Verschil luchtdruk merkbaar??

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
cadycat
Contacteer:

Verschil luchtdruk merkbaar??

Bericht door cadycat » 30 jan 2013, 16:09

Ik weet niet of ik deze vraag op de goede plek stel, maar het valt mij op dat mijn calvus bij een lage luchtdruk zich verschuilt achter de stenen, bij normaal weer doet hij dit eigenlijk nooit.
De andere vissen doen normaal, dus het is best opvallend, zal hij het merken of is het toch toeval??

tangagek

Re: Verschil luchtdruk merkbaar??

Bericht door tangagek » 30 jan 2013, 16:32

Bij het snoek-, snoekbaars- en karpervissen is de luchtdruk zeker belangrijk. Bij een (snelle) daling van de luchtdruk worden ze vaak actiever. Vlak voor een storm vissen geeft vaak goede vangstresultaten. Nu heeft dit met aasgedrag te maken.
Of de luchtdruk bij aquariumvissen ook van invloed is op het gedrag weet ik niet maar ik kan het me zeker voorstellen. Misschien even googelen?
250x70x70: Cyphotilapia gibberosa Blue Zaïre Kapampa
(H.trifasciatus, L.kendalli Nkambae, N.leleupi Karilani, S.multipunctatus, S.granulosus)

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 31 jan 2013, 10:52

Ik heb uiteraard gegoogled maar nog niet specifiek iets gevonden, maar je zou denken dat de tropische vissen het ook zouden moeten doen, en daar heb ik nooit iets aan gezien.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 31 jan 2013, 11:14

Er is vrij veel over te lezen eigelijk. Veel waarnemingen, maar ik heb weinig wetenschappelijke publicaties gevonden.

De waarnemingen gaan overigens met name over broedgedrag bij cichliden. Men neemt waar dat bij een drukverlaging cichliden broedgedrag gaan vertonen. Wellicht dat dit te maken heeft met de laterale lijnen die hier gevoelig voor zijn oid.
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Plaats reactie