Nieuwe inzichten...

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Edin

Re: Nieuwe inzichten...

Bericht door Edin » 12 dec 2012, 07:18

Dat is mij nooit opgevallen. Dat is de staart van annectens of polli wél inderdaad.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 12 dec 2012, 10:05

Opmerkelijke foto, omdat ze ahw onderweg zijn.

Meestal zie je wel foto's van groepen die grazen en ogenschijnlijk alle kanten door elkaar heen zwemmen.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 12 dec 2012, 12:21

Zo'n beeld heb ik al eens op video gezien, van een groep die een stukje zwom, dan weer gezamenlijk een rots afgraasde, en dan weer een stukje naar de volgende graasplek zwom. Dat stukje foerageergedrag is in het aquarium natuurlijk niet mogelijk.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 12 dec 2012, 17:06

Misschien in jou toekomstige bak, Bart 8-)

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 22 dec 2012, 21:13

Even kicken, omdat ik nog een "groepsfoto" tegenkwam.

Afbeelding
T. sp. Mpimbwe "red cheek"

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 22 dec 2012, 21:32

Eigenlijk wel heel begrijpelijk gedrag, als ze zich op deze manier van rots naar rots verplaatsen. In een groep ben je veiliger dan als eenling voor predatoren.

Valentijn

Bericht door Valentijn » 22 dec 2012, 21:52

Wat mij opvalt is de achtergrond. Blauw en helemaal niet zwart of donker of een achterwand die zelf gemaakt is, wat we dus bij de meeste bakken zien.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 22 dec 2012, 21:57

Valentijn schreef:Wat mij opvalt is de achtergrond. Blauw en helemaal niet zwart of donker of een achterwand die zelf gemaakt is, wat we dus bij de meeste bakken zien.
Dat hangt natuurlijk ook af vanaf welke kant de foto gemaakt is, wellicht staat de duiker met zn rug naar een rotswand toe 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 22 dec 2012, 22:36

Wat mij opvalt aan deze prachtige foto is dat ze weliswaar onderweg zijn,
met wat fantasie naar een andere rots,
maar dat ze nog steeds boven rotsen zwemmen.

Ze zijn dus niet over een zandvlakte met een grote groep aan het emigreren :)

Net als op de foto die Edin postte trouwens..

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 23 dec 2012, 00:20

Wat mij opvalt is dat de bak op de foto veel groter is dan mijn toekomstige bak. :mrgreen: En wat ik van bezoekers van het meer begrepen heb, is dat er inderdaad weinig zelfgemaakte achterwanden worden aangetroffen. :lol:

Lastig te benoemen wat je op de foto ziet. Het is geen "groep", geen "school". Wat dan?
- het zijn grazers
- ze trekken van algenweide naar algenweide

Dan moet het een "kudde" zijn.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 23 dec 2012, 11:23

Art schreef:Wat mij opvalt aan deze prachtige foto is dat ze weliswaar onderweg zijn,
met wat fantasie naar een andere rots,
maar dat ze nog steeds boven rotsen zwemmen.

Ze zijn dus niet over een zandvlakte met een grote groep aan het emigreren :)

Net als op de foto die Edin postte trouwens..
Tropheus migreren waarschijnlijk praktisch nooit over zandvlaktes - dit is waarschijnlijk 1 van de mechanismen waardoor al de verschillende kleurvarianten zijn ontstaan.
Doordat rotspartijen door zandpartijen van elkaar gescheiden zijn ontstaan er als het waren "eilandjes" met hun eigen populatie, die langzaam veranderd in evolutionaire tijd.
Bij malawi cichliden bijvoorbeeld (Mbuna's) bleek een stukje zand van 30 meter al genoeg te zijn om 2 populaties volledig uit elkaar te houden!
Bart schreef:Lastig te benoemen wat je op de foto ziet. Het is geen "groep", geen "school". Wat dan?
- het zijn grazers
- ze trekken van algenweide naar algenweide
Dan moet het een "kudde" zijn.
Wat is het verschil tussen een groep, een school en een kudde dan? Volgens mij is dat allemaal een aantal dieren bijelkaar, een kudde is volgens mij hetzelfde als een school, maar dan "bovenwater" bij o.a. runderen ;)

Zoals ik het op de foto zie is het niet toevallig een aantal dieren die dezelfde kant opzwemmen, of dieren die naast elkaar in hoge dichtheid aan het grazen zijn op een steen. Wat mij betreft heeft dit veel weg van een school, waar de leden van de school zorgen dat ze niet te ver van de andere leden wegblijven, en allemaal min of meer in dezelfde richting zwemmen.
Wat ook nog kan is dat er rechts net buiten het beeld een hele grote plak garnalenmix ligt, waar ze allemaal tegelijk heenzwemmen :lol:
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 23 dec 2012, 11:30

Tropheus migreren waarschijnlijk praktisch nooit over zandvlaktes - dit is waarschijnlijk 1 van de mechanismen waardoor al de verschillende kleurvarianten zijn ontstaan.
Doordat rotspartijen door zandpartijen van elkaar gescheiden zijn ontstaan er als het waren "eilandjes" met hun eigen populatie, die langzaam veranderd in evolutionaire tijd.
Klopt helemaal, dat wordt vanaf het toegankelijk zijn van internet al beschreven.
Maar het is zo leuk om dat op die foto's bevestigd te zien :mrgreen:

Kudde, school, groep, voor mijn part een roedel :wink:
Het zijn in ieder geval veel vissen van dezelfde soort bij elkaar.

Valentijn

Bericht door Valentijn » 23 dec 2012, 20:34

Mooneater schreef:
Valentijn schreef:Wat mij opvalt is de achtergrond. Blauw en helemaal niet zwart of donker of een achterwand die zelf gemaakt is, wat we dus bij de meeste bakken zien.
Dat hangt natuurlijk ook af vanaf welke kant de foto gemaakt is, wellicht staat de duiker met zn rug naar een rotswand toe 8-)
Kan wel zo wezen maar als de foto naar de rotswand toe gemaakt word blijf je blauw zien en heel wazig de rotsen of je moet er dicht op zitten met je camera. Kan het mis hebben hoor. Misschien heb je een foto naar de rotswand toe met tropheus?

@bart, ik bedoelde eigenlijk dat je geen rotswand ziet op de foto. Niet alles te letterlijk nemen he. :wink: haha. Je begreep wel wat ik bedoelde denk.

Denk ook dat het een beetje smaak is. Kwa achtergrond.

Plaats reactie