Paracyprichromis Brieni

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Timmy

Paracyprichromis Brieni

Bericht door Timmy » 16 dec 2012, 17:45

Heb nu ruim een jaar een groep van 3m/8v zwemmen in mij showbak van 120x50x50. Tot een maandje geleden ging dit heel goed totdat 1 man de kans zag zijn territorium iets te vergroten en het mannetje met het middelste territorium in het gedrang kwam te zitten tussen de twee andere mannen. Na wat schermutselingen heeft deze zich nu terug getrokken in een grote rots formatie en komt alleen te voorschijn bij het voeren.
Nu zit ik met het volgende dilemma, haal ik een mannetje er uit of plaatst ik er juist een paar mannetjes bij. Voordeel van het bij plaatsen van een paar mannetjes is dat deze elkaar dan lekker bezig houden en de vrouwtjes en andere vissen iets minder lastig vallen. Het voordeel van 1 mannetje er uit halen lijkt mij dat ze natuurlijker gedrag vertonen. Blijkbaar hebben ze deze ruimte nodig voor een territorium.
Ik heb nog een kweekbak staan met brieni's dus beide oplossingen zijn makkelijk te realiseren, maar wat zouden jullie doen??

Gert-Jan

Re: Paracyprichromis Brieni

Bericht door Gert-Jan » 16 dec 2012, 18:56

Regel 1 bij (Para)Cyprichromis: Neem nooit 3 mannen. De zwakste is de pisang, je haalt die er uit en de 2 overige gaan elkaar naar het leven staan. In de natuur leeft deze scholenvis met duizenden bij elkaar. Dat verdeeld de agressie mooi. Plaats je er nu mannen bij gaan die nieuwkomers het onderspit delven. De bak herinrichten en minstens 5 even grote mannen plaatsen kan helpen.

Timmy

Bericht door Timmy » 16 dec 2012, 21:12

Bedankt voor je reactie Gert-Jan.
De 2 andere mannen laten elkaar totaal met rust, ze hebben nu beide een territorium bij een verticale rotsformatie/achterhand welke ze beide verdedigen en vrouwtjes in proberen te lokken. In het meer is het toch ook zo dat de mannen langs een rotswand naast elkaar een territoria hebben waar grote groepen vrouwtjes langs zwemmen? Vandaar ook mijn vraag of het met twee mannetjes niet 'natuurlijker' is. Voor zover het natuurlijk mogelijk is in mijn formaat aquarium.
Meer mannetjes erbij plaatsen is geen probleem, ik heb nog een paar volwassen mannetjes. Maar zij zullen dan nooit allen een territorium kunnen vormen. Is dat dan niet gewoon een manier om de agressie 'makkelijk' te verdelen? Veel vis in een aquarium om de agressie te verdelen. Is maar een gedachte spinsel van mij, zeg niet dat het zo is.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 16 dec 2012, 21:50

Ik heb in een aquarium van 2 meter 14 vrouwen en 7 mannen van die 7 mannen is er 1 de baas en die zwemt tussen de vrouwen. De rest van de mannetjes zitten vaak bij elkaar maar wel zo dat er een rangorde is. Dus ik zou net wat Gert Jan schrijft er meer mannen bij plaatsen

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 16 dec 2012, 22:48

Ik zou niks doen. Nu is het zo dat 1 man zich weinig laat zien... maar als dat alles is, zou ik me afvragen waarom je daarom de hele bak moet omgooien.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 17 dec 2012, 00:08

@Timmy. Klopt dat veel vis om agressie te verdelen natuurlijk gedrag tegengaat. Is een slechte methode (ook wel Malawimethode). Maar het is altijd nog beter dan vechtende vissen. De beste tip was dan ook een grotere bak met meer mannen geweest, maar daar had je zelf ook al aan gedacht waarschijnlijk. Als dat er niet in zit zou ik ze niet met 2 of 3 mannen houden. Je kunt het ook aankijken, zoals Bart zegt, want ze zijn niet zo venijnig als gewone Cyprichromis. Maar dat is sterk afhankelijk van de aard van de schermutselingen. ik denk dat het op den duur wel problemen gaat geven.

Timmy

Bericht door Timmy » 17 dec 2012, 15:58

Tja, een grotere bak zou ik het liefst willen inderdaad. Durf alleen niet echt groter met de houten vloer hier.

Ik kijk het nog een tijdje aan dan. Geen van de drie mannen hebben op het moment beschadigde vinnen, de twee mannen laten elkaar totaal met rust. Was alleen bang voor de derde dat hij wegkwijnt, deze zit verstopt in een rots formatie van 20x40 tot het wateroppervlakte.

Timmy

Bericht door Timmy » 17 dec 2012, 15:58

Zag nu pas dat dit een dubbelpost was.... :D
Laatst gewijzigd door Timmy op 06 jun 2013, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Timmy

Bericht door Timmy » 06 jun 2013, 18:45

Het is al even geleden, maar om het verhaal toch compleet te maken nog een reactie.

Na ongeveer 1,5 maand heeft het 3de mannetje zijn plekje terug ingenomen Gaat nu alweer z'n kleine 5 maanden perfect. Alle 3 de mannen hebben hun eigen plek langs de rost wand. Dit verdedigen ze natuurlijk wel, maar totaal geen kapotte vinnen meer en wel vrouwtjes met hun bek vol jongen. Ze houden elkaar weer volledig in evenwicht. Toch blij dat ik het even heb aangekeken :D

Plaats reactie