Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Dragonautilus7

Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

Bericht door Dragonautilus7 » 12 mar 2017, 15:19

Hey,
Ik heb al een Aziatische en Zuid Amerikaanse biotoop en
ik ga nu men eerste Tanganyika aquarium opstarten met zelfgemaakte stenen. De stenen zijn al zo goed als af juist nog een deel logen allee zuren infeite en een deel ligt al in een bak met regenwater en kalium en nitraat in de zon zodat de algen al kunnen beginnen groeien.

Nu is mijn vraag of dit een goed bestand zou zijn:

Boven
10 Paracyprichromis nigripinnis blue neon (4m-6v)
8 Lamprichthys tanganicanus (4m-4v)

Midden
4 Ophthalmotilapia ventralis (1m-3v)
2 Julidochromis dickfeldi midnight blue (1m-1v)

Bodem
2 Altolamprologus calvus black zaire of inkfin(1m-1v)
3 lamprologus caudopunctatus kapampa 'red fin' (1m-2v)
2 Mastacembelus tanganicae (1m-1v)
2 Telmatochromis vittatus (1m-1v)
10 Lamprologus similis (3m-7v)
6 Synodontis sp. “polli white Zambia” (2m-4v)

Alvast bedankt! :)

NielsO

Re: Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

Bericht door NielsO » 12 mar 2017, 16:58

Hallo,

Leuk dat je een tanganyika bak gaat opzetten, ga je zeker plezier aan beleven :)

wat betreft je bestand:

Boven
10 Paracyprichromis nigripinnis blue neon (4m-6v)
8 Lamprichthys tanganicanus (4m-4v)

Ik zou één van de 2 soorten kiezen. Ik weet niet zeker of lamprichthys in dit formaat bak kunnen, heb ze zelf nooit gehouden maar volgens mij zijn ze aardig zwemlustig.

Midden
4 Ophthalmotilapia ventralis (1m-3v)

Ik vind opthalmotilapia te druk/groot voor dit formaat bak. Zou dat niet aandurven. J. dickfeldi is wel een erg goede optie.

Bodem
3 lamprologus caudopunctatus kapampa 'red fin' (1m-2v)
2 Mastacembelus tanganicae (1m-1v)
2 Telmatochromis vittatus (1m-1v)
6 Synodontis sp. “polli white Zambia” (2m-4v)

Dit zal te vol worden op termijn. Zowel de similis, vittatus en caudo's broeden in slakkenhuizen, dat kan wat conflict veroorzaken. Kies 2 van de 3 soorten en dan is er zeker een goede kans van slagen.

Syno's zijn een prima optie om er bij te zetten. Calvus ook. M. tanganicae is misschien riskant, omdat de slakkenhuisbewoners vrij fel kunnen zijn naar alen hebben deze waarschijnlijk niet de ruimte die ze verdienen.

Probleem met de tanganyika's is dat ze niet echt veel gebruik van je hoogte gaan maken en je territoria dus niet zo makkelijk in die lagen op kan delen helaas.

Het volgende bestand zou ik hier uit selecteren:

12-14 p. nigripinnis
6 synos
koppel j. dickfeldi
trio n. caudopunctatus OF t. vittatus
koppel a. calvus
10 l. similis
eventueel zou misschien een solo n. tretocephalus nog kunnen. Deze doen in mijn ervaring vooral hun eigen ding en zijn de andere vissen dus niet zo tot last.

eventueel kan je ook paracyprichromis brieni overwegen in plaats van p. nigripinnis. De brienis zwemmen vrijer en zijn minder rotsgebonden dan nigripinnis. Dat combineert misschien wat beter met je bestand.

Hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 12 mar 2017, 17:20

Ok bedankt! Ja de tanganicus is een groeneter blijkbaar dus te gevaarlijk voor bloat enzo dus ik ga het bij de paras houden in de bovenlaag. En verdervinnigen zijn ook geen opties heb ik gehoord voor dat formaat van bak dat zal iets voor later zijn :)

Dit is de inrichting van de bak wel met photoshop voor de algen enzo. Stenen zelf moeten nog in de bak dus er gaat wel nog wat meer vrije ruimte zijn op de bodem vooral rechts.

Afbeelding

http://i64.tinypic.com/16gg7it.jpg

Mssn dat dit ook wat helpt?

De vitattus zou te veel zijn voor op de bodem?
En wat kan ik wijzigen als ik de alen wil?

NielsO

Bericht door NielsO » 13 mar 2017, 00:02

Mocht je alen willen, dan zou je de caudos/vittatus eruit moeten laten. Dus dan wordt het dit ongeveer:

12-14 p. nigripinnis
6 synos
koppel j. dickfeldi
2 Mastacembalus tanganicae
koppel a. calvus
10 l. similis
eventueel zou misschien een solo n. tretocephalus nog kunnen. Deze doen in mijn ervaring vooral hun eigen ding en zijn de andere vissen dus niet zo tot last.

Eventueel kan je de 10 similis ook inruilen voor 2 rustige andere koppels slakkenhuisbewoners. Zeg een koppel t. vittatus en een koppel l. ocellatus/brevis. N. Caudopunctatus kunnen vrij fel uitvallen naar alen en syno's heb ik zelf ondervonden :wink: Daarnaast kunnen caudo's ook echt veel territorium claimen.

Mastacembalus ellipsifer zijn trouwens leuker, minder schuw en sterker dan m. tanganicae. Heb zelf 1 ellipsifer en 1 m. cunningtoni in een 130x60 gehad. Ging echt prima. Zie de link:

Je inrichting lijkt me prima. Als je p. nigripinnis wil zou ik nog verder omhoog stapelen. Ik zou persoonlijk eerder brieni's aanraden. Zoals je op het filmpje ziet zwemmen die redelijk vrij :)

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 13 mar 2017, 22:20

Ok want die alen vind ik echt de max. Dus een koppel ellipsifer zou ook kunnen? Wel de max om ze te zien in je bak!! :D
Zijn niet zo schuw blijkbaar.

Oh ik dacht dat de n. tretocephalu heel agressief was. Dus zo 1 man zou kunnen?

De similis heeft men voorkeur omdat het kolonievissen zijn. Of ken je een andere soort kolonievissen die ook zou kunnen?

Ja de brieni's vind ik ook we heel mooi. Heb je er al kweek van gehad? En zijn er zo nog soorten?

En de ellipsifer is die niet te agressief?

Alvast bedankt! :)

NielsO

Bericht door NielsO » 14 mar 2017, 13:53

Ellipsifer waren in mijn ervaring onderling rustig, zaten zelfs wel eens samen in een holletje, zag je 2 kopjes uitsteken, erg leuk. 2 vrouwtjes zou ook kunnen, die blijven als t goed is wat kleiner en dus geschikter voor dit formaat bak.

Mijn ervaring met een solo treto is dat ze rustig zijn. Onderling kunnen ze wel erg fel zijn, vandaar dus een solo :)

Van de brienis regelmatig vrouwtjws met een bekkie vol jongen gehad, werden alleen opgegeten door de andere vissen wanneer ze vrijgelaten werden.

Similis kun je gewoon aanhouden. Leg dan de slakkenhuizen in 1 hoek neer zodat de alen in de rest van de bak ongestoord rond kunnen zwemmen.

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 14 mar 2017, 18:47

Oh leuk! En kan je het geslacht gemakkelijk zien? Want bij de tanganicae is dat niet te zien heb ik gehoord.

Ok nice! Want de treto is echt wel een prachtbeest ook.

Dus jij zou maar 1 slakkenkerkhof maken?
Of 1 slakkenkerkhof en dan hier en daar in de bak zo paar losse schelpen?
En zou er nog een koppel telmatochromis vittatus bij kunnen? Of zou dat te veel zijn qua agressie naar de andere bewoners toe?

NielsO

Bericht door NielsO » 15 mar 2017, 01:03

Ik zou het koppel vittatus eerst even skippen. Eventueel ooit later toevoegen als je denkt dat er echt ruimte over is, maar als alles volwassen is valt dat tegen denk ik.

Catharina bij Verduijn kon de aaltjes toen sexen, de ellipsifer iig, maar dat ging ook al om een exemplaar van zo'n 25cm en zo goed als volgroeid dus.

En ja, ik zou inderdaad gewoon 1 slakkenkerkhof maken. Daardoor zitten die similis daar en kunnen de alen over de rest van de bodem vrij rondzwemmen. Slakkenhuisbewoners en alen kunnen nog wel eens in conflict raken namelijk... niet raar, want ellipsifer eten de eieren van slakkenhuisbewoners uit hun schelp. :lol:

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 15 mar 2017, 11:26

Ok :) Ja ik ben echt benieuwd! Gaat men eerste Tangabak worden en ik ben blij dat die er eindelijk gaat zijn! :D
Dan heb ik 3 continenten om naar te kijken op men kamer hehe :D

Ik ga toch voor 1 aal gaan om te beginnen denk ik. Kan er dan later nog een tweede bij?

Ja ik heb van een vriend gehoord dat je ze 's nachts kan zien jagen de alen op de jongen in de slakkenhuisjes.
En waar zou jij het slakkenkerkhof maken?
In het midden of rechts zoals op de foto?

En ik twijfel nog voor men achterwand.
Ik dacht aan een forex plaat met daar op die achtergrond afgedrukt zoals op de foto met dan epoxy over.
Of moeten die kleuren nog wat lichter? Of meer naar blauw toe?
Of een zelfgemaakte achterwand maken?

NielsO

Bericht door NielsO » 15 mar 2017, 17:26

Ik zou voor een blauwige achtergrond gaan, zie filmpje:

Ik zou de slakkenhuizen zoals eerder gezegd in een hoek leggen.

En zou meteen gewoon twee aaltjes halen, hebben ze meteen een maatje haha.

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 15 mar 2017, 20:33

Ok ik ga het me dan bestellen. Zou het mooi zijn om bvb rechts nog een module te maken die bovenaan om de achterwand zit?
En ok 2 aaltjes dan :)

Boven
-----
12 Paracyprichromis nigripinnis blue neon 5m-7v)

Midden
------
1 Neolamprologus tretocephalus (1m)
Bodem
------
2 Mastacembelus ellipsifer (1m-1v)
6 Synodontis petricola (2m-4v)

Dit wordt het dan :)
Ik heb nog 4 petricola tijdelijk bij men vader zitten in zijn malawibak.
Is dankzij hun infeite dat men interesse voor tanganyika gegroeid is. Ik heb ze al jaren en ik zal blij zijn dat ze eindelijk de thuis krijgen die ze verdienen :)
En enorm bedankt voor al de goede raad en tips!!! Mensen zoals jij maken een forum aangenaam en zorgen er voor dat je veel bijleert! :)

NielsO

Bericht door NielsO » 16 mar 2017, 01:08

Geen probleem, waardeer het zelf ook als anderen input kunnen geven als het gaat om vissen waar ik weinig verstand van heb, dus ben ook niet te beroerd om m'm eigen ervaring te delen :)

Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven, ga ik wel van uit. Ennuh, post eens een update als het allemaal wat vorm krijgt. :)

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 16 mar 2017, 09:10

:) Ja dat zal ik zeker doen! Zal wel nog kleine 2 maand duren hehe.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 16 mar 2017, 20:35

Similis en alen gaat niet samen. Hier op een bodem oppervlak van 220x80. Zaten de similis de alen behoorlijk in de weg.
Onderschat het temperament van de similis niet. Ze zijn voor niks en niemand bang.

En wat jij als zg middenvis noemt, die gaan zich daar echt niet aan houden. Deze soorten komen ook heel vaak op de bodem.

Dragonautilus7

Bericht door Dragonautilus7 » 16 mar 2017, 21:03

Ja dat weet ik moet infeite midden/bodem zijn.

Zijn de Similis zo erge kerels dan?
En zou de multifasciatus dan gaan? Ik zou graag een kolonievis hebben die in schelpen woont.

Plaats reactie