Beginner Tanganyika

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Plaats reactie
rjdvito

Beginner Tanganyika

Bericht door rjdvito » 06 jul 2017, 20:58

Ik ben niet echt een beginner op aquariumgebied maar Tanganyika heb ik nog nooit gehad. In het verleden heb ik veel gedaan met Zuidamerikaanse cichliden, ik was altijd zeer gecharmeerd van de grotere soorten, zoals Astronotus, Cichla's en Crenicichla's. Helaas hebben deze soorten een behoorlijk asociaal gedrag waarbij het onder prive omstandigheden vaak niet mogelijk is de soorten bij elkaar te huisvesten gezien het formaat van de benodigde bak. Als laatste had ik een groepje Crenichicla Strigata's van +/- 6cm, hier hield ik een heel mooi koppel uit over. Na dit koppel verwend te hebben met eerste klas voedsel bereikten ze als dank hiervoor de grootte van twee uit de kluiten gewassen komkommers. Mijn toen best wel forse bak (160 x 50 x50cm) werd aan de kleine kant en ik besloot ze aan Blijdorp te schenken om ze nog een keer te kunnen zien, zelfs hier keek men op van het formaat van de vissen en waren er erg content mee. Een maand later waren ze helaas dood, gatenziekte zouden ze hebben gekregen(!?) en volgens de verzorger zouden ze dit van jongs af aan met zich mee kunnen dragen. Naar mijn bescheiden mening is dit vaak te wijten aan achterstallig onderhoud maar ik ben ook geen arts. Wel jammer.
Dit was 25 jaar geleden! Twee jaar geleden had ik het er met mijn vriendin over weer een aquarium op te starten wat mij niet in dank werd afgenomen, ik had nog wel zo'n mooie interieurvriendelijke Eheim Incpiria 300 uitgezocht(!) i.p.v. een veel voordeligere maar minder fraaie Juwel. Naar aanleiding van haar onvergevelijke reactie heb ik toen maar een Eheim Incpiria 400 besteld, toch weer een slagje meer mogelijkheden.
Ik heb mij toen laten verleiden door een plaatselijke handelaar wildvang discus aan te schaffen, hele mooie vissen dat wel.
Dit zou ook moeten kunnen op leidingwater, helaas bleek dit niet te kloppen en heb ik ze na twee jaar en een hoop ellende verkocht aan een liefhebber en lid van Discus Club Holland, een forum waar ik wel eens met een half oog naar keek (te laat wel-is-waar) en waar ik leerde dat waterwaardes voor WV Discis van het hoogste belang zijn. Ik had hier wel eens van gehoord natuurlijk maar dit altijd (ook vroeger) aan mijn laars gelapt en nooit moeilijkheden gehad.
Naar aanleiding van deze geschiedenis ben ik wat gaan zoeken over waterwaardes op het internet en kwam wat goede artikelen tegen van Adriaan Briene. Met de kennis van deze man heb ik mijn scheikundekennis weer een beetje opgehaald en ben tot de conclusie gekomen dat het maken van zacht/ zuur water ontaardt in een thuislaboratorium, waar ik geen plaats voor heb. Het maken van geschikt Tanganyika water is in verhouding hiermee (volgens mij dan..) relatief eenvoudig met wat kippengrit in het filter en als toevoeging aan het water KH/GH+ en een testset uiteraard.
Vroeger kwam ik bij Verduijn cichlids en hier werkte destijds Rene Kruter die altijd bezig was met Tanganyika cichliden en die zelfs afreisde naar het meer om daar nieuwe soorten op te duiken en hij probeerde mij er toen al toe te bewegen met Tanganyika te beginnen.
Ik ben er nu klaar voor, mijn Eheim Incpiria 400 (130 x 55 x 55cm) staat in te draaien met slechts filterzand en leidingwater.
Ik wil eerst de bacteriecultuur in orde hebben door er voer in te laten rotten zonder vis en daarna wil ik de waterwaardes op peil brengen. Nu vraag ik mij af of bij Verduijn de vissen op leidingwater of aangepast water zitten, uiteraard kan ik dit vragen maar ik denk het eerste. Hoe kun je dan het best vissen introduceren in het nieuwe aquarium met Tanganyika water?
Ik wil over een paar weken eenvoudig beginnen met bijvoorbeeld 15 slakkenhuisbewoners en voor de zekerheid nog wat opstartbacterien en in een later stadium een school haringcichliden.
Ik gebruik een JBL 1501 buitenfilter en momenteel staat er ook een Eheim 2252 binnenfilter bij te draaien.
Een goede stroming is in orde, neem ik aan?
Tips zijn welkom!
Gr. Ronald (nieuw lid)

Mooneater
Contacteer:

Re: Beginner Tanganyika

Bericht door Mooneater » 07 jul 2017, 08:42

Welkom Ronald!

Klinkt allemaal goed! als je de vissen langzaam overwent bij het overzetten (druppelmethode bijv), dan moet het goedkomen met de waterwaarden. Het water in Nederland is dacht ik overal prima geschikt voor Tanganyika's. Tanganyika's waarderen een iets hogere KH wel, maar ik zou me er niet op blindstaren - ze zijn een stuk minder gevoelig voor de waterwaarden dan discussen.

Let er wel even op dat haringcichliden (ik denk dat je cyprichromis bedoeld?) vrij fors worden (15cm+), en fikse zwemmers zijn. Jouw bakmaat is wat krap voor deze vissen. Ik zou dan eerder aan paracyprichromis denken, of de haringcichliden laten zitten.

Slakkenhuizen (escargots) zijn vrij goedkoop te koop bij de Hanos/Makro etc, verkijk je hier niet op! Om een beetje slakkenhuiskerkhof te maken heb je toch al gauw 100 huisjes nodig :)
Meteen 15 slakkenhuiscichliden lijkt me ook een beetje veel, dan zit de bak meteen vol. Ik zou beginnen met 2 mannetjes en 4 vrouwtjes N. multifasciatus of similis. Die vinden dan hun weg en zullen gauw genoeg aan het voortplanten slaan :)

En foto's van je bak vinden we hier altijd prachtig 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

rjdvito

Bericht door rjdvito » 07 jul 2017, 10:43

Hi Mooneater,

Eerst maar naar Hanos dan, de haringcichliden zijn inderdaad te groot maar ik had me hier nog niet echt in verdiept.
Ik denk dat ik over een paar weken de 4vr/ 2m slakkenhuisbewoners aanschaf, ik meld mij dan met een paar foto's, nu is er nog niet veel aan te zien.
Bedankt voor de tips!
Gr. Ronald

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 07 jul 2017, 11:15

Welkom hier.
Je aquarium is inderdaad zoals Mooneater aangeeft te klein voor haring cichliden. Ze worden niet alleen te groot maar zijn ook schoolvissen.
Ik kijk al uit naar de foto's van de schelp bewoners.
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

David

Bericht door David » 08 jul 2017, 06:30

Van harte welkom! De Incpiria 400 is een prachtige bak. Heb deze ooit ook in bestelling gehad. Ik ben ook vanwege de waterwaarden uit de kraan overgestapt op Tanganyika. Wat een verschil. Tenzij je voor Zuid-Amerikanen perfecte waterwaarden weet te realiseren is er altijd wel gedoe, stress in de bak, ziektes en de dood van vissen doen het plezier snel afnemen. Bij Tanganyika heb ik zonder waterbereiding gewoon gezonde en vitale vissen, niks geen stress, ziektes of dode vissen. Mits je natuurlijk wel het juiste visbestand hebt. Dat komt bij Tanganyika dan wel weer precies. Less is more is de regel. Als je hier zorgvuldig mee omgaat zullen de vissen je belonen met interessant gedrag en ga je er zeker geen spijt van krijgen dat je aan Tanganyika bent begonnen.

rjdvito

Bericht door rjdvito » 09 jul 2017, 10:34

Hi, ik ben inmiddels bij Verduijn geweest en slakkenhuizen aangeschaft, het zijn niet de originele maar er schijnt iets van een importverbod te gelden i.v.m. een wormensoort die mee zou kunnen komen werd mij verteld.
Ik ben 20 jaar niet bij Verduijn geweest maar ze hebben nog steeds de vispopulatie prima op orde, genoeg keus en veel jonge dieren.
Ik heb me wel rotgezocht omdat er daar verkeerstechnisch een hele hoop veranderd is.
Ik meld me weer als ik wat verder ben.
Bedankt voor jullie reacties!
Gr. Ronald

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 09 jul 2017, 13:12

Welkom Ronald!
Neothauma's zijn inderdaad lastig te krijgen en daardoor duur. Maar andere soorten slakkenhuizen doen het ook prima.

Op gebied van waterwaarden zal Tanganyika je wel bevallen denk ik. Zeker als je Zuid Amerika gewend bent. Ervan uitgaande dat de waterwaarden in Nederland overal ongeveer gelijk zijn hoef je niets aan watervoorbereiding te doen. Het water iets harder maken mag maar hoeft niet.
Ik werk zelf met oesterschelpen in mijn bioloog. Die schijnen wat zachter te zijn waardoor ze makkelijk oplossen dan gewone schelpen. Daardoor zou het water theoretisch iets harder worden. Theoretisch want ik merk er niks van maar door de oppervlakte structuur werken ze ook biologisch dus in principe twee vliegen in 1 klap.

Succes met de nieuwe bak maar als ik het zo lees komt dat wel goed!
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie