Twijfel Tanganyika of Malawi's!

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Lucsken

Twijfel Tanganyika of Malawi's!

Bericht door Lucsken » 15 feb 2019, 13:02

Hey, ben nieuw hier.
Vraagje, waarom hebben jullie gekozen van Tanganyika bestand en niet voor Malawi's?
Mijn draaiend aquarium is 180x50x60h, en twijfel tussen Tanganyika vs Malawi.
Welke bestand raden jullie aan als beginnend sichlidenhouder?
Heb filterzand als bodembedekkking en 2 externe filters draaien. EHEIM 2180 1200XLT ENJBL 1902.
De eerst volgende stap is de keuze van de rotsgesteente.
Grtjs luc

tretofan

Re: Twijfel Tanganyika of Malawi's!

Bericht door tretofan » 15 feb 2019, 15:21

Hi Luc,

Tanganyika of Malawi is denk ik iets persoonlijks.
Ik vind Tanganyika bakken persoonlijk vele malen mooier dan de (grotendeels) kauwgomballen bakken met Mbuna uit het Malawi meer.
Over het algemeen pakken Tanganyikanen een groter territorium dan Malawi soorten.
Ook hebben Tanganyikanen vaak meer karakter dan hun 'buren'

Voor wat betreft je bestand, ik zou willen zeggen kijk eens op de site en geef ons dan aan welke soorten je mooi vind.
Dan helpen wij je graag om er een mooi en verantwoord bestand van te maken :D

Gerard

Bericht door Gerard » 15 feb 2019, 17:04

ik was half bezig een antwoord te typen op de telefoon, maar nu vanaf thuis: veel meer variatie in gedrag. Malawi als je kleurtjes wilt. Ik heb ooit een klein boekje gehad over cichliden dat meer groepen beschreef (Cichliden van Claus Schaeffer). Deze beschreef "anders dan in het malawi en victoria meer bestaan hier veel principieel verschillende typen van cichliden, die door hun aanpassingen aan het milieu, hun voedings en voortplantingsstrategieen en natuurlijk ook hun uiterlijk aanzienlijk van elkaar verschillen'.
In der Beschränkung zeigt sich den Meister - Goethe
Mijn foto's op flickr

Baars

Bericht door Baars » 16 feb 2019, 11:24

Tanganyika natuurlijk :wink:
Je ziet vaker mensen van Malawi naar Tanganyika overstappen, dan van Tanganyika naar Malawi.

Het argument dat Malawi meer kleur heeft, vind ik geen sterk argument, aangezien er genoeg kleur te vinden is in het Tanganyika meer, je kijkt je ogen uit van de vele kleurenpracht die er te vinden is.
Sterker nog, Tanganyika zie je niet alleen kleur, maar ook veel meer variatie in kleur patronen/vorm en zeker de vele variatie in gedrag is voor vele een reden om voor Tanganyika te kiezen.

Ik denk dat je geen keuze hebt, Tanganyika is de enige optie 8-)

Er zijn genoeg medeliefhebbers hier op het forum die je een goed advies willen geven, dus ik zou zeggen brand maar los.
In het forum gedeelte gedeelte "visbestand" kun je aangeven wat je in gedachten hebt en op basis daarvan kan je hulp/advies krijgen
bij het samenstellen van een mooi/verantwoord bestand.

Welkom op het forum trouwens.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 16 feb 2019, 17:47

Ik zou het niet beter kunnen zeggen Baars!
10 op 10!
En bovendien heb je gelijk 👍👍
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

PriemGirl

Bericht door PriemGirl » 19 feb 2019, 13:05

Ja hier ook ooit een malawi bak gehad en daarna overgestapt naar tanganyika. Nu (10 jaar later ongeveer) weer een klein bakje en meteen weer tanganyika (namelijk de multifasciatus komen er hier in). Puur omdat er zoveel meer verschillen in gedrag is en de verschillende soorten (schoolvissen, slakkenbewoners, rotsbewoners, die snachts actief zijn.. muilbroeders, etc etc..) en ook qua uiterlijk veel meer verschillende 'vormen'. Ik vond/vind bij tang dit alleen al zoveel aantrekkelijker. Inderdaad ook genoeg kleurrijke vissen te vinden bij tangs, dus voor de leuke kleurtjes alleen zou ik persoonlijke het niet doen :)

(en als dit kleine bakje weer goed bevalt, sluit ik niet uit dat er weer een grotere komt te staan... moet ik alleen mijn vriend nog overtuigen :mrgreen: ik mis stiekem mijn 1.5m bakje wel namelijk 8-) )

Plaats reactie