Nieuwe start 130 x 120 x 50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
svl

Re: Nieuwe start 130 x 120 x 50

Bericht door svl » 24 sep 2018, 16:53

mooie bak.

David

Bericht door David » 24 sep 2018, 19:10

Mooi beest inderdaad en interessant dat je deze soort bij Tropheus hebt zwemmen.

Dan

Bericht door Dan » 24 sep 2018, 20:18

David schreef:
24 sep 2018, 19:10
Mooi beest inderdaad en interessant dat je deze soort bij Tropheus hebt zwemmen.
Het plan was eigenlijk om deze vissen samen te houden met P.Nigripinis, maar toen ik ze een paar weken had zwemmen viel me op dat ze niet zo kwetsbaar zijn als ik gedacht had en vrij pittig uit de hoek kunnen komen naar andere soorten.
Omdat ze in de natuur voorkomen op diepten van 5 -10mtr en kwa gedrag vrij veel weg hebben van X. Leptura heb ik uiteindelijk besloten de Tropheus erbij te zetten.
Tot nu toe heb ik daar geen spijt van gehad, ze hebben eigenlijk geen interactie met de andere soorten, behalve wanneer ze gevoerd worden en daarbij laten ze zich niet opzij zetten door de Tropheus.

Ik heb nog wel mijn twijfels gehad met betrekking tot de hoeveelheid stroming die ze aankunnen, maar ook dat is geen probleem. Waar de andere vissen zichtbaar inspanning moeten leveren als ze er tegenin zwemmen kunnen de Xeno's de stroming moeiteloos aan. De stromingspomp (jecod sw8) staat op vol vermogen van 8000 l/u
Dan

Dan

Bericht door Dan » 30 dec 2018, 18:46

Het is al weer enige tijd geleden dat ik een post gedaan heb dus hier Bij een update .
Het bestand bestaat nu uit:
4/11/25 Tr. Kiriza
3/2 Telmatochromis vitatus
1/1 Eretmodus Cyanosticus ( Marksmithi)
2/2 Xenotilapia Ochrygenus
2/2 lamprologus Occelatus

De Kiriza's doen het bijzonder goed, de mannen zijn allen zo goed als volwassen en verdragen elkaar goed, er word zelden gevochten en de vrouwtjes hebben allen al jongen gehad er zwemmen er nu ongeveer 25 rond in verschillende grootte.
De interactie.met de andere soorten is minimaal op wat schermutselingen na als.ze te dicht bij de slakken huizen van de occelatussen komen.

De Eretmodussen waarvan ik in de winkel het idee had dat ze één koppel vormde hebben het nog niet zo met elkaar op, maar er wordt niet gevochten dus misschien.komt dat nog.

De xeno's doen het goed al denk ik dat de bak wat te druk is om nageslacht te verwachten, zodra de man een nestkuil wil maken wordt de boel weer omgeploegd door de occelatussen. Met de tijd wil ik ze oververhuizen naar een nieuwe bak waar ik op het moment mee bezig ben.

De occelatussen zijn geweldig wat een karakter voor zo'n klein visje. Eigenlijk horen ze niet in deze bak thuis maar ik kan nog geen afscheid van ze nemen.

De Vitatussen zijn nog niet volgroeid, ze houden zich vooral tussen de stenen op.

Al met al een hele verandering ten opzichte van de bestanden die ik de afgelopen jaren gehouden heb. De groep Tropheussen is heel stabiel geen dominante vis meer.die de rest tussen de stenen jaagt of erger. Geen dode vissen meer en geen ziekte verschijnselen sinds de boel is omgegooid.

Voorlopige conclusie: voor mij geen Tropheini harem bak meer totdat ik een mega bak tot mijn beschikking heb...
Dan

David

Bericht door David » 30 dec 2018, 21:50

Dank voor de update Dan! Ik heb ook zin om in mijn showbak weer met Tropheus aan de slag te gaan als mijn Moba’s weg zijn. Jouw ervaring bevestigd mijn ideeën tav Tropheus. Ik heb nu een aantal maanden een groep Ikola in mijn stelling en geen problemen. Voor mij ook geen harems meer. Ik zou wel graag een filmpje zien van je bak...

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 31 dec 2018, 00:00

Mooi dat de bak goed draait.
Jouw ervaring is dus dat een grotere groep Tropheini beter werkt in de "standaard" formaat bakken dan harems.
Betekent dat dan dat een groep van 4/11 (15 stuks) van dezelfde soort beter werkt dan bijvoorbeeld 1/3 + 1/3 + 1/3 + 1/3 (16 stuks) van 4 verschillende soorten? Ondanks dat je dus in de laatste situatie 1 vis meer hebt en de man/vrouw verhouding vrijwel gelijk is?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Dan

Bericht door Dan » 31 dec 2018, 13:39

David schreef:
30 dec 2018, 21:50
Dank voor de update Dan! Ik heb ook zin om in mijn showbak weer met Tropheus aan de slag te gaan als mijn Moba’s weg zijn. Jouw ervaring bevestigd mijn ideeën tav Tropheus. Ik heb nu een aantal maanden een groep Ikola in mijn stelling en geen problemen. Voor mij ook geen harems meer. Ik zou wel graag een filmpje zien van je bak...
Graag gedaan, Ik ben wel van plan war filmpjes te plaatsen maar ik moet.even uitzoeken hoe het precies werkt.
Dan

Dan

Bericht door Dan » 31 dec 2018, 14:08

Slavi schreef:
31 dec 2018, 00:00
Mooi dat de bak goed draait.
Jouw ervaring is dus dat een grotere groep Tropheini beter werkt in de "standaard" formaat bakken dan harems.
Betekent dat dan dat een groep van 4/11 (15 stuks) van dezelfde soort beter werkt dan bijvoorbeeld 1/3 + 1/3 + 1/3 + 1/3 (16 stuks) van 4 verschillende soorten? Ondanks dat je dus in de laatste situatie 1 vis meer hebt en de man/vrouw verhouding vrijwel gelijk is?
Dat is wel mijn ervaring, bij een groep van 4/11 is de agressie van de mannen beter verdeeld over de vrouwtjes, zelfs als er een paar vrouwen met eitjes zich afzonderen.

Bij harems is mijn ervaring dat er zo goed als geen interactie was tussen de harems Binnen de harems was het zo dat wanneer vrouwtjes zich terug trokken de man de overgebleven vrouwtjes de hele dag achterna zwom en ze tussen de rotsen dwong

Ik heb ook meegemaakt dat de man uiteindelijk maar één van de vrouwen accepteerde en met rust liet en de andere dames continu tussen de rotsen joeg. (Bij P.Trewavasae en Famula)

Met Simochromis Babaulti, was de man van het harem de baas in de bak en joeg alle vissen behalve de Trewavasae man tussen de stenen.

Uitzondering hierop waren de gobies daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad of ze nu in een.koppel of kleine groep gehouden werden.

Dit zijn uiteraard mijn ervaringen en zeker geen regel, ik denk dat het houden van harems in hele grote bakken goed kan werken, maar het ook afhangt van het karakter van de vissen die je hebt zwemmen, als er een etterbak tussen zit heb je veel sneller kans dat het mis gaat als wanneer hij één van een grotere groep is.

Ik heb de ervaring dat bij het houden van harems het evenwicht heel fragiel is, als het in één van de harems mis gaat is het vaak zo dat dat overslaat op de andere harems en er dieren ziek worden of ze elkaar doden.
Dan

svl

Bericht door svl » 31 dec 2018, 16:16

mooie update en info
nu nog foto's of een filmpje :D

Dan

Bericht door Dan » 17 mar 2019, 13:55

Hier een filmpje van de Kiriza,

Ze hebben inmiddels een 30 tal jongen voortgebracht.
De vissen doen het geweldig, maar omdat er wat wat kleine probleempjes voordoen heb ik besloten de bak leeg te halen, zodat de bodem vervangen kan worden.
Er ligt nu filterzand in dat ik speciaal voor de xeno's heb genomen, maar dit spul is door de ronde vorm niet zo geschikt in een bak met veel stroming waardoor er steeds glas zicht baar is in de hoeken waar het zand weg spoelt . Daarnaast veroorzaakt de hoeveelheid rotsen veel zwerfvuil wat de kwaliteit van het water niet ten goede komt.

De vissen staan inmiddels te koop en zijn voor een gedeelte al verkocht.

De Xeno's wil ik verhuizen naar een andere bak en deze bak dan weer volledig inrichten tbv Tropheini. Er zullen weer een 15 tal Tropheus terug komen, waarschijnlijk bemba's, annectens of Murago's. Aangevuld met de Marksmithy's en tanganyicodus.

Dan

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 mar 2019, 13:58

Prachtig !

Wanneer komt de grote bak...?
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

tretofan

Bericht door tretofan » 17 mar 2019, 14:27

Prachtige beelden :D :D

Dan

Bericht door Dan » 17 mar 2019, 14:29

Dat duurt nog even, mijn wederhelft heeft andere prioriteiten qua projecten dan ik :D en door drukte op mijn werk is de tijd die ik aan klussen kan besteden beperkt. Daarbij willen we over een paar jaar wat groter gaan wonen, dus is het waarschijnlijk handiger te wachten tot we verhuisd zijn.

Maar de plannen zijn niet van tafel, de bak zal in ieder geval weer in de garage komen dat is me echt goed bevallen.
Ik ga hem zelf bouwen en denk eraan 2 of 3 modules van 2 meter te bouwen die gekoppeld kunnen worden tot één bak.
Dan

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 mar 2019, 14:35

Dan schreef:
17 mar 2019, 14:29
Maar de plannen zijn niet van tafel, de bak zal in ieder geval weer in de garage komen dat is me echt goed bevallen.
Ik ga hem zelf bouwen en denk eraan 2 of 3 modules van 2 meter te bouwen die gekoppeld kunnen worden tot één bak.
Dat zijn dezelfde plannen als we ooit eens besproken hadden...komt goed dan 8-)
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Dan

Bericht door Dan » 17 mar 2019, 15:54

En hier nog een filmpje van de Eretmodus Cyanosticus Kigoma die tegenwoordig "Marksmithy" wordt genoemd :)
Echte Amerikaanse bescheidenheid, een vis naar jezelf vernoemen...

Dan

Plaats reactie