mogelijk visbestand voor mijn 157x57x47 (wh) cm bak

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
PlukB

Re: mogelijk visbestand voor mijn 157x57x47 (wh) cm bak

Bericht door PlukB » 12 nov 2018, 22:58

Slavi schreef:
12 nov 2018, 21:31
Jimmy heeft ze wellicht nog te koop. Hij had een mooie groep voor niet veel geld.
Bedankt voor de tip!
Groeten P.B. (voorheen bekend als fish)

PlukB

Bericht door PlukB » 13 nov 2018, 08:27

Kijk dit is dus wat ik zou willen voorkomen:

Ik zie, denk ik, op de video ook T.vittatus shell. Zijn die echt wel in staat om zich tegen zo'n calvus te weren?

NielsO

Bericht door NielsO » 13 nov 2018, 16:48

sieb amoraal schreef:
12 nov 2018, 18:12
fish schreef:
12 nov 2018, 15:32
Ocellatus vind ik een mooie vis. Iets van 2 mannen en 3 vrouwen, zou dat, naast de 20 Paracyps en het koppel calvus/compressiceps kunnen? Mooi wat slakkenhuizen over de bodem verspreid neerleggen.
occelatis zijn koppel vormers. Die mannen kunnen onderling behoorlijk vechten.
Als je op safe wil gaan. Telmatochromis vittatus shell. Die kan je best in een groepje houden

Ik heb occies in een kweektrio gehad, puur koppelvormend gaat dus niet op. Wist ik eerst ook niet. :wink:

PlukB

Bericht door PlukB » 13 nov 2018, 18:05

Denk toch dat ik een trio caudopunctatus wil ipv ocellatus of telmatochromissen. Ik hoop dat die zich (ook op den duur) beter staande kunnen houden ten opzichte van de Altolamprologus. Zullen die caudopunctatus de Paracyps ook een beetje met rust laten/dulden?

NielsO

Bericht door NielsO » 13 nov 2018, 18:51

Kleine kanttekening: ik heb calvus en in het verleden al meerdere keren gehouden en eigenlijk nooit zo fel gezien als in dat filmpje. Het is dus niet standaard gedrag en als je met jonge calvus/comps begint verwacht ik zeker geen problemen icm met occies. Die combinatie heb ik ook al 2x eerder gehad door de jaren heen zonder problemen.

Ik ken altolamprologus als vissen die liever lui dan moe zijn als ze genoeg te eten krijgen en rotsen hebben om te schuilen. Ik heb hier nu een man van 15+ cm die niemand lastig valt, behalve als ie een nest heeft, dan claimt ie een doorsnee van zon 10cm om een slakkenhuis heen.

Combi caudo-paracyp ging hier perfect, maar mijn caudos waren wel vrij braaf.

PlukB

Bericht door PlukB » 13 nov 2018, 20:02

NielsO schreef:
13 nov 2018, 18:51
Kleine kanttekening: ik heb calvus en in het verleden al meerdere keren gehouden en eigenlijk nooit zo fel gezien als in dat filmpje. Het is dus niet standaard gedrag en als je met jonge calvus/comps begint verwacht ik zeker geen problemen icm met occies. Die combinatie heb ik ook al 2x eerder gehad door de jaren heen zonder problemen.

Ik ken altolamprologus als vissen die liever lui dan moe zijn als ze genoeg te eten krijgen en rotsen hebben om te schuilen. Ik heb hier nu een man van 15+ cm die niemand lastig valt, behalve als ie een nest heeft, dan claimt ie een doorsnee van zon 10cm om een slakkenhuis heen.

Combi caudo-paracyp ging hier perfect, maar mijn caudos waren wel vrij braaf.
Maar heeft ie in jouw bak niet ook veel tegenstand waarom ie rustig is, Niels? Want ik kan me zo voorstellen dat wanneer ie doorheeft dat ie sterker is dan de ocellatus en geen tegenstand krijgt van een andere sterke soort, hij wel eens vervelend zou kunnen doen.

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 14 nov 2018, 00:35

Die Alto ziet er ook wel wat uitgehongerd uit in dat clipje.

PlukB

Bericht door PlukB » 14 nov 2018, 07:44

Het is misschien inderdaad ook wel meer wanhopig gedrag/ honger dan echt agressie, als ik het zo nog eens bekijk.

Als meerdere van jullie denken dat een Altolamprologus niet vervelend gaat doen tegen een koppel/harem ocellatus, vind ik dat ook nog wel het overwegen waard hoor.

20 brieni (staat vast)
1+1 A. calvus compressiceps
1+1(of 2) L.ocellatus

Kan daar dan nog een groepje T.vittatus shell bij? Of wordt dat te veel?

NielsO

Bericht door NielsO » 14 nov 2018, 08:30

Mijn huidige calvus is al een tijdje de tank van de bak, die heeft momenteel echt geen tegenstand haha, maar het js gewoon een rustige soort. Schaf jonge calvus aan en ik verwacht echt geen problemen, occies zijn ook brave beestjes hoor, wacht maar tot die in je vinger hangen :lol:

Ik denk dat nog wat t. Vittatus wel zal gaan, alhoewel er misschien heel soms strijd is om een schelpje.. maar een klein beetje natuurlijk gedrag hoort erbij in mijn ogen.
Vittatus zitten ook veel tussen de stenen dus ik voorzie geen echte problemen, ze zetten wel af in slakkenhuizen.

Ik zou 1m-2v l. Ocellatus aanschaffen zodat je meer kans hebt om een koppel te vormen.

David

Bericht door David » 14 nov 2018, 18:31

Klinkt als een prima bestand zo! En ik zou ook zeker niet starten met een volwassen Alto. Die van mij heb ik al heel wat jaar en begint pas sinds kort vervelend te worden.

PlukB

Bericht door PlukB » 19 nov 2018, 19:57

Hmm, ik lees dat er discussie is over of de T.vittatus 'shell' wel bestaat. Misschien toch maar geen 6 van nemen als er een kans is dat die nog best 'groot' worden.

Geslachtsonderscheid is volgens mij ook slecht te doen. Wat zouden jullie aanraden qua groepsgrootte voor de 'shells' icm de 20 brieni, 3 ocellatus en 2 calvus.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 19 nov 2018, 20:21

fish schreef:
19 nov 2018, 19:57
Hmm, ik lees dat er discussie is over of de T.vittatus 'shell' wel bestaat. Misschien toch maar geen 6 van nemen als er een kans is dat die nog best 'groot' worden.
De shell is een vittatus die doordat hij in schelpen broed klein blijft.
Zonder schelpen denk ik dat hij op termijn weer een normale groote aanneemt.
Ik heb jaren de shell gehad. En die bleven klein, ook de jongen

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 21 nov 2018, 11:25

David schreef:
11 nov 2018, 08:49
Er is wel zichtbaar verschil in een goed kwaliteit van bijvoorbeeld Naturefood tov van dat merkloze spul van Aquabeek.
Ik lees wat laat mee hier, maar hierover wil ik toch nog wel iets kwijt. Als je zoiets beweert David, dan is het nuttig dat je je bewering ook onderbouwt. Dan hebben wij lezers er misschien nog wat aan. Zoals je het nu, min of meer achteloos, als stelling deponeert, is het een volstrekt loze kreet.
C'est le ton qui fait la musique

PlukB

Bericht door PlukB » 21 nov 2018, 14:34

Ik zit ook nog met een vraagje ten aanzien van mijn bestand: kan ik op de dag dat de vissen in de bak komen, ze al voeren? Of beter een dagje wachten?

David

Bericht door David » 22 nov 2018, 08:24

Jan, prima als je commentaar maar wie kaatst kan de bak verwachten dus ik heb er ook een voor jou. Ik zie je hier helaas slechts heel incidenteel invliegen en opmerkingen plaatsen (ook niet altijd met onderbouwing) en dat is lekker makkelijk. Ik ben hier dagelijks en probeer echt liefhebbers verder te helpen en zeg nooit zomaar wat en iedereen mag altijd om verduidelijking vragen.

Dan nu even inhoudelijk. Ik heb ooit een flinke bak voer gekocht bij Aquabeek en afgelopen jaren meerdere vissoorten met dit voer bediend. De eerste keer zag ik mijn vissen vermageren, slechte ontlasting hebben en zelfs sterven. Nu kan dat ook andere redenen hebben. Ik ben toch echter Naturefood gaan voeren en de vissen werden beter. Toevallig? Bij een nieuw visbestand een jaar later precies hetzelfde en nu recent in mijn stelling opnieuw een poging gedaan met hetzelfde resultaat. Lijkt me geen toeval meer. Jammer want Naturefood is veel duurder dan het voer van Aquabeek.

Qua vraag over voeren, ik zou een dag wachten. Soms gaat dat goed maar ik heb regelmatig meegemaakt dat het vler blijft liggen dan. Als je het al doet, start dan met een klein beetje en zie of ze happen. Vissen kunnen echter prima een dag of meer zonder.

Plaats reactie