eerste tanganyika aquarium

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Prosperio

eerste tanganyika aquarium

Bericht door Prosperio » 17 mar 2016, 00:09

Hallo,

ik ben Peter. Ik heb al bijna tien jaar aquariums in alle soorten en maten, in het begin te klein begonnen, nu al enkele jaren een 150*50*50 aquarium ter beschikking.
Tot nu ben ik vooral met plantenaquariums bezig geweest maar dat is behoorlijk intensief en kost veel (osmosewater maken, co2 + al het snoeiwerk) en bovendien is het water hier vrij hard (18° GH) dus overweeg ik naar Tanganyika te wisselen.

Ik denk aan volgend bestand. Wat denken jullie hier over?
15 cyprichromis leptosome malasa
4 julidochromis regani kipili
6 neolamprologus ocellatus
2 altolamprologus calvus

Mijn techniek (thermostaatstaaf en extern potfilter) zit allemaal in de rechterhoek achteraan, die zou ik verstoppen met een hoge rotspartij. Links heeft het aquarium geen afgesloten wand, en daar komt regelmatig al wel eens iemand langs.
Ik dacht aan die linkerkant slakkenhuizen te leggen en ergens links van het midden ook nog wat stenen te stapelen om er wat anubias op te zetten.

Leg ik de slakkenhuizen beter naar het midden van de aquarium? Zijn de ocellatus niet te klein met een calvus in de buurt?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Peter

misterb

Re: eerste tanganyika aquarium

Bericht door misterb » 17 mar 2016, 07:37

Hey Peter

15 cyprichromis leptosome malasa : ik zou dan gaan voor een mooie groep paracyprichromis deze blijven kleiner :D

4 julidochromis regani kipili : hier zou ik gaan voor een koppel of toch met het idee om hier naar toe te gaan.

6 neolamprologus ocellatus : zelfde zou het bij een koppel houden uiteindelijk.

2 altolamprologus calvus : ok

groeten Brian
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Prosperio

Bericht door Prosperio » 17 mar 2016, 23:13

Ik dacht ook nog aan een koppel Neolamprologus tretocephalus ipv de calvus? Ik lees overal wel dat die nogal agressief kan zijn en geen echte beginnersvis is?

Zou een koppel tretocephalus te doen zijn met paracyprichromis, een koppel julidochromis en een koppel ocelatus, of is dat om problemen vragen?

misterb

Bericht door misterb » 18 mar 2016, 07:37

Peter

Met Neolamprologus tretocephalus heb ik zelf geen ervaring. Dus dat laat ik dan ook even over aan iemand die deze soort heeft of heeft gehad :D

Alvast succes he
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 18 mar 2016, 08:23

Prosperio schreef:Ik dacht ook nog aan een koppel Neolamprologus tretocephalus ipv de calvus? Ik lees overal wel dat die nogal agressief kan zijn en geen echte beginnersvis is?

Zou een koppel tretocephalus te doen zijn met paracyprichromis, een koppel julidochromis en een koppel ocelatus, of is dat om problemen vragen?
Tretocephalus staan er om bekend dat ze, zelfs in grote aquaria, heel slecht koppelen. Je kan ze wel heel goed als eenling houden (in de natuur zijn ze ook grote delen van de tijd alleen).

Een groep paracyprichromis
koppel julidochromis
koppel ocellatus
solo tretocephalus

Lijkt me een mooi bestand!

Let er wel even op dat Julidochromis niet zomaar koppelen! Het beste neem je een bestaand koppel over, of begin je met 4-6 dieren, en laat je ze zelf koppelen (de nietgekoppelde dieren kan je dan uitvangen)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie