Beginner Tanganyika

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Plaats reactie
rjdvito

Beginner Tanganyika

Bericht door rjdvito » 06 jul 2017, 20:58

Ik ben niet echt een beginner op aquariumgebied maar Tanganyika heb ik nog nooit gehad. In het verleden heb ik veel gedaan met Zuidamerikaanse cichliden, ik was altijd zeer gecharmeerd van de grotere soorten, zoals Astronotus, Cichla's en Crenicichla's. Helaas hebben deze soorten een behoorlijk asociaal gedrag waarbij het onder prive omstandigheden vaak niet mogelijk is de soorten bij elkaar te huisvesten gezien het formaat van de benodigde bak. Als laatste had ik een groepje Crenichicla Strigata's van +/- 6cm, hier hield ik een heel mooi koppel uit over. Na dit koppel verwend te hebben met eerste klas voedsel bereikten ze als dank hiervoor de grootte van twee uit de kluiten gewassen komkommers. Mijn toen best wel forse bak (160 x 50 x50cm) werd aan de kleine kant en ik besloot ze aan Blijdorp te schenken om ze nog een keer te kunnen zien, zelfs hier keek men op van het formaat van de vissen en waren er erg content mee. Een maand later waren ze helaas dood, gatenziekte zouden ze hebben gekregen(!?) en volgens de verzorger zouden ze dit van jongs af aan met zich mee kunnen dragen. Naar mijn bescheiden mening is dit vaak te wijten aan achterstallig onderhoud maar ik ben ook geen arts. Wel jammer.
Dit was 25 jaar geleden! Twee jaar geleden had ik het er met mijn vriendin over weer een aquarium op te starten wat mij niet in dank werd afgenomen, ik had nog wel zo'n mooie interieurvriendelijke Eheim Incpiria 300 uitgezocht(!) i.p.v. een veel voordeligere maar minder fraaie Juwel. Naar aanleiding van haar onvergevelijke reactie heb ik toen maar een Eheim Incpiria 400 besteld, toch weer een slagje meer mogelijkheden.
Ik heb mij toen laten verleiden door een plaatselijke handelaar wildvang discus aan te schaffen, hele mooie vissen dat wel.