vraag kweek o ventralis longola

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Didier

vraag kweek o ventralis longola

Bericht door Didier » 10 jun 2012, 20:21

Sinds een week heb ik een groep o. ventralis longola in mijn bezit. 1 van de vrouwen had bij aankoop een keelzak en die heeft ze behouden gedurende de reis terug. Nu zou ik natuurlijk graag de jongen daarvan overhouden. Weet iemand hoelang die dragen en hoe ik ze appart moet zetten? En eventueel een manier om ze te vangen zodat ik niet weer mijn ganse bak moet afbreken?

Didier

Re: vraag kweek o ventralis longola

Bericht door Didier » 11 jun 2012, 18:09

niemand een idee of ervaring met deze soort?

Schummi

Bericht door Schummi » 11 jun 2012, 19:42

Geen ervaring met ventralis, wel met nasuta. Zal wel niet zo een groot verschil zijn denk ik...
De eieren worden 3 tot 4 weken vastgehouden. Eenmaal losgelaten kijkt het vrouwtje niet meer naar de jongen.
Ik heb het vrouwtje gewoon apart gezet in een opkweekbakje/netje (zo eentje met zuignappen aan de voorruit van het aquarium) Vangen was niet zo moeilijk, heb geen enkele steen moeten verleggen. De nasuta's zwemmen als het ware in je net. (in tegenstelling tot cyp's :lol: :mrgreen: ) Wel opletten als je het vrouwtje vangt dat je ze niet boven water houdt want dan heb je kans dat ze de eieren uitspuwt.

Bij mij had het vrouwtje de jongen nog een week langer vast gehouden (waarschijnlijk gebrek aan ervaring) en 3 stuks dood geboren :( Er leeft er nu nog eentje dat vrij snel groeit. 8-)
Trying is the first step towards failure. (Homer Simpson)

Didier

Bericht door Didier » 12 jun 2012, 21:48

zeg schummi, kan ik eens dat magische net lenen waar de vissen gewoon inzwemmen? :lol:

nieko

Bericht door nieko » 12 jun 2012, 22:09

Didier schreef:zeg schummi, kan ik eens dat magische net lenen waar de vissen gewoon inzwemmen? :lol:
Bij mij zie ik vaak dat mijn vrouwtjes ( G. pfefferi ) , vaak al zo zijn 'verzwakt' en daardoor zo sloom dat het niet zo moeilijk meer is.

nieko

Bericht door nieko » 12 jun 2012, 22:09

Didier schreef:zeg schummi, kan ik eens dat magische net lenen waar de vissen gewoon inzwemmen? :lol:
Bij mij zie ik vaak dat mijn vrouwtjes ( G. pfefferi ) , vaak al zo zijn 'verzwakt' en daardoor zo sloom dat het niet zo moeilijk meer is :lol: .

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 13 jun 2012, 10:44

Didier schreef:Weet iemand hoelang die dragen en hoe ik ze appart moet zetten? En eventueel een manier om ze te vangen zodat ik niet weer mijn ganse bak moet afbreken?
Als ventralis hun jongen lossen dan zwemmen de jongen de eerste uren in een school bovenin de bak.
In dit stadium kan je ze gewoon eruit scheppen zonder je bak te moeten afbreken.

Kwestie van er op tijd bij zijn :wink:

Jef

Bericht door Jef » 13 jun 2012, 12:41

Art schreef:
Didier schreef:Weet iemand hoelang die dragen en hoe ik ze appart moet zetten? En eventueel een manier om ze te vangen zodat ik niet weer mijn ganse bak moet afbreken?
Als ventralis hun jongen lossen dan zwemmen de jongen de eerste uren in een school bovenin de bak.
In dit stadium kan je ze gewoon eruit scheppen zonder je bak te moeten afbreken.

Kwestie van er op tijd bij zijn :wink:
Idd, dat deden de ventralissen bij mij ook. Zo zijn ze wel een target voor evt andere vissen.
Ik heb ze zelf er nooit uitgeschept, op een gegeven moment gingen ze schuilen tussen de rotsen.
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Schummi

Bericht door Schummi » 13 jun 2012, 14:45

nieko schreef:
Bij mij zie ik vaak dat mijn vrouwtjes ( G. pfefferi ) , vaak al zo zijn 'verzwakt' en daardoor zo sloom dat het niet zo moeilijk meer is :lol: .
Bij mij is dat niet enkel het vrouwtje. Het moment dat ik mijn netten(2stuks) in het water steek( achterin de bak) gaan de nasuta's in een groepje vooraan in de bak hangen. Als je dan heel voorzichtig/traag je netten naar voor brengt dan blijven ze min of meer hangen.
Enige oefening is wel vereist :lol: :lol:

@Didier: je moet er maar omkomen :wink:

Didier

Bericht door Didier » 13 jun 2012, 18:10

de vis is na 2 pogingen uitgevangen en zit nu in een zelfgemaakt drijfbak(je) van 55 op 30 op 30. Hangt in dezelfde aqua en heb ze niet boven water gehaald. Hopelijk in de nabije toekomst dus kleintjes ervan... Eet de moeder de kleintjes zelf op, of moet ik iets uitvinden waar ze kunnen schuilen? Indien wel mogen de voorstellen natuurlijk alweer komen!

@Schummi: ik heb precies ook zo een magisch net waar ze inzwemt :lol:

Schummi

Bericht door Schummi » 13 jun 2012, 20:39

Werkt wel enkel bij ophthalmotilapia's... :lol: :lol: :lol:

Didier

Bericht door Didier » 20 jun 2012, 08:36

iemand een idee als de moeder de jonge visjes opeet? De vis is nu 3 weken ver en kan ieder moment lossen, anders ontploft haar keelzak... :D

JCB

Bericht door JCB » 20 jun 2012, 17:29

De eerste 1 a 2 dagen zal ze ze niet opeten. Ik zou haar wel verwijderen zodra je ziet dat de keelzak compleet leeg is.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Didier

Bericht door Didier » 27 jun 2012, 08:25

helaas, deze nacht heeft ze de jongen losgelaten. Een tiental zo een 2 cm groot maar ze zijn allen dood geboren... Iemand tips om dat de volgende keer te voorkomen?

Edin

Bericht door Edin » 27 jun 2012, 08:41

Ik zou niks op een andere manier doen. Dat is inherent aan de leeftijd van de dames. Je ziet het wel vaker met muilbroeders, de nestjes zijn vaak klein als de ouderdieren jong zijn, met als gevolg dat ze de jongen vrij lang vast kunnen houden, met als gevolg dat de diertjes vergroeien of doodgaan.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Plaats reactie