aantal vragen over koppel (?) similis

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
nadine33

aantal vragen over koppel (?) similis

Bericht door nadine33 » 28 jan 2012, 20:31

Eergister onverwacht tegen een mooi koppel similis aangelopen. Althans, het is de bedoeling dat het een koppel is. De een is wel duidelijk groter dan de ander, maar omdat ze in een bak zaten met dieren van verschillende grootte, kan het zomaar een jonger en een ouder exemplaar zijn.

Ik zag dat de anaalvin bij verschillende dieren verschillend van vorm waren (wat ronder of wat meer taps toelopend). Is dat inderdaad ook een manier waarop je het verschil in man en vrouw kunt zien?

De vis die de man zou moeten zijn heeft de steenstapel ingenomen en is erg schuw. Soms scharrelt hij wel wat tussen de schelpen op zoek naar eten maar meestal zit hij tussen de stenen. Tijdens het voeren lijkt hij wel heel "dom". Hij is niet snel genoeg (gaat de verkeerde kant op of zo af en toe), waardoor de vrouw nu een dikke buik heeft en de man naar mijn idee wel wat voller mag.

Er is geen agressie tussen de 2 vissen, maar ook geen baltsgedrag oid. Vandaar dat ik twijfel of het een man en vrouw zijn. Kan het zijn dat het wel een man en vrouw zijn maar dat ze gewoon totaal geen interesse in elkaar hebben?

Ik heb ook foto's van de 2 visjes (sorry voor de niet beste kwaliteit).
Dit zou de vrouw zijn:
Afbeelding
Afbeelding

En dit de man:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hebben jullie een idee of dit idd een man en een vrouw zijn?

Nog een vraagje. Ik zou het bij deze 2 kunnen laten. Maar stel dat het nou niet een man en een vrouw zijn, dan kan ik lang wachten op nageslacht :(

Een andere optie is zoals mijn oorspronkelijke plan, er nog 1 man en 3 vrouwen bij doen (vers bloed, ik weet dat de meningen verschillen of dat dat handig is of dat je beter met dieren uit 1 groep kunt starten). Ik heb dan natuurlijk het liefst zo jong mogelijke dieren, maar heel jong is misschien ook weer moeilijk sexen.

Als laatste optie kan ik van iemand 4 similissen overnemen: 2m, 2v, de dieren zijn al iets ouder. Op zich een prima plan, maar wat ik heel eng vind is dat ik niet zeker weet of ik nu inderdaad een man en een vrouw heb. Wat als mijn dieren al 2 mannen blijken te zijn, dan heb ik wel echt een probleem met in totaal 4 man en 2 vrouwen vermoed ik (in 60cm bak).

Alle advies is welkom!
groetjes, Nadine

CoenB

Re: aantal vragen over koppel (?) similis

Bericht door CoenB » 29 jan 2012, 16:26

Het is bij similis altijd beter om met meerdere exemplaren te beginnen. Ik heb er nog wel wat over... zijn wel kleinere. Maar die worden vanzelf groot.

nadine33

Bericht door nadine33 » 29 jan 2012, 20:48

CoenB schreef:Het is bij similis altijd beter om met meerdere exemplaren te beginnen. Ik heb er nog wel wat over... zijn wel kleinere. Maar die worden vanzelf groot.
Hoi Coen,

Hoe klein (oud) zij ze? Ik zoek juist kleintjes. Maar is het geslacht al wel te zien bij de exemplaren die je aanbied?
groetjes, Nadine

nadine33

Bericht door nadine33 » 05 feb 2012, 13:38

Verder niemand een idee of dit een man en vrouw of 2 mannen zijn (of zelfs 2 vrouwen)?
groetjes, Nadine

CoenB

Bericht door CoenB » 06 feb 2012, 23:14

Is heel lastig om te bepalen. Maar als je even wacht moet er zeker verschil in grote optreden. Als dit niet gebeurd dan zijn ze van "hetzelfde soort". Mannen worden groter dan vrouwtjes.

Plaats reactie