Multifasciatus combineren met welke andere tanganyika?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Tanganyika beginner

Multifasciatus combineren met welke andere tanganyika?

Bericht door Tanganyika beginner » 23 sep 2015, 13:03

Beste mede aquarium fanaten,

Ik zou graag wat advies willen wat betreft de plannen voor mijn eerste tanganyika bak.
Ik heb wel ervaring met eerdere aquaria maar niet met cichliden.
Okee allereerst mijn aquarium : een eheim scubabay 270 liter (smaken verschillen ;) 110x50x60

Wat ik graag wil doen is een groepje neolamprologus multifasciatus houden op en schelpen/slakkenhuizen bodem.
Het grootste gedeelte van mijn aquarium wil ik inrichten met zand en stenen en daar komt mijn vraag ..
Welke tanganyika cichlide kan ik het beste houden bij de multifasciatus??
Hoeveel multi's is verstandig om mee te starten?
Hoeveel andere soorten en welke kan ik erbij houden?
Het liefste zou ik er een wat grotere kleurrijke soort bij hebben.

Mooneater
Contacteer:

Re: Multifasciatus combineren met welke andere tanganyika?

Bericht door Mooneater » 23 sep 2015, 14:17

Heb je hier al gekeken? viewtopic.php?f=14&t=8653

anders is 1 van deze 3 opties misschien iets? (niet alle 3 tegelijk!):

- Een koppel julidochromis ornatus / trancriptus /dickfeldi kan goed werken denk ik. Let er wel op dat deze soort niet makkelijk koppelt en je het beste begint met een klein groepje en daaruit een koppel laat vormen (of je neemt een bestaand koppel over).

- een solo Altolamprologus of N. tretocephalus moet ook kunnen denk ik.

- Een koppel Neolamprologus buescheri kan ook wel denk ik (zelfde verhaal verder als met de juli's).
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Tanganyika beginner

Bericht door Tanganyika beginner » 24 sep 2015, 12:12

Thanks daar kan ik wel wat mee.

Nog een vraagje, ik lees dat ancistrussen hier niet tussen passen?! Ivm waterwaardes enz. Zou er nog een andere soort zijn die wel te combineren is met een tanganyika bak?

Voor nu lijken mij de plannen 5 multi's en een solo N. Tretocephalus. Ik wil niet overbevolken maar zou er nog meer bij kunnen? Ik ga er wel vanuit dat de multi's zich snel voortplanten.. Maar naast die solo tretocephalus moet er toch nog wel plek zijn voor meer of ben ik dan erg enthausiast?

David

Bericht door David » 24 sep 2015, 19:25

Ancistrus zou ik niet doen, zou misschien qua waterwaarden nog wel gaan want het zijn sterke beestjes met een groot aanpassingsvermogen maar is niet bepaald biotoopgetrouw. :D

Ik heb een tijd een kolonie Multies met een Altolamprologus Calvus en een Treto samen gehad in een veel kleinere bak en dat ging prima. Als je voldoende schuilplaatsen hebt, mooi Slakkenkerkhof (minimaal 100), rotsen en ruimte op vrij te zwemmen dan kan het wel goed gaan.

Plaats reactie