Slakken in bak > goede zaak of eerder plaag ?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Lieveke

Slakken in bak > goede zaak of eerder plaag ?

Bericht door Lieveke » 28 jan 2017, 10:31

Hey hey,

Nog steeds volop bezig aan de voorbereidingen van mijn nieuwe aquarium :D
Ik heb via een collega gehoord dat slakken eigenlijk niet zo'n slechte zaak zijn om in jouw aquarium te hebben... Zo zouden die heel goed helpen in het proper houden van een aquarium (terwijl ik altijd dacht dat slakken eerder een plaag waren in een aquarium). Ik heb op het werk een klein bakje staan en daar zitten inderdaad wat slakken in, en ik moet eerlijk zeggen dat mijn aquariumpje toch heel goed proper blijft ! Op de bodem is niets van vuil te zien en de binnenkant van het glas is ook super-proper ! Hebben jullie hiermee positieve / negatieve ervaringen?
Doen slakken het goed in een zandbodem? (Want in het bakje op het werk is het grind op de bodem waar ze zich volledig ingraven...) Welke soorten raden jullie aan? Ter info, in mijn aquarium komen geen planten.

nijlpaard

Re: Slakken in bak > goede zaak of eerder plaag ?

Bericht door nijlpaard » 28 jan 2017, 11:26

Dat zullen de Melanoides tuberculata zijn, die in de bodem weg kruipen. Ze houden de bodem luchtig, wat op zich goed is.

Jarenlang heb ik deze slakjes in mijn Tanganyikabakken gehad, maar nu zonder slakjes vind ik het ook niet verkeerd :wink:

---> https://nl.wikipedia.org/wiki/Slanke_knobbelhoren
2.70 x 0.85 x 0.60m

Lieveke

Re: Slakken in bak > goede zaak of eerder plaag ?

Bericht door Lieveke » 28 jan 2017, 11:42

Bedankt voor de link ! :wink:

Plaats reactie