Cichlidae 43(3)

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Plaats reactie
johan verheesen

Cichlidae 43(3)

Bericht door johan verheesen » 08 jun 2017, 09:45

Afbeelding

Afgelopen zaterdag viel bij de leden van de NVC de nieuwe Cichlidae 43(3) weer door de brievenbus.
http://nvcweb.nl/cichlidae/cichlidae-43-3

Ook dit prachtige blad ontvangen? Wordt dan lid van de NVC. Dit kan eenvoudig via onderstaande link.
http://nvcweb.nl/content/lid-worden-van-de-nvc

Erwin8
Contacteer:

Re: Cichlidae 43(3)

Bericht door Erwin8 » 08 jun 2017, 09:49

Heb me lid gemaakt, nu wachten op de boekjes van dit jaar...
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 10 jul 2017, 14:08

De 3 Cichlidae van 2017 zijn er....
Thijs zorgt voor enkele artikels over onze Tanganyika cichliden...Reuze goed.

Ik zou zelf wel durven schrijven maar de drempel naar schrijven voor de NVC ligt hoog. Het moet allemaal zo wetenschappelijk zijn. Ik heb ooit rond 1980 - 1990 mijn artikels die hier op de website staan ( http://www.tanganyika.nl/) "De Tropheus Story" voorgesteld bij de toenmalige redactie, ze waren niet wetenschappelijk genoeg...
Voor mij mogen er gerust artikels in verschijnen die misschien wetenschappelijk niet 100% correct zijn, maar die de hobbyist zelf heeft geschreven, uit zijn eigen ervaring. ( zonder een nawoord van de redactie waar bijna alles wordt in de vernieling geschreven, maar gewoon : dit artikel is een ervaring artikel van de schrijver.)

Ik zou er naar uitkijken naar artikels over huisbezoeken bij bekende aquarianen, de beschrijving van hun installatie, hoe ze hun vissen houden, hun vreugde en verdriet momenten in de hobby.

Genoeg geklaagd, ik ga nu die 3 nummers eens goed doorlezen ( de andere dingen dan de Tanganyika artikels)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 10 jul 2017, 14:42

Erwin8 schreef:De 3 Cichlidae van 2017 zijn er....
Thijs zorgt voor enkele artikels over onze Tanganyika cichliden...Reuze goed.

Ik zou zelf wel durven schrijven maar de drempel naar schrijven voor de NVC ligt hoog. Het moet allemaal zo wetenschappelijk zijn. Ik heb ooit rond 1980 - 1990 mijn artikels die hier op de website staan ( http://www.tanganyika.nl/) "De Tropheus Story" voorgesteld bij de toenmalige redactie, ze waren niet wetenschappelijk genoeg...
Voor mij mogen er gerust artikels in verschijnen die misschien wetenschappelijk niet 100% correct zijn, maar die de hobbyist zelf heeft geschreven, uit zijn eigen ervaring. ( zonder een nawoord van de redactie waar bijna alles wordt in de vernieling geschreven, maar gewoon : dit artikel is een ervaring artikel van de schrijver.)

Ik zou er naar uitkijken naar artikels over huisbezoeken bij bekende aquarianen, de beschrijving van hun installatie, hoe ze hun vissen houden, hun vreugde en verdriet momenten in de hobby.

Genoeg geklaagd, ik ga nu die 3 nummers eens goed doorlezen ( de andere dingen dan de Tanganyika artikels)
Dat horen wij van de Redactie wel meer inderdaad, en vind ik zelf ook. Ik zou ook graag wat meer persoonlijke ervaringen zien - die reizen naar Zuid Amerika ken ik nou wel ;)

Ik zit zelf nu in de Redactie (voornamelijk om Cichliden in de Wetenschap te schrijven). Als je wil kan ik eens kijken naar je tekst, en kunnen we er samen een artikel van maken. Met de (recente) verandering van de voorzitter van de NVC is de NVC een nieuwe weg ingeslagen, en denk ik dat er prima plek is voor jouw artikel ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 10 jul 2017, 16:01

Hallo,

die artikels hoeven niet hoor, ik schrijf er liever nieuwe , ervaringen bij aquarianen (bv).

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 10 jul 2017, 18:39

Vind het een goed punt Erwin. Ik ben lid van een aquariumvereniging. Tegenwoordig ga ik niet meer naar bijeenkomsten maar ik blijf wel lid. Vind het een goede manier om de hobby wat te ondersteunen en ik heb me tegelijk aangemeld voor magazine "Het Aquarium" van de NBAT. Wellicht niet altijd de beste stukken wetenschappelijk gezien maar ze lezen lekker weg.
Ze hebben het blad ook een goede update gegeven onlangs. Alleen merk je dat ze te weinig tijd hebben om het blad goed door te lezen voordat het naar de drukker gaat. Er staan veel fouten in waardoor stukken tekst wegvallen, dubbel staan of bij de verkeerde afbeelding etc. Maar wellicht dat dit komt door alle wisselingen en verbetert dit nog.

Ik zie hier ook altijd de aankondiging voor de Cichlidae dus heb mij laatst ook eens verdiept in de NVC. Als Liefhebber van Cichliden dacht ik dat het misschien een goed idee was om ook hiervan lid te worden. Ik heb toen ook een artikel gelezen uit het blad. Ik lees af en toe best taaie stukken tekst maar hier was geen doorkomen aan. Misschien had het onderwerp mijn interesse niet, ik weet het niet meer, maar ik ben dus (nog) geen lid geworden.
Diepwaterbiotoop; 200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=14308

Rick_Meijdam

Bericht door Rick_Meijdam » 11 jul 2017, 16:30

Ik begrijp dat liefhebbers wellicht een drempel ervaren om tot het schrijven van een artikel voor Cichlidae over te gaan maar ik zou dat gevoel graag willen wegnemen door mee te delen dat er in het NVC periodiek zeker ruimte is voor liefhebberservaringen en soortgelijke artikelen. Sterker nog, artikelen van Nederlands(talig)e (hobby)auteurs krijgen doorgaans voorrang van de redactie.

Spijtig genoeg is er nogal eens een te kort aan dergelijke kopij, terwijl het periodiek wel elke twee maanden verschijnt. Hierdoor is de redactie genoodzaakt in grote mate terug te vallen op bevriende buitenlandse auteurs, die gelukkig nog steeds graag voor de NVC schrijven of hun eerder gepubliceerde artikelen ter beschikking stellen. Maar ik zou graag willen benadrukken dat Cichlidae, wat mij betreft, een gezonde mix moeten zijn tussen enerzijds op de hobby gerichte artikelen en anderzijds interessante (semi-)wetenschappelijke teksten (waar de NVC Thijs bv. zeer erkentelijk voor is).

De redactie keurt de laatste jaren zelden tot nooit artikelen af (we zouden ons dat niet eens kunnen permitteren) en hecht veel waarde aan de opvattingen van de auteur en de eigen identiteit van zijn of haar artikel. Mogelijke aanpassingen vinden slechts plaats op basis van taalgebruik (niet iedereen is de Nederlandse taal even goed machtig, en dat geeft ook niet) of feitelijke onjuistheden, slechts met als doel de auteurs te ondersteunen, voor fouten te behoeden en in bescherming te nemen.

Cichlidae heeft verder absoluut behoefte aan meer auteurs die over herkomstgebied Tanganjika willen schrijven, dus iedereen die zich daarvoor wil hardmaken is van harte welkom. Als het dan ook nog eens doorgewinterde Nederlandstalige hobbyisten betreft dan mag de NVC haar handen dichtknijpen. Liefhebberservaringen zijn altijd goed!

David

Bericht door David » 12 jul 2017, 18:55

Gelukkig is er dus wel veel veranderd sinds 1980-1990 bij de redactie van NCV. @Erwin, volgens mij ben jij van harte welkom. Ik heb in ieder geval met veel plezier je stukken gelezen over Tropheus en dit soort content spreekt zeker een hoop mensen aan.

Plaats reactie