Voorstellen - David

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
David

Voorstellen - David

Bericht door David » 30 jul 2014, 09:38

Mijn naam is David en ik woon in Leeuwarden. Ik ben ruim 15 jaar actief met aquaria. Ben begonnen met gezelschapsbakken en later overgestapt naar biotopen. Ik heb o.a. Malawi en Discus gehad. Momenteel een Amazone biotoop.

Een keer in de zoveel tijd begint het te kriebelen om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zeewater trekt mij enorm aan maar ik heb me hier in verdiept en zie daar nu vanaf gezien de complexiteit en de kosten. Ik heb een prachtig filmpje gezien op YouTube over Tanganyika en ben helemaal gevallen voor de prachtige soms zeewater lijkende omgevingen en vissen. Ook het gedrag lijkt me erg interessant. Welk filmpje?

Ik heb een kleine 120 liter bak en een grotere 500 liter bak. Ik wil beginnen met de 120 liter bak. Kijken of ik de waterwaarden makkelijk op orde krijg en hoe het me bevalt. Mijn waarden uit de kraan zijn:

Kraan PH is 7,5
Kraan KH is 10
Kraan GH is 9

Ik heb een hoop vragen en ben me al enige tijd aan het inlezen maar je leest vaak tegenstrijdige dingen dus ik ga nog wel een paar topics openen. Ik hoop hier het nodige te kunnen leren en wie weet kan ik ook nog iets delen van mijn ervaring.

Paula

Re: Voorstellen - David

Bericht door Paula » 30 jul 2014, 10:40

Welkom, een goede keuze. :D

Wat betreft tegenstrijdige dingen die je leest: een ieder heeft vaak zijn eigen ervaringen en die kunnen verschillen. Dat maakt het er niet makkelijker op voor een beginneling op Tanganyika gebied. :wink:
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

David

Bericht door David » 01 aug 2014, 07:54

Thks Paula!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 01 aug 2014, 08:29

Welkom David!

Weet je zeker dat je niet je 500 liter wil omzetten naar Tanganyika? Een 120 liter (80cm) bakje bied ruimte aan 1 a 2 Tanganyika soorten, en is ook wat beperkt qua inrichting (weinig diepte). Ikzelf vind dat Tanganyika beter tot zn recht komt in een wat grotere bak.
Ik zou even kijken welke soorten je het meeste aanspreken, en dan kom je er vanzelf achter of je met de 120 liter bak voldoende af bent :)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

David

Bericht door David » 01 aug 2014, 19:48

Ik begin met mijn kleine bakje om te zien hoe makkelijk ik ideale waterwaarden kan krijgen en hoe het gaat bevallen om een of twee soorten te houden. Bij succes ga ik ook mijn grote bak ombouwen.

Vandaag mijn kleine bakje een grote beurt gegeven. Al het hout eruit en de bodem grondig afgezogen. Filter verschoont en gebroken schelpen toegevoegd naast de bestaande siporax. Vervolgens nog een flinke sloot water ververst. Paar uurtjes later waterwaarden gemeten.

PH 7,5
KH 12
GH 6

Mag allemaal wat harder als ik de informatie die ik heb gelezen mag geloven. Velda KH+ gekocht. Nu eerst maar geleidelijk wat ophogen. Hopelijk gaat de PH dan mee. Ben benieuwd of er ook effect is op de GH want die is ook aan de lage kant.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 01 aug 2014, 20:05

Lijkt mij een prima hardheid hoor :)
Ik heb hier pH van 7.5 en een KH van 4... gaat ook prima :) Ik voeg heel af en toe KH+ toe, maar over het algemeen probeer ik zo min mogelijk toe te voegen, daar word alleen je waterhuishouding maar instabiel van. Bij jouw waterwaarden zou ik het gewoon zo houden, een KH > 10 is ruim voldoende. De absurde waterwaarden die je in het meer terugvind hebben de meeste soorten echt niet nodig, zeker als je geen wildvang neemt.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 01 aug 2014, 21:12

De waterwaarden hier is niks mis mee. Ik hou mijn vissen al jaren op gewoon leidingwater, zelfs wildvang. Gewoon alle tijd nemen met overwennen

David

Bericht door David » 02 aug 2014, 07:51

Dat is op zich goed nieuw! Ik doe nl liever zo min mogelijk aan waterbereiding. Toch lees ik overal dat de vissen zich beter voelen en mooiere kleuren laten zien bij betere waarden. Is dat overdreven?

En stel nu dat ik tropheus zou willen gaan houden? Zouden die zich ook prima voelen bij deze waarden?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 aug 2014, 20:28

David schreef:En stel nu dat ik tropheus zou willen gaan houden? Zouden die zich ook prima voelen bij deze waarden?
Is geen probleem, allen je bakmaat is dat wel

David

Bericht door David » 02 aug 2014, 20:36

Mijn bak is aan de kleine kant voor tropheus maar het zou toch wel kunnen in 500 liter of doel je dan op mijn 120 liter bak Sieb?

Willy

Bericht door Willy » 02 aug 2014, 21:04

Waarmee heb je de waterwaardes gemeten? Bij een KH van 12, is de pH al gauw 8. Ook liggen GH en KH meestal dicht bij elkaar. In ieder geval zal KH+ niets doen met de GH. Als je die wil verhogen, heb je GH+ nodig.

Bedenk wel dat het verhogen van de GH en de KH ook nadelen heeft. Er zal namelijk hetzelfde gebeuren als in het meer: er slaat kalk neer. Alleen in het aquarium dus op ruiten, op het verwarmingsapparaat, op assen van je filterpomp.

Een KH van 12 en een pH van 8 is prima. De GH is minder belangrijk.

Groet,

Willy

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 02 aug 2014, 21:52

Tropheus hebben een grotere bak nodig...500 liter is vrij beperkt.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 aug 2014, 22:37

David schreef:Mijn bak is aan de kleine kant voor tropheus maar het zou toch wel kunnen in 500 liter of doel je dan op mijn 120 liter bak Sieb?
Stijn heeft al een reactie gegeven zie ik, sluit ik mij volledig bij aan..

David

Bericht door David » 03 aug 2014, 14:29

Afgelopen vrijdag wat Velda KH+ toegevoegd in mijn 120 liter bakje en dat heeft een mooi resultaat.

PH is 8 (+0,5)
KH is 14 (+2)
GH is 6

Lijkt me toch even net wat beter voor Tanganyika? Wel eenvoudig hoe je hierbij waterbereiding kan doen, heel wat anders dan bij een amazone bak.

Ben nu benieuwd hoe de waardes de komenden weken blijven na toevoegen stenen, vissen en verversen. Ik ben van plan in dit bakje een groepje Lamprologus Caudopunctatus te gaan houden. Kunnen die ook uit de voeten met nautilusschelpen of zijn die te klein?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 03 aug 2014, 14:44

David schreef:Ben nu benieuwd hoe de waardes de komenden weken blijven na toevoegen stenen, vissen en verversen. Ik ben van plan in dit bakje een groepje Lamprologus Caudopunctatus te gaan houden. Kunnen die ook uit de voeten met nautilusschelpen of zijn die te klein?
Hoe groot zijn deze schelpen? De draairichting is het aller belangrijkste. Is deze verkeerd loop je de kans dat de vissen er wel in komen maar niet weer uit.
Het allerbeste zijn Neothauma schelpen, maar als alternatief kun je ook schelpen van de escargot of wijngaard slak nemen.

Plaats reactie