Variatieverschillen Moba/M'Toto, Kitumba en Mikula

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Mikula001

Variatieverschillen Moba/M'Toto, Kitumba en Mikula

Bericht door Mikula001 » 17 sep 2018, 10:24

Graag naar jullie eigen inzicht en ervaring :

Hoe dicht liggen Gibberosa ('frontosa') subspecies Moba/M'Toto, Kitumba en Mikula bij elkaar qua uiterlijke kenmerken? Anders gezegd, wat zijn -gemiddeld gemeten over alle variabiliteitsnuances in fenotypes heen binnen dezelfde vanggroep/vangplaats- de gemiddelde verschillen tussen verschillende groepen, gevangen op de genoemde vangplaatsen?

En hoe zit dat -binnen hetzelfde kader- dan met de zogenaamde 'Chumbu' ?

Ik hoor het graag van jullie.

oostijnoo

Re: Variatieverschillen Moba/M'Toto, Kitumba en Mikula

Bericht door oostijnoo » 17 sep 2018, 10:34

Dit is een vraag voor Laurette.
Proberen via pb...
300x220x95
No lift...like an airlift !

Mikula001

Bericht door Mikula001 » 20 sep 2018, 19:54

.
.
.

Niemand op dit forum die ervaring heeft met deze soort / soorten ?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 20 sep 2018, 21:09

oostijnoo schreef:
17 sep 2018, 10:34
Dit is een vraag voor Laurette.
Proberen via pb...
Weinigen weten over Frontosa/Gibberosa even veel of laat staan meer dan Laurette.
Dus doe haar een pb.
Ze is niet actief op het forum, maar leest nog wel eens mee...voor zover ik goed ingelicht ben.
300x220x95
No lift...like an airlift !

Mikula001

Bericht door Mikula001 » 26 sep 2018, 11:05

.

Dank voor je reactie, oostijnoo. Ik tracht de persoon in kwestie (Laurette) te contacteren.

Volgens info die ik ondertussen verkregen heb via VS- en GB-bronnen, zou de vangplaats van Mikula zich situeren rond Livua, net boven Moliro. Wat dus een heel eindje verwijderd ligt van Kitumba, respectievelijk M'Toto en Moba. Alle andere Blue Zaire "vanggroepen" (oa Chumbu, Kapampa, Kalumbi/Kulumba, enz...) zouden zich geografisch -per definitie- daar tussenin situeren. Op dat ogenblik krijgt mijn vroeger gemaakte overweging, dat Mikula meer uiterlijke gelijkenissen vertoont met Moba dan met Kapampa, wel een eigenaardige twist.
.

martin

Bericht door martin » 26 sep 2018, 16:44

Ik heb sinds 2011 een wildvang groep Gibberosa blue zaire mikula en in alle jaren al veel wildvang groepen van andere vangplaatsen gezien bij andere liefhebbers, winkels en importeurs. Mijns inziens zijn er geen vaste specifieke verschillen in uiterlijk te beschrijven tussen de verschillende Gibberosa blue zaire vangplaatsvarianten. Van alle Gibberosa blue zaire vangplaatsvarianten heb ik diep gekleurde en minder diep gekleurde vissen gezien. En bij iedere wildvang groep zie je verschillen tussen individuele exemplaren. Je zal de verkoper, oorspronkelijke importeur en het vangstation erop moeten vertrouwen dat de vissen die je koopt ook daadwerkelijk van de betreffende vangplaatsvariant zijn.

Mijn advies aan mensen die een groep Gibberosa blue zaire willen aanschaffen, is altijd om te kiezen voor de wildvang groep die je mooi vindt of de nakweek van een wildvang groep die je mooi vindt.

Daarbij wordt de uiteindelijke pracht van deze vissen ook zeker bepaald door de omgeving waarin wij ze plaatsen. Qua kleurvertoning zijn Gibberosa blue zaire gevoelig voor stress.
Laatst gewijzigd door martin op 26 sep 2018, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 26 sep 2018, 20:32

Wat vangstlocaties betreft vond ik een link, die helaas niet werkt. Excuus.
C'est le ton qui fait la musique

Mikula001

Bericht door Mikula001 » 27 sep 2018, 14:03

martin schreef:
26 sep 2018, 16:44
Ik heb sinds 2011 een wildvang groep Gibberosa blue zaire mikula en in alle jaren al veel wildvang groepen van andere vangplaatsen gezien bij andere liefhebbers, winkels en importeurs. Mijns inziens zijn er geen vaste specifieke verschillen in uiterlijk te beschrijven tussen de verschillende Gibberosa blue zaire vangplaatsvarianten. Van alle Gibberosa blue zaire vangplaatsvarianten heb ik diep gekleurde en minder diep gekleurde vissen gezien. En bij iedere wildvang groep zie je verschillen tussen individuele exemplaren. Je zal de verkoper, oorspronkelijke importeur en het vangstation erop moeten vertrouwen dat de vissen die je koopt ook daadwerkelijk van de betreffende vangplaatsvariant zijn.

Mijn advies aan mensen die een groep Gibberosa blue zaire willen aanschaffen, is altijd om te kiezen voor de wildvang groep die je mooi vindt of de nakweek van een wildvang groep die je mooi vindt.

Daarbij wordt de uiteindelijke pracht van deze vissen ook zeker bepaald door de omgeving waarin wij ze plaatsen. Qua kleurvertoning zijn Gibberosa blue zaire gevoelig voor stress.
Nagel op de kop Martin, meerdere malen zelfs. Zeker ook wat de omgevingswaarden betreft. Mijn Mikula zitten sinds aanschaf stabiel op pH 7,7 - 7,8 en 450-460μS, met vrijwel gelijklopende waarden voor GH en carbonaat (rond 12-13°). Daar doen ze het heel goed op, met voorspoedige kleurprogressie.

Zelf heb ik geopteerd voor aanschaf van een F1 groepje die ik met het nodige geduld een 2 tal jaar ga opkweken en selecteren. Op termijn ga ik op zoek naar een tweetal F1 gekweekte hommers van 1 tot 2 jaar oud, het liefst van al 2 F1 vissen die op ongeveer dezelfde waterwaarden zijn opgekweekt als het groepje hier; voor mij liever F1 dan 2 wildvang mannen.
Jan Oberink schreef:
26 sep 2018, 20:32
Wat vangstlocaties betreft vond ik een link, die helaas niet werkt. Excuus.
Jan, geen nood, bedankt voor het meedenken. Tijdens mijn graafwerk ben ik gisteren op volgende link van een map met Tanganyika-vangplaatsen gestoten, wellicht bedoel je dezelfde link ? : https://www.google.com/maps/d/viewer?ms ... 999938&z=7

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 27 sep 2018, 22:12

Jazeker, dezelfde link👍
C'est le ton qui fait la musique

Plaats reactie