Keuzes maken voor Rio240

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Martine83

Keuzes maken voor Rio240

Bericht door Martine83 » 21 jun 2018, 13:39

Mijn aquarium is een Juwel Rio 240 met extern filter.
De afmetingen van de bak zijn 120x45x50.

Nu wil ik hier dus een tanganyika bak van maken en kan wel wat hulp gebruiken bij het uitdenken van een geschikt visbestand.
Onderstaande gaat mijn voorkeur naar uit, ik hoor graag tips, ervaringen, gewenste aantallen etc.

neolamprologus tretocephalus 1x
altolamprologus compressiceps of calvus 2x
paracyprichromis nigripinnis
lamprologus multifasciatus

David

Re: Keuzes maken voor Rio240

Bericht door David » 21 jun 2018, 19:25

Mooie plannen en lijkt al goed over nagedacht. Niet teveel soorten en niet vissen die te groot worden voor je bak.

Een mooie groep Paracyps kan prima met deze bak, neem gerust net zoveel mannen als vrouwen van deze rustige soort, ze zwemmen/hangen in de hogere watergangen. Een solo Treto en een Alto erbij moet dan ook wel kunnen, dit zijn in mijn ervaring vrijzwemmers die zich graag rond de stenen ophouden. Op de bodem een flinke laag slakkenhuizen en een kolonie Multi’s lijkt me ook geen probleem. Zelf heb ik wel meegemaakt dat mijn Treto ruzie maakte met de Multi’s maar deze soort kan ondanks hun formaat goed van zich afbijten.

Martine83

Bericht door Martine83 » 21 jun 2018, 20:12

De afgelopen maanden heb ik me inderdaad flink verdiept in de verschillende soorten en wat haalbaar is in mijn bescheiden bakje.

Fijn dat dit bestand mogelijk is, lijkt me heel mooi samen.

Misschien nog wel een stomme vraag, maar ik heb hier nog een ancistrus zwemmen waarvan manlief en zoon eisen dat ie blijft. We zijn er allen aan gehecht, kan ik wel zeggen.
Als ik erop Google lees ik regelmatig dat het kan qua waterwaarden al is het natuurlijk niet biotoop correct.
Zou mijn ancistrus zijn leven daar nog kunnen slijten en is er dan misschien een vissoort (multi's?) die ik dan beter eerst niet kan houden?

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 22 jun 2018, 08:50

De bak lijkt me krap om multis te combineren met Paracyps.
Als je het doet dan zou ik zeker de schelpen van de multis beperken tot één hoek en de verticale stenen voor de paracyps aan de andere zijn plaatsen.
De multis vallen alle vissen aan over de volledige hoogte van de bak. Dus de twee soorten uit elkaar houden is de boodschap anders gaan de paracyps er volgens mij aan ten onder gaan.

De ancistrus is geen enkel probleem. Die trekt zich bij mij niets aan van de andere vissen (leleupi/multi). Het is idd niet biotoop correct maar het houdt de algen wel onder controle.

LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Martine83

Bericht door Martine83 » 22 jun 2018, 09:37

Dank voor je reactie.
Fijn dat het wel kan. Ik wil hem graag houden, maar alleen als de vis er niet onder lijdt natuurlijk. Is er voor de ancistrus nog wat hout nodig in de bak? En hebben de overige vissen andersom geen last van de ancistrus?

Qua inrichting wil ik het breuksteen sowieso in twee gedeeltes verdelen over de bak, zodat er meerdere territoria ontstaan voor de vissen.
Dit idee heb ik ongeveer, al ga ik in het aquarium nog meer de hoogte in en is het nog even spelen voor een goede indeling.

Afbeelding

De schelpen voor de multi's zou ik dan rechts willen leggen. En links dan meer de hoogte in, voor de paracyps. Of is er eventueel een andere vrijzwemmer meer geschikt?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 jun 2018, 11:11

Met het beoogde visbestand is het niet nodig om zoveel stenen in de bak te leggen.
De ruimte in de bak proberen optimaal te benutten.

Een hoek inrichten met hoge platte stenen voor de Paracyp’s en een hoek met slakkenhuisjes voor de Multi’s.
Lei-stenen nemen weinig ruimte in en kunnen makkelijk geplaatst worden, de gekende grijze breuksteen is hier niet handig.
Paracyp’s hangen graag in en tussen kieren, vandaar de Lei-stenen.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Martine83

Bericht door Martine83 » 22 jun 2018, 12:31

Is de Lacustricola pumilus eventueel een geschikte en mooie keuze? Die stelt wel planten op prijs begrijp ik.

Mijn voorkeur gaat toch wel echt uit naar breuksteen in het aquarium en ben dan denk ik eerder geneigd concessies te doen m.b.t. het visbestand.

NielsO

Bericht door NielsO » 25 jun 2018, 13:45

Pumilus zou kunnen. Heeft echter een aantal nadelen: ze zijn gevoelig, leven kort en ik zie ze al tijden nergens aangeboden.

P. Brieni zwemmen veel meer vrij dan p. Nigripinnis. Brienis zouden het met breukstenen ook wel prima doen.

Wil je de inrichting zoals nu, kun je beter similis nemen dan multis. Similis gebruiken de stenen ook om holen tussen te graven. :)

Martine83

Bericht door Martine83 » 26 jun 2018, 10:37

Ja de brienis had ik van gelezen dat het een betere keuze zal zijn, dus dan ga ik daar liever voor.

Ik heb mijn aquarium inmiddels leeg. Eerst goed schoonmaken en dan ga ik eens wat uitproberen qua inrichting.

NielsO

Bericht door NielsO » 26 jun 2018, 11:33

Ik vond deze bakmaat alleen niet helemaam recht doen aan brienis, maar misschien als je ze klein koopt..
Ik heb ze zelf in een juwel rio 240 gehad en later in een bak van 130x60x50, in de tweede bak deden ze het beduidend beter. Het kan dus wel, maar optimaal is het niet :wink:

Martine83

Bericht door Martine83 » 31 jul 2018, 09:48

Inmiddels heb ik de volgende bewoners

17x lamprologus multifasciatus
1x neolamprologus tretocephalus
1x altolamprologus compressiceps red fin
1x Ancistrus

Ik wil hier graag nog een vrijzwemmer aan toevoegen. Eerder kwam ik al uit op paracyprichromis brieni maar is cyprichromis leptosoma utinta ook een optie? En hoeveel?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 31 jul 2018, 10:12

Martine83 schreef:
31 jul 2018, 09:48
Inmiddels heb ik de volgende bewoners

17x lamprologus multifasciatus
1x neolamprologus tretocephalus
1x altolamprologus compressiceps red fin
1x Ancistrus

Ik wil hier graag nog een vrijzwemmer aan toevoegen. Eerder kwam ik al uit op paracyprichromis brieni maar is cyprichromis leptosoma utinta ook een optie? En hoeveel?
Paracyp’s kunnen nog wel, C.Leptosoma zeker niet.
Een groepje van 5/5.

De bak zit dan echt helemaal vol.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Martine83

Bericht door Martine83 » 31 jul 2018, 10:32

Duidelijk. Dank je wel.
Verder komt er inderdaad niets meer bij.

Plaats reactie