Hulp bij het opstarten van een Tanganyika bak

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Mitchel

Hulp bij het opstarten van een Tanganyika bak

Bericht door Mitchel » 05 feb 2018, 10:27

Ik ben van plan een Rio 125 (81x36x50) bak te kopen en een Tanganyika biotoop lijkt mij erg mooi.
Ik zou alleen graag wat meer tips willen wat betreft het visbestand.

Ik had zelf het volgende bedacht:
-Slakkenhuis bewoners: kolonie (5-10) Neolamprologus similis / Lamprologus multifasciatus
-Rots bewoners: koppeltje Julidochromis transcriptus / Julidochromis ornatus
-Bodem bewoners: groepje (3-5) Synodontis petricola ‘’dwarf’’ / Lophiobagrus brevispinis

Hoogstwaarschijnlijk is dit te mooi om waard te zijn, maar ik hoor graag tips voor deze bak ;)

Wat de planten betreft dacht ik aan Vallisneria spiralis. Een Anubias soort lijkt mij ook mooi. Welke is het meest geschikt?

oostijnoo

Re: Hulp bij het opstarten van een Tanganyika bak

Bericht door oostijnoo » 05 feb 2018, 13:31

Zoals je gelukkig zelf al aangeeft is dit een bakje met beperkte mogelijkheden :wink:

De bodem vol slakkenhuizen, hier en daar misschien een steen en wat Vallisneria ...en klaar.
Niet te veel zand op de bodem, Multifasciatus of Similis gaan dat zowiezo weghalen.

Om er nog een rotsbewoners is het bakje te klein voor.
De Syno’s gaan de slakkenhuisbewoners in de weg zitten en er zal constant stress zijn tussen beide partijen.

Als je de slakkenhuisbewoners de ruimte geeft en de bak dus naar hun noden inricht, ga je kunnen genieten van hun kolonie-gedrag.

Zet ook niet te veel licht op de bak.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Mitchel

Bericht door Mitchel » 05 feb 2018, 15:20

Bedankt voor je reactie!
Dat de Synodontis niet kan, was ik ook al zeker van.
Echter lees ik op een hoop sites/fora dat een groepje similis (6-8 stuks) prima samen met een koppel transcriptus kan...

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 05 feb 2018, 16:25

De visjes hebben elk wat ruimte nodig om op hun gemak te zijn en eigen territorium te hebben. Als je dit niet geeft dan zullen ze teveel stressen en / of vechten vrees ik.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 feb 2018, 16:26

Opzich kan het wel...maar deze vissen kweken als konijnen.
De weinige ruimte in de bak zorgt dan al snel voor conflict tussen de kolonie schelpenbewoners en het koppel Transcriptus.
Al snel gaan de jongen overal in de weg zitten.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 05 feb 2018, 18:54

Ik heb een vergelijkbare bak en heb ook die fout gemaakt om multis te combineren met synos en Leleupi.
Eventueel kun je een solo rotsbewoner er bij houden. Dus multis met 1 transcriptus of 1 Leleupi of ...
De multis starten ook beter als ze met 10 of meer kunnen beginnen aan hun kolonie.
Als je in mijn buurt woont kun je gerust 10 jongen komen ophalen en één Leleupi.
Ik heb er op overschot.
LW
Zedelgem België
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Mitchel

Bericht door Mitchel » 05 feb 2018, 22:59

Helaas is België veel te ver voor mij haha, maar bedankt voor je aanbod :)

Ik ben van plan om mijn bak op te splitsen in twee delen: links de rotspartij voor de transcriptus en rechts een slakkenhuis kerkhof voor de similis/multi's.
Ik lees een hoop goede ervaringen over deze twee soorten samen in een bak van dit formaat dus ik zou het graag willen proberen.

Wat zijn trouwens de grootste verschillen tussen de similis en de multi's? Ik vind de similis iets mooier, maar geld speelt ook een rol :lol:

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 06 feb 2018, 19:32

Mitchel schreef:
05 feb 2018, 22:59
Helaas is België veel te ver voor mij haha, maar bedankt voor je aanbod :)

Ik ben van plan om mijn bak op te splitsen in twee delen: links de rotspartij voor de transcriptus en rechts een slakkenhuis kerkhof voor de similis/multi's.
Ik lees een hoop goede ervaringen over deze twee soorten samen in een bak van dit formaat dus ik zou het graag willen proberen.

Wat zijn trouwens de grootste verschillen tussen de similis en de multi's? Ik vind de similis iets mooier, maar geld speelt ook een rol :lol:
Similis zijn veel feller in gedrag is mijn ervaring

Plaats reactie