Soortenherkenning petrochromis

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
leemaes

Soortenherkenning petrochromis

Bericht door leemaes » 09 aug 2012, 18:28

Weet er iemand bij wie je terecht kan om zeker te zijn dat de ene petrochromis niet onder dezelfde soort valt als de andere. Zoals de sp soorten.
Ik zou iemand moeten kunnen contacteren die hier alles van weet. :wink:
Tropheus kabayeye yellow rainbow

Edin

Re: Soortenherkenning petrochromis

Bericht door Edin » 09 aug 2012, 18:34

Ik zou zeggen, waag een gok op dit forum.

Er zijn zat 'kenners', het is altijd afhankelijk van het onderwerp en de materie.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

leemaes

Bericht door leemaes » 09 aug 2012, 18:43

Er is een persoon die beweert dat de petrochromis polyodon en de sp moshi yellow familie zijn van mekaar.
En daardoor niet bijeen moogt zetten voor kruisingsgevaar.
Tropheus kabayeye yellow rainbow

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 09 aug 2012, 18:44

leemaes schreef:Ik zou iemand moeten kunnen contacteren die hier alles van weet. :wink:
Die er ALLES van weet? 't Gaat hier bol staan van reacties, zijn er hier hopen mensen die ALLES weten :D

Sry...maar deze voorzet was te makkelijk af te werken :D :D :lol: :lol:
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Edin

Bericht door Edin » 09 aug 2012, 18:53

leemaes schreef:Er is een persoon die beweert dat de petrochromis polyodon en de sp moshi yellow familie zijn van mekaar.
En daardoor niet bijeen moogt zetten voor kruisingsgevaar.
Ze zijn in het letterlijke woord zeker familie.
Er bestaat met Tropheini altijd een kruisingsgevaar in een schaal van zeer klein tot zeer groot.

Moshi yellow valt in de groep Petrochromis ephippium, absoluut niet in de groep polyodon, ik acht de kans op hybridisatie niet heel groot.

De kans op hybridisatie is wel aanwezig als de dieren qua kleur/vorm aardig veel op elkaar lijken. Ik zou daarom nooit twee Tropheini soorten bij elkaar houden die ook op elkaar lijken.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Den Ivo

Bericht door Den Ivo » 09 aug 2012, 19:54

papakroket schreef:
leemaes schreef:Ik zou iemand moeten kunnen contacteren die hier alles van weet. :wink:
Die er ALLES van weet? 't Gaat hier bol staan van reacties, zijn er hier hopen mensen die ALLES weten :D

Sry...maar deze voorzet was te makkelijk af te werken :D :D :lol: :lol:
Foei, dat is stout :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zuid Amerika 2m : G. Proximus, C. Maronii , M. Festivus , Sturisoma Panamense, hero's
Rio 400l : Hero's, A. Heckelii, L 018 golden nugget, L 014 Scobinancistrus aureatus, Corydoras melini

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 10 aug 2012, 09:08

In de fylogenetische studies van Sturmbauer staan ze redelijk dicht bij elkaar in de stambomen, maar dat had ik eigenlijk wel verwacht. Ze komen immers beiden voor in Tanzania...

Zoals Edin al schrijft: er is eigenlijk altijd wel kans op hybridisatie. Het valt mij in de praktijk echter ontzettend mee. Er zijn enkele voorbeelden op internet te vinden van Tropheini kruisingen, maar het gebeurt weinig. Ik denk dat ze het gewoon goed kunnen zien (mits ze niet teveel op elkaar lijken).

In Leiden (onderzoeksgroep HEST) hebben ze wat dit betreft ooit wat experimenten gedaan met Victoriacichliden. Die bleken bij partnerkeus ook echt te kijken naar kleur.

Overigens vertelde Heinz Büscher dat Sturmbauer op dit moment onderzoek heeft lopen naar hybriden in het Tanganyikameer. Dus misschien zien we over dit onderwerp in de nabije toekomst leuke papers verschijnen :)

Edit:
Egger, B., Sefc, K., Makasa, L., Sturmbauer, C. & W. Salzburger (2012). Introgressive hybridisation between colour-morphs in a population of cichlid fishes twelve years after Human-induced secondary admixis. J. Heredity

Van 't weekend eens opzoeken :)
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 11 aug 2012, 01:34

Een bevriende kweker van diverse Petrochromissoorten, heeft ondervonden dat de Moshi makkelijk met de Trewavasae kruist en daarom de groep uit zijn showbak gehaald heeft, zodat hij nu met 2 groepen Trewavasae in 2 aparte aquaria kweekt. Hier komt denk ik ook weer de stelling m.b.t. de kleuren om de hoek kijken, de bruine Trewavasae lijkt ontzettend veel op de vaak bruin/geel gekleurde Moshi vrouwtjes, dus ook ik geloof stellig dat veel te maken heeft met een gelijkende kleur en dan ook nog een zeer gelijkend uiterlijk/bouw van de dieren. De Ephippium zal met de Polyodon niet makkelijk kruisen, of het zou al zo moeten zijn dat er van de ene soort 1 man en van de andere soort meerdere vrouwen in een aquarium aanwezig zijn, maar dit geldt ook voor de Tropheus, geen black specie bij black specie en ook geen regenboog varianten door elkaar houden, dat vraagt ergens om, maar een black species kan wel weer goed worden gehouden bij een regenboog variant, hoewel het niet echt aan te raden is, dan zou een Duboisi wel weer een optie zijn. Wat betreft de genoemde Petrochromissoorten, voorzie ik geen echt probleem voor wat betreft het kruisen onderling.
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 11 aug 2012, 01:34

Bleek dubbel geplaatst (zal wel TE laat zijn geweest)
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 16 feb 2013, 13:12

Toch een erg interessant topic, de moeite om dieper op in te gaan.

Van Tropheus bestaan er lijsten (of hoe we dat moeten noemen) van soorten die niet zullen kruisen, in denk aan de Sp/Moori/brichardi...)

Bestaat er zoiets ook van Petrochromis, ik veronderstel van wel. Maar heeft iemand daar meer info over?

Bvb Kan de Bulu point Red bij de Moshi Yellow? Of de Ikola met de Trwavasae (dit kan ja dacht ik)...of nog andere soorten.

Zijn Petrochromissen ook gecatalogiseerd zoals Tropheus?
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 16 feb 2013, 13:48

Die catalogussen zijn weinig waard, hooguit een richtlijn.

Aquariumomstandigheden zijn totaal anders als de natuur,
verder heeft de inrichting en de afmetingen van de bak ook te maken
of ze een trigger krijgen om met "een andere" te paren.

Voorbeeld: verveling.
In een "kale bak" met 2 kleine groepen heb je meer kans op kruisingen.

Ik heb nog ergens een plaatje van het www waar een sp.Red paart met een Ikola.

Overigens is bovenstaande niet wetenschappelijk onderbouwd,
ik heb nooit verschillende Tropheus in een bak gehouden :wink:

Edit: ik zie dat Edin ook al zoiets heeft aangegeven op 9 augustus.....

Plaats reactie