Visbestand voor 100-50-50 aquarium

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Orangefrog

Visbestand voor 100-50-50 aquarium

Bericht door Orangefrog » 07 aug 2018, 15:38

Beste Tanganyika liefhebbers,

Momenteel heb ik een aquarium staan van 100-50-50, zo'n 250 liter met een centraal/Zuid-Amerikaans bestand. Ik heb nu een kleine 1,5 jaar een kolonie multi's in mn kleine bak zitten en ik moet bekennen dat deste meer ik lees en op onderzoek ga naar soorten, deste meer ik verknocht raak aan Tanganyika vissen (Ben ik denk ik niet de enige in :lol: ). Daardoor zit ik erover te denken om mijn meterbak om te gaan zetten naar een Tanganyika aquarium. De bak is overigens echt 50 diep, het is geen Juwel aquarium of ander merk. Het is een zelfbouw aquarium wat ik geruild heb met iemand. Was nog even een klus om er een goeie kap op te krijgen, dus uiteindelijk maar zelf gebouwd maar dat ter zijde.

Ik heb aan aantal soorten die mijn interesse hebben en ik zal er wat behandelen(wat ik kon vinden aan info en vragen etc.)

Lamprologus callipetrus
Deze soort fascineert me enorm na het kijken van verschillende docu's en het lezen van onderzoeksverslagen over de soort. Ik begreep dat de soort niet super populair is en dat de dieren amper in de handel aanwezig zijn. Klopt dit of zijn ze over de grens wel te kopen bijvoorbeeld? Ervaring is welkom!

Lamprologus calliurus
Ik vind de L.brevis en de L.brichardi leuke vissen maar ze doen het niet helemaal voor me. Toen kwam ik deze vis tegen en was ik meteen verkocht: een mix van beide! de vinnen en grote van de brichardi maar de kop van de brevis, vet! Nu lees ik wel tegenstrijdige dingen over de soort(Als er al info is). De ene heeft het over een koppel, weer ander zegt dat het een harem vormer is en dan lees ik ergens anders dat de soort zelfs kolonies vormt. Ik weet het even niet nu. Voor mijn idee is het een harem vis, hier lees ik het meeste over.

Altolamprologus Calvus
Volgens mij vindt bijna elke Tanganyika liefhebbers dit prachtige vissen! Maar koppelt deze soort nou makkelijk of moeilijk? Ik lees hier nogal tegenovergestelde verhalen over. Hangt het af van het individu? En een koppel vormen in mijn aquarium, mogelijk? en hoe?

Soorten die mij verder interesseren zijn (Alto)lamprolohus fasciatus, Lamprologus tretocephalus en Julidochromissen met name de marlieri, dickfeldi en transcriptus. Synodontissen vind ik leuk, maar ik lig er niet wakker van als deze niet in de bak komen. De trerocephalus valt voor mij al af, lees hier veel verhalen over dat de dieren verschrikkelijke etters worden eenmaal volwassen. De Fasciatus boeit mij enorm, maar ik vraag me af of die inmijn bak kan, ik gok van niet namelijk(zwemgedrag). Julis lijken me leuk!

Ik had zelf al een bestandje bedacht en ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen:

1 A.calvus
1/3 L.callipetrus of L.calliurus
1/1 J.dickfeldi of transcriptus
6 synodontissen (luccipinus)

WaterKip

Re: Visbestand voor 100-50-50 aquarium

Bericht door WaterKip » 07 aug 2018, 16:20

Lamprologus callipetrus
Deze soort fascineert me enorm na het kijken van verschillende docu's en het lezen van onderzoeksverslagen over de soort. Ik begreep dat de soort niet super populair is en dat de dieren amper in de handel aanwezig zijn. Klopt dit of zijn ze over de grens wel te kopen bijvoorbeeld? Ervaring is welkom!
Leuke soort, Verduijn heeft ze onlangs nog gehad. Echter vind ik jouw bak te klein. Ik heb ze in het verleden in een 2m bak gehouden en dan zie je meerdere harems ontstaan. In een kleinere bak bijvoorbeeld een 1,5m zou ik voor één harem gaan. Probleem is echter dat wanneer je man omvalt je geen backup hebt. Maar niet doen in een 1m.
Lamprologus calliurus
Ik vind de L.brevis en de L.brichardi leuke vissen maar ze doen het niet helemaal voor me. Toen kwam ik deze vis tegen en was ik meteen verkocht: een mix van beide! de vinnen en grote van de brichardi maar de kop van de brevis, vet! Nu lees ik wel tegenstrijdige dingen over de soort(Als er al info is). De ene heeft het over een koppel, weer ander zegt dat het een harem vormer is en dan lees ik ergens anders dat de soort zelfs kolonies vormt. Ik weet het even niet nu. Voor mijn idee is het een harem vis, hier lees ik het meeste over.
Ik heb de callurius en hou ze in één harem. Prima te doen en erg geschikt voor je meterbak.
Altolamprologus Calvus
Volgens mij vindt bijna elke Tanganyika liefhebbers dit prachtige vissen! Maar koppelt deze soort nou makkelijk of moeilijk? Ik lees hier nogal tegenovergestelde verhalen over. Hangt het af van het individu? En een koppel vormen in mijn aquarium, mogelijk? en hoe?
Ligt denk ik aan de individu. Ik heb ze gehad die nooit koppelen en weet bij iemand dat de man zich met twee vrouwtjes bezig houdt. Maar een koppel is niet noodzakelijk. Bovendien duet het opkweken enorm lang, het zijn trage groeiers. Koppel vormen doe je meest met meerdere jonge dieren (5 stuks) en zodra er een koppel is doe je de rest weg.
Soorten die mij verder interesseren zijn (Alto)lamprolohus fasciatus, Lamprologus tretocephalus en Julidochromissen met name de marlieri, dickfeldi en transcriptus. Synodontissen vind ik leuk, maar ik lig er niet wakker van als deze niet in de bak komen. De trerocephalus valt voor mij al af, lees hier veel verhalen over dat de dieren verschrikkelijke etters worden eenmaal volwassen. De Fasciatus boeit mij enorm, maar ik vraag me af of die inmijn bak kan, ik gok van niet namelijk(zwemgedrag). Julis lijken me leuk!
Leuke soorten maar je hebt maar een meter. Dus keuzes....
Ik had zelf al een bestandje bedacht en ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen:

1 A.calvus
1/3 L.callipetrus of L.calliurus
1/1 J.dickfeldi of transcriptus
6 synodontissen (luccipinus)
Je kan de calvus vervangen voor een solo tretocephalus.
L. callurius is wel geschikt, de callipterus niet.
Een koppel julidochromis kan wel, maar hoe ga je aan een koppel komen?

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 07 aug 2018, 22:00

Goed advies hierboven, niets aan toe te voegen.

Vwb de calvus en koppelvorming. Ik heb 9 compressiceps waarvan 4 mannen en 5 vrouwen. 1 wildvang man en de rest F1 van juni 2015, dus ruim 3 jaar oud nu. Het kan toeval zijn maar het lijkt erop dat de vrouwen kiezen voor een zo groot mogelijke man. De grootste, de wildvang man, heeft al een nest gehad met alle 5 vrouwen. De grootste van de 3 F1 mannen heeft onlangs ook een nest gehad met de grootste vrouw. De 2 kleinere mannen is het nog niet gelukt om een vrouw te versieren.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 07 aug 2018, 22:07

Toch wel vreemd dat de karakters van Calvus/Compressiseps zo uit elkaar kunnen liggen.
Natuurlijk speelt de bakmaat ook wel mee.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 07 aug 2018, 22:15

Wat betreft de treto's moet je het treffen.
Hier heb ik het meegemaakt dat alleen de sterkste over bleef.

We hebben nu reeds geruime tijd een 4-tal treto's in de bak en dat gaat tot nu toe erg goed.
Vanaf gisteren is er zelfs 1 begonnen met graafwerkzaamheden tussen de stenen :D
2.70 x 0.85 x 0.60m

Plaats reactie