voor Microlepidotus gaan, veel mooier, meer karakter.
Een flinke groep en klaar.
Wat Syno's en/of alen en je hebt een mooi bestand.
Zou me beperken tot enkele soorten...dan heeft elke vis zijn plaats/ruimte en kan je genieten van wat "natuurlijk" gedrag.
Haha, zit ik net naar microlepidotus te kijken en dan schrijf je dit :lol:

Ik moet zeggen, dat daar hele mooie varianten bij zitten. En ik heb nog niet eerder microlepidotus gehouden, dus zie ik dat wel zitten. Een flinke groep, schrijf je. Moet ik dan aan zo'n 20 of 30 exemplaren denken? Man/vrouw-verhouding gelijk houden of beter meer mannen dan vrouwen?

Dus jouw advies zou ongeveer 3 of 4 soorten zijn? Daar kan ik mij wel in vinden.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan Cyatopharynx als hoofdbewoner met microlepidotus en wat alen. Kan daar nog een slakkenhuisbewoner zoals callipterus bij of beter niet vanwege het beschikbare zandoppervlak voor Cyathopharynx?

Verder is er toch niet veel verschil tussen de furcifer en de foai?
2.70 x 0.85 x 0.60m

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 aug 2015, 21:53

30 stuks kan makkelijk in die bak...inderdaad net wat meer mannen dan vrouwen, maar maakt minder uit in een grote groep.
Een slakkenhuisbewoner kan natuurlijk ook nog wel, je hebt er de ruimte voor...maar of het een interessante aanvulling is...?

Tja, de benaming Foai of Furcifer ...er is wel degelijk een verschil...maar wat deze nu net zijn...? :?

Qua inrichting zijn enkele grote stenen op de bodem voldoende, tegen de achterwand wat stenen stapelen zodat de Cyp's er tegen kunnen aanhangen, vooral de vrouwen zullen dit doen als ze eieren dragen.
De mannen zullen het midden van de bak kiezen om daar hun ding te doen.
Het is dan ook handig om vrije ruimte te voorzien in het midden van de bak.
De hoeken kunnen ingericht worden voor de Foai-mannen, in elke hoek kan een man een mooie krater-burcht bouwen, de vrouwen vinden hun rust dan meer centraal in de bak, tussen de Cyp's.
Heb ooit een krater-burcht gezien in een 6000 liter bakje van 1 meter doorsnede :shock: , waanzinnig prachtig.

Een verhouding 2/7 kan in deze bak wel slagen, de mannen kunnen mooi tegen elkaar op pronken zonder kleerscheuren ...ze hebben de ruimte.
Hier en daar wat Vallisneria als zichtbreker ...
Niet te veel licht.
Zowel de Cyp's als de Foai zullen er mooi onder kleuren en zich beter op hun gemak voelen.
300x220x95

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 18 aug 2015, 07:13

Duidelijk Stijn.

Hier heb ik wel wat aan :wink:

Wat planten betreft, heb ik jaren geleden een waterpestachtige plant gehad uit het Tanganyikameer. De naam ben ik even kwijt. Zijn deze nog in omloop hier? :roll:

Moet ik alleen nog mijn huidige bestand zien kwijt te raken. Gelukkig is er al wat interesse voor de melanurussen en de intermediums. Maar ik wil eigenlijk proberen om ze op 1 adres onder te brengen.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 18 aug 2015, 08:55

oostijnoo schreef: Tja, de benaming Foai of Furcifer ...er is wel degelijk een verschil...maar wat deze nu net zijn...? :?
Furcifers hebben over het algemeen een gele band over de kop (de mannen dan), Foai's meestal niet. Maar het zou best wel eens kunnen dat het gewoon dezelfde soort is, en dat de kleurverschillen alleen verschillende varianten zijn. In het aquarium gedragen ze zich hetzelfde denk ik zo :)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 18 aug 2015, 18:37

Bedankt voor je reactie, Thijs :wink:

Ik ga proberen te regelen om mijn bestand kwijt te kunnen. Ik verwacht daar geen problemen mee, want het zijn gewilde vissen en alles is WV.

Ik zie dit echt als een nieuwe uitdaging in de hobby voor mij en het is totaal iets anders dan een Tropheus-bestand wat ik jarenlang heb gehad.
2.70 x 0.85 x 0.60m

NielsO

Bericht door NielsO » 18 aug 2015, 19:07

Ik ben enorm benieuwd hoe het gaat worden Sibrand! :D

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 18 aug 2015, 19:55

Ik denk wat ik al ongeveer aangaf, Niels :wink:
nijlpaard schreef:Cyatopharynx als hoofdbewoner met microlepidotus en wat alen. Kan daar nog een slakkenhuisbewoner zoals callipterus bij
2.70 x 0.85 x 0.60m

David

Bericht door David » 18 aug 2015, 20:25

Wat een gave plannen! Ik zie de eerst volgende huiskamersessie al aankomen. :D

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 18 aug 2015, 20:42

Ik heb geen ervaring met de vissen die je wilt houden, op de M. tanganicae na dan. Maar ik ben erg benieuwd hoe je deze enorme bak gaat inrichten en hoe de vissen het zullen doen. Keep us posted!
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie