mogelijk visbestand voor mijn 157x57x47 (wh) cm bak

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
PlukB

Re: mogelijk visbestand voor mijn 157x57x47 (wh) cm bak

Bericht door PlukB » 11 nov 2018, 08:19

Nog een paar vragen...

Kan ik die caudo's ook vervangen door een klein groepje multies? Of zijn die minder in staat om hun mannetje te staan?

Gaat zo'n treto niet de hele tijd bij die slakkenhuizen lopen etteren?

Eten compressicepsen en treto's ook wel gewoon korrels? Of uitsluitend diepvries?
Groeten P.B. (voorheen bekend als fish)

David

Bericht door David » 11 nov 2018, 08:49

Caudo en Multi zijn pittig genoeg. Caudo kan zelfs een etter worden. Van de Multi zijn meer positieve verhalen bekend. Over de Similis ken ik wel negatieve verhalen. Zelf heb ik een Treto bij mijn Multies gehad en dat ging prima. Multies kunnen zich prima verdedigen. Ik voer meestal een goede kwaliteit droogkorrel ipv diepvries en zelfs de wat moeilijker soorten zoals mijn aal leren dat waarderen. Er is wel zichtbaar verschil in een goed kwaliteit van bijvoorbeeld Naturefood tov van dat merkloze spul van Aquabeek.

PlukB

Bericht door PlukB » 11 nov 2018, 09:58

Dank je, David!
En dan is Nature Food premium cichlid maat S zeker wel aan te raden als ik Paracyps zou houden?

David

Bericht door David » 11 nov 2018, 12:48

Jazeker, die voer ik mijn vissen ook. Zelfs de inmiddels wat grotere Gibberosa’s smullen er nog van.

NielsO

Bericht door NielsO » 11 nov 2018, 13:00

Multis zullen zich prima redden met de voorwaarde dat ze met genoeg zijn (2m/3v iig om te beginnen) en even de tijd krijgen om te settelen. (Dus niet mini multis tegelijk met een treto plaatsen).

Het verschil tussen multis en similis is naar mijn ervaring en die van kenissen als volgt: multis vormen een veel hechtere kolonie en nemen daardoor minder ruimte in.

Similis zijn wat individueler en waaien uit over de hele bak. Ze vormen een minder hechte kolonie maar zijn als individu feller. Best pittige beestjes in mijn ervaring.

Ik denk dat multis geschikter zijn. Kies of een vrij kleine treto of plaats de multis eerder als je een grotere treto wil plaatsen.

Interactie tussen multis en treto is echt geweldig. Ik had destijds multis die een soort bunker/kuil hadden gegraven van zon 30cm doorsnee. Was een groep van een stuk of 12 met jongen. De treto kwam dan aan de rand van de kuil dreigen, maar durfde niet verder te komen, de multis kwamen als helikopters omhoog met dreigende open vinnen.

PlukB

Bericht door PlukB » 11 nov 2018, 13:31

NielsO schreef:
11 nov 2018, 13:00
Interactie tussen multis en treto is echt geweldig. Ik had destijds multis die een soort bunker/kuil hadden gegraven van zon 30cm doorsnee. Was een groep van een stuk of 12 met jongen. De treto kwam dan aan de rand van de kuil dreigen, maar durfde niet verder te komen, de multis kwamen als helikopters omhoog met dreigende open vinnen.
Ik kan me voorstellen dat dat leuk om te zien is, dat dreiggedrag. Alleen ik vind het minder leuk als dat op een gegeven moment het enige is waar zo'n treto's zijn dag mee vult. Dan zit het in mijn ogen heel dicht tegen geëtter aan. Ik heb dat eens gehad in een 80cm bakje met een koppel brevis en een julido transcriptus. Die transcriptus had als dagtaak: dreigen richting de brevis. En dat vind ik dan een beetje sneu, beetje dwangmatig ofzo...

Misschien kan ik beter alleen Paracyps met multies nemen. Ik ga toch wel graag voor een harmonieuze bak.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 11 nov 2018, 13:34

denk dat dat een prima keuze is voor jouw bak. beter iets dat zeker goed werkt dan proberen zoveel mogelijk in de bak willen.

NielsO

Bericht door NielsO » 11 nov 2018, 14:22

Paracyps met multis en altolamprologus is ook leuk, dan heb je wel rust in de bak inderdaad. Alleen multis met paracyps is misschien niet ideaal. Ik zou het slakkenhuiskerkhof namelijk beperken tot 1/3e van de bak oid. Je zult voor de paracyps wel wat stenen moeten plaatsen namelijk, liefst stenen die schuin omhoog komen en ook wat hoogte hebben (modules bieden een mooie uitkomst).

Met alleen multis op de bodem is je onderlaag dan misschien wat saai, dus altolamprologus bieden een mooie uitkomst denk ik!

Ik vind gedreig zelf prachtig om te zien, zolang het bij gedreig blijft en er geen gewonden vallen.

PlukB

Bericht door PlukB » 12 nov 2018, 06:28

Nog weer over nagedacht en nog weer wat vragen...

Mijn bak is niet hoog. Ik denk dat er maar zo'n 40 cm water in staat. Gaat een multikolonie de Paracyps dan wel dulden als ze boven hen zwemmen? Want anders wordt het ook snel klein voor de Paracyps (als ze bijvoorbeeld maar 2/3 van de lengte van de bak kunnen gebruiken).

En hoe zit dat met een andere slakkenhuisbewoners en rotsbewoners?

Als kolonies en koppels de Paracyps niet boven zich dulden, dan is het misschien (toch) nog een optie voor mij om in plaats daarvan voor wat solitaire vissen te gaan (calvus, treto's, julido bijvoorbeeld) en de koppels en kolonies links te laten liggen...

NielsO

Bericht door NielsO » 12 nov 2018, 10:59

Als je het safer wil spelen voor de paracyps zou ik meer kijken naar de koppel/haremvormende slakkenhuiscichliden. Eigenlijk alles behalve de similis en multis dus. Lamprologus Ocellatus en verwanten (speciosus, stappersi), brevis en calliurus, ornatipinnis, kungweenis enz. zijn allemaal mooie opties. In een bak van dit formaat kun je ook wel 2 koppels of een groepje van dje soorten kwijt. Deze soorten zullen zich voor zover ik weet niet druk maken over wat boven ze zwemt.

Ook telmatochromis vittatus is een kandidaat die erg vreedzaam is naar andere soorten.

Een koppel altolamprologus zal geen probleem zijn voor de paracyps.

20 paracyps
Koppel altolamprologus
2 koppels - harems slakkenhuisbewoners.

Qua inrichting dan (hoge/grote) stenen als zichtbreker met hier en daar zandeilandjes met wat slakkenhuizen. Zo hebben de slakkenhuiscichliden allemaal een eigen plekkie.

PlukB

Bericht door PlukB » 12 nov 2018, 15:32

Ocellatus vind ik een mooie vis. Iets van 2 mannen en 3 vrouwen, zou dat, naast de 20 Paracyps en het koppel calvus/compressiceps kunnen? Mooi wat slakkenhuizen over de bodem verspreid neerleggen.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 12 nov 2018, 18:12

fish schreef:
12 nov 2018, 15:32
Ocellatus vind ik een mooie vis. Iets van 2 mannen en 3 vrouwen, zou dat, naast de 20 Paracyps en het koppel calvus/compressiceps kunnen? Mooi wat slakkenhuizen over de bodem verspreid neerleggen.
occelatis zijn koppel vormers. Die mannen kunnen onderling behoorlijk vechten.
Als je op safe wil gaan. Telmatochromis vittatus shell. Die kan je best in een groepje houden

PlukB

Bericht door PlukB » 12 nov 2018, 18:54

sieb amoraal schreef:
12 nov 2018, 18:12
fish schreef:
12 nov 2018, 15:32
occelatis zijn koppel vormers. Die mannen kunnen onderling behoorlijk vechten.
Als je op safe wil gaan. Telmatochromis vittatus shell. Die kan je best in een groepje houden
Bedankt voor je reactie, Sieb.
Kunnen die tegen Altolamprologussen op? Of zou je die dan alleen met de Paracyps adviseren?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 12 nov 2018, 19:03

Dat is geen probleem. Zijn heel rustige vissen.
Weet niet waar je woont. Maar Verduijn heeft vittatus shel.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 12 nov 2018, 21:31

Jimmy heeft ze wellicht nog te koop. Hij had een mooie groep voor niet veel geld.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie