Wetenschap: nieuwste Tanganyika-gerelateerde papers

de plek voor foto, film, tv, mooie websites en... de fotowedstrijd!
Plaats reactie
Mooneater
Contacteer:

Wetenschap: nieuwste Tanganyika-gerelateerde papers

Bericht door Mooneater » 30 jun 2011, 11:39

Hoi allemaal,

Voor mijn werk houd ik bij (probeer ik bij te houden) welke papers er verschijnen over onderwerpen gerelateerd aan vissen uit het Tanganyika meer, of over het meer zelf.

Het leek me wel aardig om als ik nieuwe papers tegenkom, in dit topic een link naar het paper (voor diegenen die via die weg toegang kunnen krijgen), en de tekst van het "abstract". Ik post voornamelijk papers die vrij toegankelijk zijn.

Parasitol Res. 2011 Jun 28.
Ancyrocephalidae (Monogenea) of Lake Tanganyika: II: description of the first Cichlidogyrus spp. parasites from Tropheini fish hosts (Teleostei, Cichlidae).
Gillardin C, Vanhove MP, Pariselle A, Huyse T, Volckaert FA.

Abstract:
Although Lake Tanganyika hosts the most diverse endemic cichlid fish assemblage, its monogenean parasite fauna has hardly been documented. The cichlid tribe Tropheini has generated great interest because of its systematic position within the Haplochromini s.l. and its diversity in trophic morphology, reproductive behaviour and population structure. It has the potential to host a diverse Monogenea fauna. Here, we describe the first Cichlidogyrus spp.: Cichlidogyrus steenbergei sp. n., Cichlidogyrus irenae sp. n. and Cichlidogyrus gistelincki sp. n. The three host species, Limnotilapia dardennii, Ctenochromis horei and Gnathochromis pfefferi, are all infected by a single unique Cichlidogyrus sp. The genital and haptoral structure of the new species suggests a close relationship, which might mirror the close affinities between the hosts within the Tropheini. Based on haptoral configuration, the new species belong to a morphological group within the genus containing parasites both of West African cichlids and of Haplochromini, and hence, do not represent a new organisation of the attachment organ (as has recently been described of congeners infecting the ectodine cichlid Ophthalmotilapia).
Link

J Fish Biol. 2011 Mar;78(3):700-12.
Social status-dependent nest choice of territorial males under reproductive parasitism in a Lake Tanganyika cichlid Telmatochromis vittatus.
Ota K, Kohda M.

Abstract:
Field and laboratory studies were conducted to examine how territorial males of a Lake Tanganyika cichlid Telmatochromis vittatus balance the conflicting demands on nest choice between occupying large nests with more females and avoiding reproductive parasitism (nest piracy, which is adopted by the largest males in the population). Pirates less frequently intruded the nests farther from neighbours, perhaps due to the costs associated with travelling between nests. The field experiment showed that territorial male T. vittatus sacrificed the fitness benefits that large nests offer and instead prioritized occupying the nests farther from neighbours on which fewer pirates intruded. The field observations suggested that they adopt different strategies for nest choice according to their relative competitive ability to pirates; the large territorial males, who are size-matched to pirates and can defend their nests against them, compete for larger nests among the more-isolated nests, whereas subordinate territorial males, which are smaller than pirates and thus inferior to them, compete for the more-isolated nests among the less-isolated nests. These findings suggest that the territorial male T. vittatus chooses the more-isolated nests to avoid pirate males at the expense of occupying large nests.
link
Laatst gewijzigd door Mooneater op 03 dec 2013, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

niels19

Re: Wetenschap: nieuwste Tanganyika-gerelateerde papers

Bericht door niels19 » 01 jul 2011, 18:56

Volgens mij(weet niet meer of ik ze heb) heb ik ook wat artikelen gezocht via de WUR die kan ik eventueel ook posten als daar behoefte aan is?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 01 jul 2011, 21:57

niels19 schreef:Volgens mij(weet niet meer of ik ze heb) heb ik ook wat artikelen gezocht via de WUR die kan ik eventueel ook posten als daar behoefte aan is?
Klinkt interessant!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

niels19

Bericht door niels19 » 02 jul 2011, 14:52

Zal van de week eens kijken volgens mij waren er een aantal artikelen over de evolutie van de tropheus.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 02 jul 2011, 22:41

Letten we even op dat we hier geen zaken plaatsen, verspreiden of linken waar normaalgesproken voor betaald moet worden? Dank u. 8-)

niels19

Bericht door niels19 » 03 jul 2011, 15:48

Ik zal me best doen :P kan ook anders de links eerst naar jou toe sturen zodat je het kan checken :)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 23 feb 2012, 10:47

Het was hier een tijdje stil, vooral ivm de opmerking van Bart hierboven.

Gisteren kwam ik een artikel tegen in het blad PlosOne (gratis toegankelijk, vandaar), te vinden hier:
http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0031236

titel:
Repeated Parallel Evolution of Parental Care Strategies within Xenotilapia, a Genus of Cichlid Fishes from Lake Tanganyika

Met behulp van moleculaire technieken (AFLP) bestuderen de onderzoekers hier welke typen van muilbroeden uit elkaar zijn ge-evolueerd. Daarnaast bekijken de onderzoekers of de huidige taxonomie van het genus Xenotilapia voldoet. Ze komen hier tot de conclusie dat inderdaad het genus Enantiopus geen bestaansrecht meer heeft (en dus gewoon Xenotilapia moet worden), maar dat zowel Asprotilapia als Microdontochromis behouden dienen te blijven en correct als aparte genera zijn geclassificeerd door Greenwood (1978) en Poll (1986). Ze geven wel ruiterlijk toe dat ze in hun analyse niet alle Xenotilapia soorten hebben meegenomen, meer specifiek niet de soort X. longispinnis, waardoor een definitief oordeel over de indeling van het genus Xenotilapia nog even op zich laat wachten.
De NVC op Facebook

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 dec 2013, 10:49

Weer eens een update op dit vlak, als het goed is, is het paper hier gratis te benaderen:
http://beheco.oxfordjournals.org/conten ... l.pdf+html

Titel:
Nonrandom brood mixing suggests adoption in a colonial cichlid

De auteurs hebben genetisch onderzoek gedaan bij broedsels van Neolamprologus caudopunctatus, en gevonden dat veel van de jongen die bij de ouders zwemmen, helemaal niet van de ouders zelf zijn! Ze zijn er achter gekomen dat ouders actief jongen verplaatsen van hun eigen nest, naar nesten van ouders in de omgeving, waardoor sommige jongen tot 40 meter verwijderd van hun "echte" ouders werden teruggevonden. Sommige (grotere) jongen zwemmen waarschijnlijk zelf soms naar andere nesten, maar de kleinere jongen worden actief door de ouders verspreid, waarschijnlijk om hun kansen op predatie te spreiden.
De ouders die de jongen ontvangen, doen dat waarschijnlijk ook als verdediging tegen predatie: nu ze meer jongen hebben, is de kans dat 1 van hun eigen jongen wordt opgegeten, kleiner geworden. Bovendien accepteren ze vrijwel uitsluitend alleen jongen die kleiner zijn dan hun eigen jongen, en eerder onderzoek heeft uitgewezen dat juist die kleine jongen meer kans lopen opgegeten te worden door een predator.

Het "farming out", waarbij ouders hun jongen dumpen in nesten van andere soorten is eerder al uitgebreid beschreven bij muilbroedende tanganyikanen overigens. Nesten van bijvoorbeeld Lepidiolamprologus elongatus (vaak een grote wolk van jongen) bleken jongen te bevatten van Xenotilapia spilopterus, Microdontochromis tenuidentatus, Haplotaxodon microlepis en Perissodus microlepis. Bij Perissodus microlepis is dit in meer detail onderzocht, en daar bleek dat ouders vooral hun jongen bij een "vreemde soort" dumpen, wanneer ze zelf niet goed meer voor hun jongen kunnen zorgen, bijvoorbeeld als 1 van de ouders te overlijden komt (of zelf wordt opgegeten / ziek wordt).

Erg tof dat dit gedrag nu ook bij substraatbroeders is waargenomen, en ik kijk uit naar de eerste aquariumobservaties van dit gedrag... hoewel het misschien wel lastig is om meerdere paren in 1 bak te houden.
De NVC op Facebook

Dan

Bericht door Dan » 03 dec 2013, 11:02

Mooneater schreef:Weer eens een update op dit vlak, als het goed is, is het paper hier gratis te benaderen:
http://beheco.oxfordjournals.org/conten ... l.pdf+html

Titel:
Nonrandom brood mixing suggests adoption in a colonial cichlid

De auteurs hebben genetisch onderzoek gedaan bij broedsels van Neolamprologus caudopunctatus, en gevonden dat veel van de jongen die bij de ouders zwemmen, helemaal niet van de ouders zelf zijn! Ze zijn er achter gekomen dat ouders actief jongen verplaatsen van hun eigen nest, naar nesten van ouders in de omgeving, waardoor sommige jongen tot 40 meter verwijderd van hun "echte" ouders werden teruggevonden. Sommige (grotere) jongen zwemmen waarschijnlijk zelf soms naar andere nesten, maar de kleinere jongen worden actief door de ouders verspreid, waarschijnlijk om hun kansen op predatie te spreiden.
De ouders die de jongen ontvangen, doen dat waarschijnlijk ook als verdediging tegen predatie: nu ze meer jongen hebben, is de kans dat 1 van hun eigen jongen wordt opgegeten, kleiner geworden. Bovendien accepteren ze vrijwel uitsluitend alleen jongen die kleiner zijn dan hun eigen jongen, en eerder onderzoek heeft uitgewezen dat juist die kleine jongen meer kans lopen opgegeten te worden door een predator.
Een tweede reden zou kunnen zijn dat ze de jongen verplaatsen naar andere nesten om genetische variatie te behouden en later als de jongen geslachtsrijp zijn inteelt te voorkomen?
Dan

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 dec 2013, 11:15

Dan schreef: Een tweede reden zou kunnen zijn dat ze de jongen verplaatsen naar andere nesten om genetische variatie te behouden en later als de jongen geslachtsrijp zijn inteelt te voorkomen?
Dat zou ook kunnen, maar dan zou het veiliger zijn denk ik om ze eerst "thuis" te laten opgroeien, en dat ze dan daarna ver weg van hun ouders zwemmen (uit huis worden geschopt :P). Dat geeft hetzelfde effect uiteindelijk.

Aan de andere kant is het wel zo dat de ouders hun jongen vooral "dumpen" in nesten die compleet ongerelateerd zijn aan hunzelf (dus expres niet bij familie-leden).

Slimme visjes!
De NVC op Facebook

Plaats reactie