Suggesties voor 60x30x36

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
handijk

Suggesties voor 60x30x36

Bericht door handijk » 14 mar 2018, 11:55

Helaas heb ik mijn account van jaaaren geleden niet meer op dit forum, maar ik kan het na een aantal aquariumloze jaren (heerlijk, geen algen in het douche putje of aquarium zand tussen je tanden) toch niet meer uithouden zonder Tanganyika bak.

Mijn naam is Han, ik ben sinds de zomer vorig jaar bezig om weer een Tanganyika aquarium op te zetten, mijn kleinste ooit.
Het is een ADA Cube Garden met als filter een Eheim Classic 250 en daar op aangesloten een Hydor ETH verwarming, de verlichting wordt verzorgd door een Finnex planted+ 24/7 CC, die ik zo heb ingesteld dat het om 9 uur het licht aan gaat tot volle sterkte om 12 uur, tot het om 6 uur weer langzaam afzwakt tot 9 uur. In de ochtend vanaf 6 uur en in de avond tot 12 uur is het nacht licht aan.
Heb met Seachem Tanganyika Buffer en Cichlid Lake Salt de GH naar 12 weten te krijgen (oeps, iets te hoog) en de KH is nog net iets te laag (12) maar die is al aan het stijgen.

Er groeit gedoornd hoornblad langs de oppervlakte, een stel valisneria spiralis planten en wat aarvederkruid, ben nooit zo van de planten geweest dus het was even gedoe om de valisneria goed aan te laten slaan, maar met behulp van wat wortelbemesting in de vorm van tabletten en wat vloeibare bemesting lijkt het nu allemaal goed te groeien.

Met de planten zijn er ook wat ongenode gasten mee gekomen, heb het hoornblad en aarvederkruid bij een vijverplanten webshop gekocht en daar is een kleine poelslak, een libelle larf en heel stel muggenlarven mee gekomen.
De muggenlarven zijn binnen een week uitgekomen en hebben zich gelukkig niet verder voortgeplant.
Die libelle larf is uitgegroeid tot een afschuwelijk gigantisch monster dat vorige week, na een aantal angstaanjagende pogingen van hem om uit het aquarium te komen op de rand van mijn aquarium zijn vleugels zat te drogen.
De poelslak heeft het niet overleefd maar heeft wel een heel stel nakomelingen achtergelaten, die niet echt heel veel groter lijken te worden, en als ze dat wel doen op een gegeven moment ook weer verdwijnen (zie de lege huisjes soms tegen de filter inlaat zitten).

Ik heb de inrichting al een paar keer veranderd maar het lijkt er op dat ik nu eindelijk tevreden ben, dat alles zo lang heeft geduurd heeft als bijkomend voordeel gehad dat mijn aquarium goed heeft kunnen opstarten en helemaal vol zit met plankton, als ik met mijn neus op het glas zit zie ik de miniscule gekke friemelbeestjes vrolijk rondzwemmen, ik verwacht dat de toekomstige vissen dat wel gaan waarderen.

Vanaf het begin is mijn idee geweest om in dit aquarium een kolonie multies te gaan houden.
Op de bodem liggen een stuk of 120 slakkenhuizen.
Via deze site heb ik het idee opgedaan om er ook een groep pumilus bij te houden, ik heb de planten toch, en het aquarium is vrij hoog, ik weet uit ervaring dat de multies deze hoogte niet gaan gebruiken. Pumilus heb ik nog nooit gehad, ik heb al wel gezien dat ze niet oud worden in tegenstelling tot multies, dus het is te hopen dat ze een beetje tot nakweek komen in mijn bak. Er zijn ook wat mensen die aanraden om de Pumilus in een grotere bak te houden, maar aangezien er ook veel mensen zijn die aangeven dat het prima kan wil ik het toch proberen. Als ik naar een stel ongelukkige vissen zit te kijken kan ik ze altijd nog doneren aan iemand met een grotere tanganyika bak.

Maar nu het dan zo ver is dat ik de vissen bijna kan gaan kopen ga ik toch weer twijfelen.
Is er misschien nog een kolonievormende slakkenhuisbroeder die ook leuk is om te houden in een aquarium van dit formaat en die ik over het hoofd heb gezien? Is er nog een andere vis die in plaats van de Pumilus bij de multies zou kunnen en zich meer bovenin het aquarium ophoudt?
Ik hoor jullie meningen graag.

oostijnoo

Re: Suggesties voor 60x30x36

Bericht door oostijnoo » 14 mar 2018, 21:38

Deze bak is veel te klein...zelfs voor slakkenhuisbewoners.
Natuurlijk zijn er steeds mensen die vinden dat het wel kan. Ik vraag me dan telkens af of ze al eens gekeken hebben hoe slakkenhuisbewoners leven in Het Meer.
Pumilus zij absolute zwemmers, die prop je zeker niet in dit soort bakjes.
Een 80cm bak is wel de absolute minimum om wat dan ook van Tanganyika te huisvesten.

Dit bakje lijkt me een mooi onderkomen te kunnen bieden aan garnaaltjes, kan je een heel fraai biotoopje neerzetten.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 14 mar 2018, 22:01

In plaats van multifasciatus kan je ook denken aan similis. Andere kolonie-vormende soorten zijn er niet.
Een bewezen koppel brevis of ornatus kan denk ik ook wel in deze maat. Verder ben je helaas zoals stijn al aangeeft erg beperkt.
Pumilus zou ik hier niet inhouden, dat is zonde van deze prachtige beestjes. Waarom deze niet in een mooie meterbak huisvesten?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 14 mar 2018, 22:17

Mooneater schreef:
14 mar 2018, 22:01
Een bewezen koppel brevis of ornatus kan denk ik ook wel in deze maat.

Ik begrijp echt niet Thijs dat je zulk een advies kan geven.
Maar goed, het is een mening zoals een andere.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 14 mar 2018, 23:02

oostijnoo schreef:
14 mar 2018, 22:17
Mooneater schreef:
Een bewezen koppel brevis of ornatus kan denk ik ook wel in deze maat.

Ik begrijp echt niet Thijs dat je zulk een advies kan geven.
Maar goed, het is een mening zoals een andere.
Ik zeg ook "denk" he, daarmee probeer ik aan te duiden dat ik geen ervaring heb hiermee, maar inschat dat het zou moeten kunnen (als je dat wilt).
Als iemand anders daar slechte ervaringen mee heeft hoor ik dat graag natuurlijk, geen probleem!

Ik zie overigens dat ik "ornatus" heb geschreven, hiermee bedoelde ik ocellatus. Wederom, ik denk dat het kan, maar heb er dus geen ervaring mee.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

handijk

Bericht door handijk » 14 mar 2018, 23:29

Mooneater schreef:
In plaats van multifasciatus kan je ook denken aan similis. Andere kolonie-vormende soorten zijn er niet.
Een bewezen koppel brevis of ornatus kan denk ik ook wel in deze maat. Verder ben je helaas zoals stijn al aangeeft erg beperkt.
Pumilus zou ik hier niet inhouden, dat is zonde van deze prachtige beestjes. Waarom deze niet in een mooie meterbak huisvesten?
1 koppel vind ik niet zo interessant, dan moet je gaan matchen, uitvangen e.d.
Mijn orginele idee was om Multifasciatus te doen en geen Similis omdat de multies zoals ik her en der lees wat verdraagzamer zijn.
Heb zelf alleen ervaring met Multies en niet met Similis, maar ik weet dat een multie kolonie zich wel redt in een bak van mijn formaat.

Ik ben op het idee van de pumilus gekomen door de beschrijving op deze site waar ze als "zeer geschikt voor in een aquarium van 60*30*30 samen met een kolonie slakkenhuiscichliden" beschreven staan. Vandaar dat ik dacht ze misschien geschikt waren, maar als de vissen er onder te lijden hebben hoeft het voor mij niet. Misschien dat er ook mensen zijn met positieve ervaringen met pumilus in een bakje van dit formaat?
Als ik voor elke vis die ik er ook wel graag bij zou willen hebben een groter aquarium zou nemen dan zou ik bij formaat zwembad uitkomen, en die komt wel ergens in de toekomst maar wanneer :roll:
Dus mocht ik besluiten om de Pumlius niet te doen dan blijft het alleen bij een kolonie multies.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 15 mar 2018, 12:25

Stijn heeft een punt maar als je het echt wil dan is multis het enig haalbare lijkt me.
Multis zijn de max maar ik zou er niets bij doen.
De multis zijn op den duur overal en zullen continu de andere vissen het leven zuur maken.
Ik heb die fout gemaakt in een iets grotere bak dus kan het weten.
http://www.tanganyika.nl/plein/viewtopi ... 79#p134479
Veel plezier er mee.
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

handijk

Bericht door handijk » 15 mar 2018, 15:05

Leleupi white schreef:
15 mar 2018, 12:25
Stijn heeft een punt maar als je het echt wil dan is multis het enig haalbare lijkt me.
Multis zijn de max maar ik zou er niets bij doen.
De multis zijn op den duur overal en zullen continu de andere vissen het leven zuur maken.
Ik heb die fout gemaakt in een iets grotere bak dus kan het weten.
http://www.tanganyika.nl/plein/viewtopi ... 79#p134479
Veel plezier er mee.
Dat topic had ik gezien, mooie foto's en filmpjes, wel een heel drukke bak.
Ik had de hoop dat de multies zich niet te veel zouden bemoeien met de pumilus, aangezien deze voornamelijk in de bovenste waterlaag verblijven.
De leleupi's, multies en calvus in jouw bak zijn allemaal vissen die een claim doen op een gedeelte van het bodemoppervlak, dat kun je oplossen met visuele barrieres maar het blijft lastig, als er ergens een paartje met jongen zit kan dat de hele balans verschuiven en zit je met gestresste vissen omdat er geen ruimte is om naar uit te wijken.
Vandaar dat de multies het complete bodemoppervlak in mijn kleine aquarium mogen claimen, de eventuele pumilus hebben dan hun safe space tussen de rijkelijk aan de oppervlakte aanwezige planten.
Ik zal vanmiddag een paar foto's maken van het aquarium.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 15 mar 2018, 16:02

Zou de pumilis afraden in deze bakmaat. Heb ze gehad in een 70x50x40 en daarin kwamen ze echt ruimte te kort.
Hebben ze de pumilis ergens op voorraad trouwens? Ik heb ze al een tijd niet gezien.

handijk

Bericht door handijk » 15 mar 2018, 17:09

WaterKip schreef:
15 mar 2018, 16:02
Zou de pumilis afraden in deze bakmaat. Heb ze gehad in een 70x50x40 en daarin kwamen ze echt ruimte te kort.
Hebben ze de pumilis ergens op voorraad trouwens? Ik heb ze al een tijd niet gezien.
Nee, heb ze nog nergens voorbij zien komen, Verduijn weet ook niet of ze de pumilus weer krijgen, hun leverancier levert ze niet meer.
Bedankt voor je input over pumilis in een kleine bak. Ben nog wel even benieuwd of de schrijver van de tekst (ik denk Bart?) bij de vis omschrijving op deze site nog even een duit in het zakje wil doen met zijn mening hier over.

David

Bericht door David » 15 mar 2018, 19:09

Mijn vader heeft jarenlang met veel plezier en succes een kolonie Multifasciatus in een nanobak gehad. Die was nog kleiner dan wat jij van plan bent. Het kan dus wel. Ik heb echter ooit zelf zo'n bakje gehad en het is wel heel kwetsbaar, weinig buffercapaciteit dus voor je het weet heb je ellende.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 15 mar 2018, 19:57

Dat topic had ik gezien, mooie foto's en filmpjes, wel een heel drukke bak.
Ik had de hoop dat de multies zich niet te veel zouden bemoeien met de pumilus, aangezien deze voornamelijk in de bovenste waterlaag verblijven.
De leleupi's, multies en calvus in jouw bak zijn allemaal vissen die een claim doen op een gedeelte van het bodemoppervlak, dat kun je oplossen met visuele barrieres maar het blijft lastig, als er ergens een paartje met jongen zit kan dat de hele balans verschuiven en zit je met gestresste vissen omdat er geen ruimte is om naar uit te wijken.
Klopt volledig.Vandaar dat de 2meter bak er komt.
Uiteindelijk blijven enkel de multis achter in de bak die trouwens op termijn een 60x60x60 moet worden.
Grtz
LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Plaats reactie