Bezoek bij tropheus houder

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Visbeek

Re: Bezoek bij tropheus houder

Bericht door Visbeek » 15 jul 2017, 18:19

Mooie filmpjes, kan het gedrag wel goed zien.
Wat zijn de afmetingen van deze aquaria?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 jul 2017, 19:10

De bak van mij was toen 200x70x70.

David

Bericht door David » 15 jul 2017, 19:33

Mijn bak was toen en is nog steeds 200x60x60

Baars

Bericht door Baars » 06 aug 2017, 11:12

@ Visbeek,
hoever ben je inmiddels met je zoektocht gekomen?

Visbeek

Bericht door Visbeek » 06 aug 2017, 13:40

Heb contact met petro ikola gehad

Baars

Bericht door Baars » 06 aug 2017, 21:00

Visbeek schreef:Heb contact met petro ikola gehad

En? ben je er al wat wijzer van geworden...

Visbeek

Bericht door Visbeek » 10 aug 2017, 19:01

Hij is nog met vakantie dus wacht tot hij weer terug is.

Baars

Bericht door Baars » 10 aug 2017, 23:44

Visbeek schreef:Hij is nog met vakantie dus wacht tot hij weer terug is.
oke, we horen het wel als er wat nieuwtjes zijn.

Dan

Bericht door Dan » 11 sep 2017, 15:15

Dit topic lijkt een stille dood gestorven, maar ik wil toch graag reageren op wat reacties die er tot mijn vebazing zijn gegeven op de oorspronkelijke vraag Tropheus te houden in een 1.50 bak.

In het verleden zijn er mensen van het forum verwijderd omdat er over dit onderwerp zeer heftige discussies ontstonden. Nu lees ik reacties die op zijn minst vragen oproepen.

Een advies om meer dan honderd Tropheus te houden in een bak van 1.50 kan toch niet serieus genomen worden, dat is minder dan 10 liter water per vis??

Aangeven dat je 24 bakken met wildvang met meer dan 100 vissen per bak gehouden hebt :? Je hebt het dan over 2400 vissen van +/-30€ per vis.
Waar er dan door stroomuitval +/-1800 van doodgaan.
En dan aangeven dat het bewezen gewerkt heeft :roll:

De directe manier van advies geven heeft in het verleden.misschien onnodig mensen afgeschrokken , maar het verbaasd me dat er nu door niemand een kritische noot is geplaatst.

Ik heb zelf de afgelopen jaren met wisselend succes verschillende groepen en haremsTropheus gehouden en ben tot de conclusie gekomen dat als je natuurlijk gedrag wil zien je het beste zult slagen als je een zeer grote bak +3 meter met een harem of kleine groep hebt.

In een bak van 1.5 meter zou ik geen Tropheus meer houden tenzij het om één enkel exemplaar gaat. Een groepje gobies of kleinere simochromis soort is naar mijn ervaringen een betere optie voor die bakmaat.

M.v.g.
Dan

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 11 sep 2017, 16:34

Dag Dan,

die 24 bakken, moet wel over mij gaan.... heeft inderdaad heel goed gewerkt, en stroomuitval heb ik 1 keer gehad, en de vissen die het niet overleefd hadden...die zaten in het aquarium in de woning. de andere bakken stonden in een aparte ruimte in de tuin. ( een omgebouwde dubbele garage volledig ingericht met de bakken) en deze ruimte... had een noodgroep die automatisch startte bij stroomuitval. ( een achteraf gezien zeer onveilig systeem, groep startte altijd, stel u maar eens voor...) Ik heb door spijtige persoonlijke redenen deze woonst verkocht. Foto's zijn er niet meer,( alles is achter gebleven in een brand.)

De rekening die jij maakt over de vissen, € 30 voor een wildvang, wel ik heb ze nog gekocht in Duitse Marken ( ongeveer 1/2 Euro) tussen 15 en 30 Duitse Mark. komt overeen met 15 à 20 Euro. Was ook veel voor die tijd. Maar elke hobby kost geld, koop maar eens een zeilboot, een duikuitrusting, een goede onderwater camera, een koersfiets, .... Wat iemand wil geven voor een vis of iets anders bepaald de persoon zelf. Natuurlijk was dit bestand er niet direct, het was in jaren opgebouwd door de verkoop van jonge vissen exclusief aan een Duitse handelaar.

Tropheus vissen waren mijn passie, (zie de nu toch wat ouderwetse artikels op http://www.tanganyika.nl/ ) ik heb eigenlijk alleen voor die vissen heel Europa afgereisd, gewoon om ze te zien, om er over te leren. Heb soms ook gedacht, oei wat zitten die visjes hier toch in een dieronvriendelijke omgeving ...achter in een schuurtje - achter de houtzaag machine - in houten bakjes van 1m x 20 cm x 20 cm - ze konden niet bewegen, maar kweken deden ze wel.

Wij in België en Nederland hechten veel belang aan het "zo natuurlijk mogelijk" houden van onze vissen. Ga eens kijken bij de grote kwekers in het buitenland (Polen - Tsjechië ) je zal versteld staan.

En wat dit betreft: " In het verleden zijn er mensen van het forum verwijderd omdat er over dit onderwerp zeer heftige discussies ontstonden. Nu lees ik reacties die op zijn minst vragen oproepen." Zolang er op een eerlijke en niet agressieve, onbeleefde, boertige manier worden over onze hobby gediscussieerd heb ik daar geen problemen mee, in het andere geval komt er direct actie ( na de lange werkdag of vlug tussendoor zoals nu).
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 12 sep 2017, 07:42

Deze heb ik inderdaad gemist. Mensen die hier van het forum gedwongen vertrokken zijn weg omdat ze zich niet konden gedragen. Je zal je constructief en beleefd moeten opstellen. Toch best moeilijk voor sommigen, zo is gebleken. De meesten die hier eenmaal vertrokken komen niet terug, een paar keer kreeg is het verzoek te mogen terugkeren en dat is gehonoreerd en goed gegaan. Hoeft dus niet definitief te zijn.

Ontopic:
Ik ben een andere mening toegedaan dan Erwin. Tropheus is geen echte scholenvis. Ik noem het liever een groepsvis. Tropheus kan als groep of school rondtrekken, maar dergelijke groepen kom je niet vaak tegen in het wild. En echt schoolgedrag vertonen ze niet. De scholen zijn er wel, ik heb een artikel in de maak waarin daar verder op in ga, met beeldmateriaal.

Zelf heb ik (in een gebied zonder T. moorii) gedoken in het meer en meestal zie je ze in kleine groepjes of individuen in een geroter gebied/zelfde biotoop waar er meerdere kleine groepjes of eenlingen worden gezien. Of met grote aantallen een oppervlakkig gebied met kleinere stenen bevolken. Die zwemmen dan allemaal door elkaar en hebben continu interactie. Jagen, grazen, pronken etc. Allemaal "op de vierkante meter".

Ik denk dat deze verschillende gedragingen ertoe leiden dat ze op meerdere manieren gehouden kunnen worden. Toch zou ik, zeker voor de beginner of iemand zonder alternatieve huisvesting, afraden deze vissen in een bak van 150 cm te houden:
1) je gaat een aquarium overbevolken, dus je moet starten met veel vissen tegelijk
2) het aquarium wordt ook overbelast op het gebied van waterconditie
3) er is nauwelijks ruimte voor andere vissen

Deze manier van houden vereist dus veel tijd, geld, water, reservecapaciteit en gaat erg makkelijk mis. Het is vooral voor kwekers aantrekkelijk.

Plaats reactie