Tanganyika biotoop

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
eVolution

Re: Tanganyika biotoop

Bericht door eVolution » 28 mar 2018, 17:31

Tjah, in dat geval gaan we het gewoon proberen en dan zie ik wel hoe het loopt. Mocht het niet goed gaan kan ik altijd nog (in het ergste geval) de Multi's eruit halen en vervangen voor een andere slakkenhuiscichlide.
Maar ik ga er van uit dat het wel zal loslopen. Het betreft nu een aquarium van 230 liter. Ik mag hopen dat wanneer ik het aantal slakkenhuizen beperk tot zo'n 20 stuks en voldoende scheiding maak met rotsen en planten dat het moet gaan.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 28 mar 2018, 18:46

20 slakken is veel te weinig voor een kolonie.
Zorg dat de huisjes in meer dan 1 laag liggen dat vinden ze super.
Als er te weinig huisjes zijn dan zullen ze naar de rotsentrekken en dat wil je net niet.
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

eVolution

Bericht door eVolution » 28 mar 2018, 20:17

Leleupi white schreef:
28 mar 2018, 18:46
20 slakken is veel te weinig voor een kolonie.
Zorg dat de huisjes in meer dan 1 laag liggen dat vinden ze super.
Als er te weinig huisjes zijn dan zullen ze naar de rotsentrekken en dat wil je net niet.
Nee klopt. Maar ik als er te veel slakkenhuizen liggen blijven ze juist door gaan met nesten maken las ik.
Het zou prettig zijn als de Multi's uiteindelijk een kolonie van 10-15 Multi's zouden vormen en daarbij zouden laten. Alles wat extra is zal ik moeten gaan uitvangen, en ik wil het aquarium het liefst zo min mogelijk verstoren.
Ik heb in ieder geval van meerdere sites gelezen dat Syno's prima bij Multi's kunnen worden gehouden. Of ze daadwerkelijk veel jongen zullen wegsnoepen, we kunnen alleen maar hopen.

Ik hoop dat de Juli's zich voldoende kunnen terugtrekken in de rotsen zonder al te veel last te hebben van de kolonie of de Syno's. Ook hier ben ik bang voor omdat ook de Syno's graag tussen de rotsen zouden zitten.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 28 mar 2018, 21:52

10-15 Multi’s is natuurlijk geen kolonie, amper een groepje.
Het mooie aan een echte kolonie is dat er meerdere generaties leven.
Waarom maak je van de bak geen speciaal-aquarium voor de Multi’s ? De andere bewoners zitten eigenlijk elkaar maar in de weg. Je kan een heel interessante bak inrichten, steeds wat te zien en de kolonie zal zich na verloop van tijd stabiliseren.
De maten van de bak lenen zich voor een kleine kolonie.

Met Syno’s heb je nooit zekerheid dat ze gaan jongen snoepen, meestal wel, maar soms dus ook niet.
Heb hier wv Multipunctatus zwemmen en die kijken in de huidige bak niet om naar de overdaad aan jonge Leloupi.
Wat absurt vreemd is want diezelfde groep Multipunctatus in 3 andere bakken vraten wel jongen. Waarom daar wel en nu niet ?!

Zoals al vaker gezegd heb je met Tanganyika-vis geen zekerheden, in de ene bak en met andere bewoners gedragen ze zich soms totaal anders, geen pijl op te trekken.
Soms heel interessant om zien en soms heel frustrerend.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

eVolution

Bericht door eVolution » 28 mar 2018, 22:01

Ik heb er nog eens goed over na gedacht en weer een halve dag internet afgestruind... Soms zeer frustrerend, maar hopelijk straks allemaal waard :mrgreen:

Ik heb een speciaal aquarium voor enkel een kolonie overwogen, en hoewel ik de Multi's zeer grappig vind, wil ik toch graag wat meer afwisseling op de lange termijn. Juist de interactie tussen verschillende vissen en hun eigen gewoonten vind ik erg leuk.
Daarom heb ik gekozen voor een iets ander bestand:

Neolamprologus Brevis sunspot (1M + 2V)
Julidochromis transcriptus (Koppel)
Lophiobagrus brevispinis / Lophiobagrus sp. (2M + 2V)

Voordeel van dit bestand lijkt me dat er voldoende ruimte is en het allemaal relatief rustige vissen zijn. De Brevis en Transcriptus vertonen alleen agressie bij broedzorg en dit zijn relatief kleine territoria. Ik denk zelfs dat ik eventueel wat nakweek zou kunnen behouden, maar wellicht ben ik met die uitspraak iets te optimistisch :roll:
Ik hoor graag wat jullie van de veranderingen vinden :?:

Plaats reactie