Hulp bij een eventueel nieuw visbestand

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Melchior Schenk

Re: Hulp bij een eventueel nieuw visbestand

Bericht door Melchior Schenk » 21 aug 2015, 09:57

Beetje (space)crappy kwaliteit, maar zo ziet het roven er ongeveer uit :mrgreen: :

(filmpje van enkele jaren geleden, maar je zien hier een Calliurus met argusogen toekijken hoe het schelpje leeggeroofd wordt)
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 21 aug 2015, 13:17

oostijnoo schreef:Alle alen eten jongen...gegarandeerd !
En dit niet enkel tijdens de nacht wanneer ze het meest actief zijn...dus ook vrolijk overdag sleuren ze vissen uit hun schelp om zo de jongen te eten.
Of geduldig zitten wachten bij vissen die aan het afzetten zijn om dan vliegensvlug de eieren te stelen.
Bij mij pakken de tanganicae jonge Cyprichromis. Dus klopt helemaal wat Stijn hierboven vermeld.

Als je jonge microlepidotus wil overhouden zul je er geen andere soorten bij moeten zetten. Of er een speciaal bakje bij zetten om ze te kweken

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 aug 2015, 13:28

Melchior Schenk schreef:Beetje (space)crappy kwaliteit, maar zo ziet het roven er ongeveer uit :mrgreen: :

(filmpje van enkele jaren geleden, maar je zien hier een Calliurus met argusogen toekijken hoe het schelpje leeggeroofd wordt)
8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

WaterKip

Bericht door WaterKip » 21 aug 2015, 13:56

nijlpaard schreef: Ooit wel eens gelezen dat er een variant van de callipterus zou zijn, waarvan de mannen een blauwe kop hebben. Deze zijn zeker niet in omloop hier? Misschien in Frankrijk dan?
Meer blauw dan dit heb ik nooit gezien bij de mijne:

Afbeelding

Afbeelding

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 21 aug 2015, 14:21

Een gelijksoortig filmpje had ik al eens gezien, maar ik wist niet dat alle stekelalen dit deden :oops:

We hebben hier nog 2 opkweekbakjes staan. Nu nog met Midders in opkweek.

Maar ik denk dat we dan eerst voor de Cyprichromis microlepidotus zullen gaan. Die jongen worden toch niet door de ouders opgegeten? In het verleden ook al eens leptosoma's overgehouden namelijk.

Valt dit al meteen te combineren met Cyatopharynx of gaan die ook achter de jongen van de microlepidotus aan?

Mijn plan is dan om eerst de microlepidotus in de bak te doen en in een later stadium de furcifers of foai's. Nog weer later de callipterus. Eventuele stekelalen wil ik dan pas als laatste toevoegen.

@ Edwin: Ik denk dat ik er eens een foto van gezien heb in 1 van de boeken van Ad Konings. Alleen heb ik daar ooit 1 boek van weg gedaan en ik denk dat het daar juist in staat. Die mannen hadden blauw over de vrijwel hele kop heen, als ik mij niet vergis...?

Van welke vindplaats komen jouw callipterus? :roll:
2.70 x 0.85 x 0.60m

-mich-

Bericht door -mich- » 21 aug 2015, 17:25

hier rooft men albomaculatus ook een schelp leeg, gaat er hard aan toe.
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

David

Bericht door David » 21 aug 2015, 17:42

De Callipterus heb ik bij Riftvalley ook volwassen gezien en die man had inderdaad een behoorlijk blauwe kop. Prachtige vis. Een van onze forumgenoten heeft ook een poosje terug foto's gepost van zijn vissen waarbij ook een behoorlijk blauwe kop te zien is: viewtopic.php?f=6&t=15725

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 21 aug 2015, 19:42

Prachtig om te zien die rovende alen. Mijn tanganicae's doen dat helemaal niet. En ze hebben kansen zat met similis, 200+ slakkenhuizen en bergen nestjes.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 21 aug 2015, 19:51

Slavi schreef:Prachtig om te zien die rovende alen. Mijn tanganicae's doen dat helemaal niet. En ze hebben kansen zat met similis, 200+ slakkenhuizen en bergen nestjes.
Doen ze meer dan waarschijnlijk wel...maar vooral tijdens de nacht. :mrgreen:
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 22 aug 2015, 14:29

We denken te weten voor welke variant we gaan kiezen van de microlepidotus :wink:

Dat zou dan de Kasai moeten worden :D

Van de Cyathopharynx, lijkt de foai Kabogo blue ons erg mooi. Dat wordt nog zoeken waar we die kunnen vinden.

Wat betreft de callipterus zijn we er nog niet over uit welke variant het zou worden.

Ik heb toch enige twijfels over het plaatsen van een stekelaalsoort. Vooral omdat het allemaal rovers zijn :?

Zou de papillio Tembe II nog in dit bestand passen? Er alvast vanuit gaande dat er dan geen stekelalen zullen komen.
2.70 x 0.85 x 0.60m

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 aug 2015, 21:27

Op meine Fischboerse.de is er wel wat te vinden aangaande Cyp's en Foai/Furcifer !
300x220x95

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 22 aug 2015, 21:31

oostijnoo schreef:Op meine Fischboerse.de is er wel wat te vinden aangaande Cyp's en Foai/Furcifer !
Bedankt Stijn, ik zal er eens een kijkje nemen :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 aug 2015, 21:37

Met welke soort stenen ga je de bak inrichten ?
Grauwacke is een mooie breuksteen voor het biotoop dat je wilt maken... :wink:
300x220x95

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 22 aug 2015, 22:34

oostijnoo schreef:Met welke soort stenen ga je de bak inrichten ?
Grauwacke is een mooie breuksteen voor het biotoop dat je wilt maken... :wink:
Uhm, met de stenen die ik nog in de bak heb liggen.

Dat zijn grote basaltachtige stenen bij de Markermeerdijk vandaan :oops:

De kleinste zal zo'n 30cm in doorsnede zijn, de grootste waarschijnlijk zo'n 60cm.

Die laatste heb ik met veel moeite de bak in gekregen, met 1 been op een gammel trapje en 1 been
in de bak. Dan lekker relaxed met zo'n steentje van 50kg even tussen de trekstrips door :lol:

Hier een idee van de kleinste steen :wink:

Afbeelding

Waarschijnlijk kent niemand hier onze achterwand. Dat is een wand in 3D, zeg maar. Hier even een
foto om een idee te krijgen ;)

Afbeelding

Dat ziet er al behoorlijk natuurlijk uit. Ik ben eigenlijk niet van plan om daar nog stenen tegen aan te
stapelen. Dat is eigenlijk nog een reden om van stekelalen af te zien, want daar zijn dan niet genoeg schuilplaatsen voor.

oostijnoo schreef:Op meine Fischboerse.de is er wel wat te vinden aangaande Cyp's en Foai/Furcifer !
Ik kom daar helaas niet door de registratie heen :?
2.70 x 0.85 x 0.60m

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 23 aug 2015, 15:22

Sinds gisteravond zijn al onze Midders verkocht :D

De 5 intermediums en wat nakweek vertrekken begin september.

De 2 koppels melanura en de groep meeki's pas begin oktober, omdat de koper ze nu nog niet kan plaatsen.

Vanaf begin oktober zal er dus begonnen worden met de verwijdering van al het hout, het uitzeven van grind en pebbels.
Dat wil ik staande in de bak doen met de helft water er nog in. Dat gaat slechts om zo'n 300 kg :P

Daarna waarschijnlijk nog wat nieuw zand spoelen en toevoegen.Hooguit nog wat stenen verplaatsen, maar dat kan gewoon als ik in de bak sta. Mijn vrouw geeft dan nog wat extra aanwijzingen van op een afstand :oops:
Het overzicht ben je namelijk een beetje kwijt, als je in de bak staat.

Ik heb al wat vrijblijvende offertes verzonden betreft de 2/7 Cyathopharynx Kabogo blue en 17/13 Cyprichromis microlepidotus Kasai.

Tot nu toe 1 offerte terug gekregen en dat vind ik snel. De prijzen zijn behoorlijk, vind ik :shock:

De microlepidotus Kasai schijnt altijd op voorraad te zijn voor vissen tussen de 5 en 6 cm wordt er een bedrag gevraagd tussen de € 20,- en € 23,-
Hoe groter hoe duurder, maar dat is vrij normaal.

Voor een groepje van 30 exemplaren zit je al gauw op de €600,- :roll:

Ik geef er toch de voorkeur aan om met vrij jonge dieren te beginnen. Je kunt ze dan zien ontwikkelen en je hebt er tegelijk langer plezier van :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

Plaats reactie