Welke Tangyika cichliden mogelijk

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
7w1273d

Welke Tangyika cichliden mogelijk

Bericht door 7w1273d » 08 jan 2013, 15:56

hallo,

ik ben nieuw hier in het wereldje tenminste als je de ervaring met mijn moeders malawi cichliden bak niet meeteld.

heb een kleine aquarium juweltje gekocht ik weet ieg is hij te klein om grote keuze te maken als je cichliden wil houden.
80x45x50

deze heb ik met een visbestand gekocht op zich leuk maar ik wil liefst een cichliden bak ervan maken max 15 vissen en rotsachtige biotoop zonder al teveel groen.

nu ben ik al ruime tijd aan het rondneuzen op internet maar kan der eerlijk gezegd geen wijs uit teveel keus.
heb wel een kleine selectie gemaakt van welke ik mooi vind en verwacht dat goed samen zou kunnen in deze maat aqua.

namelijk

Altolamprologus compressiceps
Lamprologus caudopunctatus
Neolamprologus obscurus

julidochromis regani

en deze laatste die heb ik er inmiddels al inzetten

zal zowieso nog wel de bak om moeten bouwen nu nog maar geringe rotsen erin

Afbeelding
Afbeelding

hier nogwel zonder de julidochromis regani

achteraf gezien gewoon stom van me had direct het hele bestaande bestand weg moeten doen en moeten ombouwen en de biotoop op pijl moeten laten komen straks heb ik denk ik groot probleem ivb met tijdelijk huishuiden van het bestand na ombouwen en dan met name de julidochromis.
maar dat voor latere zorg.

mijn vraag is dus of iemand wat tips heeft voor dit aquarium gezien ik zelf met minimale kennis ook niet echt een keus kan maken zonder hem goed af te wegen.
persoonlijk zou ik het zowieso niet erg vinden dat het een soorten bak word met een enkel koppeltje en meervalletje erin.

alvast bedankt een beginnend hobbyist
get the best above and keep rising but never loose the negatives out of sight to keep learning

Didier

Re: Welke Tangyika cichliden mogelijk

Bericht door Didier » 08 jan 2013, 16:51

zijn nog niet alle vorige vissen weg? Hoeveel regani heb je?
In je bak zal zeker geen hout mogen. Best maak je eerst je bak klaar en dan vissen erin.... Ik denk dat een koppel regani samen met een slakkenbewoner mogelijk moet zijn.

7w1273d

Bericht door 7w1273d » 08 jan 2013, 16:55

ik heb er nu 1 ongematched koppel regani inzitten hopende dat dit resulteerd in een toekomstige match toekomst zal dit uitwijzen

mag ik vragen wat de exacte reden is van absoluut geen hout ziektes en dergelijke neem ik aan

en nee alle vissen uit het andere bestand zijn niet weg nog nee wel gaan hopelijk vanavond de hele kleine schooltjes tetras weg deze zitten zowieso in een niet stand te houden school van minder dan 5 per soort
get the best above and keep rising but never loose the negatives out of sight to keep learning

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 08 jan 2013, 16:59

7w1273d schreef:mag ik vragen wat de exacte reden is van absoluut geen hout ziektes en dergelijke neem ik aan
Niet echt. Hout geeft stoffen af aan het water waardoor je water zachter zal worden (lees TE zacht). Aangezien Tanganyikacichliden hard water verkiezen, is het goed op hun waterwaardes van afkomst zo optimaal na te bootsen.
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 jan 2013, 17:33

Kijk hier anders eens rond voor wat inspiratie:

viewtopic.php?f=14&t=8653

Ik vrees overigens dat de regani, de obscurus en de altolamprologus wat te groot worden voor een 80cm bakje.
Wil je deze soorten echt graag houden dan kan je beter nog even rondkijken voor een aquarium van 1.20m of groter. Daarin zijn ook meer combinaties mogelijk.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

7w1273d

Bericht door 7w1273d » 08 jan 2013, 18:03

hout is eruit en inmiddels ook de tetra schooltjes

nu enkel meer rotsen zien te fixen en dan eerst even uitkoken alvorens in de tank te plaatsen

zal ook even op die topic kijken
ja indd dankje die link zag ik dus nadat ik mijn topic op de verkeerde plaats opende lol

7w1273d

Bericht door 7w1273d » 08 jan 2013, 18:32

ok bij voorlopig gebrek aan rotsen ben ik nu maar glazen potten aan het uitkoken om indertijd te vervangen zie nu zo zonder hout dat ik veel te weinig schuilplaatsen heb voor alle vissen

ik had overigens al een ph meting gedaan vanmiddag en die zat zeker te laag gezien hetgeen ik gelezen had op i-net voor tanganyikas

10 ml 13 druppels uit die test kit totdat ie van rood naar groen omsloeg dat zou dan volgens de bijsluiter 6.5 Dh zijn en dus zo`n 3 Dh te laag als ik me niet vergis over 3 weken nog eens testen nu het hout eruit is en water ook weer 3 keer ververst is

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 jan 2013, 20:44

De hardheid van je water is niet direct het belangrijkste.

de Hardheid buffert je pH - bij een lage hardheid kan je pH sneller omlaag gaan.
Het is dus eerst zaak te kijken wat je pH is - is die boven de 7, dan is een KH van 6 al meer dan voldoende, pas bij een KH van 2 zou ik me dan echt zorgen gaan maken.

Het zuurder worden van het water ten gevolge van het hout merk je dan ook het meest aan de pH.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

7w1273d

Bericht door 7w1273d » 08 jan 2013, 21:28

hmm ik volg hem niet helemaal

ik heb hem inieder geval getest met een

Tetra Test GH testpakket

en daarin in stand dat op 10 ml te testen water 1 druppel half Dh waarde was dus 13 druppels tot omslaan van rood naar groen is dan dus volgens die tester pakket 6.5 Dh wat ik zowieso niet snap aangezien het een Gh waarde testpakket is

/me doet zijn ogen rollen

een Kh testpakket heb ik niet meegenomen en dus ook niet uitgevoerd maar waar staat dan die Dh waarde voor ik bedoel ik zou een Gh waarde uit de Gh tester moeten halen .... Toch..???

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 jan 2013, 23:09

de GH waarde is voor Tanganyikanen niet zo super informatief. (GH wordt gemeten in graden duitse hardheid, de eenheid van de GH is dus Dh)

Het belangrijkst is de pH en de KH (en de temperatuur natuurlijk :lol: )

Zie ook hier: http://www.tanganyika.nl/water.php
De NVC op Facebook

7w1273d

Bericht door 7w1273d » 08 jan 2013, 23:12

Mooneater schreef: Het belangrijkst is de pH en de KH

Zie ook hier: http://www.tanganyika.nl/water.php
lekker dan die klere man van die winkel laat me dus gewoon op zijn advies het verkeerde meetsetje meenemen 7 euri naar de #*@%!

wat raad jij dan dus zowieso aan om te halen enkel 1 van die 2 of beiden en at zijn de kosten denk dat ik dan maar meteen voor die van SERA ga aangezien de meesten dit aanraden

sven_749

Bericht door sven_749 » 08 jan 2013, 23:35

Mijn mening..

Eerst en vooral: slow down :)

Wat ik eerst zou doen is je andere vissen weg doen.. Ondertss kan je kijken of de techniek van het aquarium naar wens is, desnoods kan je nog het 1 en ander aanpassen.. Ondertss kijk en vraag je rond welk bestand er in je aquarium kan (daar ben je nu dus goed mee bezig, met uitzondering van de aankoop van de regani's).. Als ondertss al de vissen een nieuwe thuis hebben, zou ik het aquarium leeg maken en een grondige poetsbeurt geven.. Moet de techniek worden aangepast of moet er filtermateriaal vervangen worden is het dan de moment.. Als alles op punt staat, begin je het aquarium in te richten genoodzaakt aan de toekomstige bewoners.. Vervolgens terug vullen en enkele weken laten draaien, ondertss waterwaarden meten en desgewenst bijsturen.. Ten slotte visjes er in en genieten maar :!:

Ik zou er een speciaalbakje van maken en het bij 1 soort houden.. Of vol gooien met stenen en er een koppel rotsbewoners in of vol gooien met slakkenhuizen en er een koppel slakkenhuiscichliden in..

7w1273d

Bericht door 7w1273d » 09 jan 2013, 00:55

zo onderdak gevonden voor al het meegekochte bestand in mijn aqua nu enkel een albina pantser grondeltje erin en de 2 regana

stenen grot en 2 onder gegraven potjes en dan 2 x planten bundeltje

heb vanavond zilverzand gehaald deze week ook even uitspoelen op een doek en zoeken naar tijdelijk onderkomen van mijn regani en grondel

dan bak opschonen en volledig aanpassen aan rotsbewoners
oja en zorgen dat ik ook een zuustof pompje erbij heb hangen lijkt me aangezien straks geen planten meer kan ik die in onderin mijn interne pomp hangen zonder dat ditproblemen geeft buiten geluid om

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 09 jan 2013, 08:00

Zilverzand heb ik zelf ook gehad en was ik niet heel tevreden mee. Het heeft nogal kleine korrels waardoor het vrij snel dichtslaat en je rare alg krijgt die op het zand groeit.
Bij mij zag dat er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Als je het meteen goed wil doen kan je het beste rondkijken voor filterzand. Metselzand of speeltuinzand kan ook prima.
De NVC op Facebook

7w1273d

Bericht door 7w1273d » 09 jan 2013, 09:17

Mooneater schreef:Zilverzand heb ik zelf ook gehad en was ik niet heel tevreden mee.
ok begrijpelijk gelukkig enkel poste ik het verkeerde zand type dat ik heb gehaald het is dus metselzand ipv zilverzand
ook wel begrijpelijk want je moet indd een wat groffere korrel hebben en zilverzand is erg fijn

Plaats reactie