Groeien van Tropheus

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Kiriza

Groeien van Tropheus

Bericht door Kiriza » 02 feb 2013, 19:45

Ik heb gezocht maar kan niet direct een antwoord vinden. Wat zijn de algemene bevindingen qua groei van de tropheus, maw hoelang doen ze er over om geslachtrijp te worden en volgroeid?
Tanganyika it's a way of life

Kiriza

Re: Groeien van Tropheus

Bericht door Kiriza » 03 feb 2013, 17:37

niemand die zijn ervaring kan delen?

perspicax

Bericht door perspicax » 03 feb 2013, 18:39

Heeft veel te maken met waterkwaliteit,voeren en temperatuur en is het moeilijk om daar een tijd op te zetten.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 feb 2013, 20:53

Ik kan alleen spreken over de 4 Tropheus duboisi die ik hier heb zwemmen,

Het zijn pondbred tropheus, die ik in mei 2012 heb aangeschaft, toen een cm of 4, met juveniele tekening.
Nu, 8 maanden later zijn de 2 kleinsten (4 cm) nog altijd niet hun juveniele tekening kwijt, en rond de 8cm, de 2 anderen waren al wat groter en hebben bijna hun volwassen tekening, en zijn ruim 10cm.

Let wel, dit gaat om pondbred dieren die (naar mij is verteld) wat langzamer groeien (dwz, je kan ze op een kleinere grootte al sexen).
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Kiriza

Bericht door Kiriza » 03 feb 2013, 21:27

Dus ongeveer een halve cm per maand. Dat valt nog mee nmm.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 feb 2013, 17:08

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de snelheid van de groei.

- hoe vaak ververs je water (lage concentratie feromonen)
- hoeveel water ververs je per keer(lage concentratie feromonen)
- grootte van de bak (voldoende ruimte)
- inrichting van de bak (geborgenheid)
- aggressie bijbewoners (geborgenheid)
- hoe vaak voer je (liever vaker kleine beetjes dan een keer/dag veel)
- wat voer je (alleen Spirulina, of bijvoorbeeld ook garnalenmix of levende cyclops)
- hoeveel licht heb je boven je bak (natuurlijke algen zijn het beste voer)
- planten in de bak (ook uitsteken bijvoer voor jonge Tropheus)
- etc etc etc

Ik heb wel eens 8 jonge Bulu Points met de groep laten opgroeien en na een maand of 10 zag je het verschil in grootte
met de volwassen Tropheus niet meer.
De bak was ruim genoeg met weinig bijbewoners, veel schuilplaatsen, veel licht en wekelijks waterverversen.

misterb

Bericht door misterb » 06 feb 2013, 15:42

Hoi

Mijn ervaring van Tropheus groei gecombineerd met de Factoren die Art vermeld :lol:
Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de snelheid van de groei.
- hoe vaak ververs je water (lage concentratie feromonen)
- hoeveel water ververs je per keer(lage concentratie feromonen)
- grootte van de bak (voldoende ruimte)
- inrichting van de bak (geborgenheid)
- aggressie bijbewoners (geborgenheid)
- hoe vaak voer je (liever vaker kleine beetjes dan een keer/dag veel)
- wat voer je (alleen Spirulina, of bijvoorbeeld ook garnalenmix of levende cyclops)
- hoeveel licht heb je boven je bak (natuurlijke algen zijn het beste voer)
- planten in de bak (ook uitsteken bijvoer voor jonge Tropheus)
- etc etc etc

Het gaat hier over 3 achtereenvolgende nesten:

nest 1: gelost op +- 1 november 2012
nest 2: gelost op +- 19 november 2012
nest 3: gelost op +- 15 december 2013

ik heb telkens de jongen die ik heb kunnen redden apart gezet in een kweekbakje :

Dit bakje is niet groot : 50 cm op 40 cm op 40 cm. De jongen gaan er dan ook uit als ze 2.5 a 3 cm zijn.

( kweekbak )

- hoe vaak ververs je water (lage concentratie feromonen) water word min 2 maal per week ververst
- hoeveel water ververs je per keer(lage concentratie feromonen) telkens 1/3 van de bak
- grootte van de bak (voldoende ruimte) klein 50 cm 40 diep 40 hoog
- inrichting van de bak (geborgenheid) beperkt aantal stenen wat rijnzand geen planten
- aggressie bijbewoners (geborgenheid) 2 ancistrussen ( nadeel eten algen ) zijn dan ook tijdelijk
- hoe vaak voer je (liever vaker kleine beetjes dan een keer/dag veel) gebeurd 3 x per dag
- wat voer je (alleen Spirulina, of bijvoorbeeld ook garnalenmix of levende cyclops) momenteel enkel sprirulina
- hoeveel licht heb je boven je bak (natuurlijke algen zijn het beste voer) daar ik 2 ancistrussen hierin heb zitten is dit dus niet van toepassing ( heb 1 tl lamp hierboven hangen van, sterkte van de lamp moet ik nalopen )
- planten in de bak (ook uitsteken bijvoer voor jonge Tropheus) nee

BEVINDING

Momenteel zit hier nu enkel nog nest 2 en een gedeelte van nest 3 in ( het gaat hier over 13 stuks )
De grootste zijn nu iets groter dan 2 cm kleinsten zijn 1.5 cm

(Gezeldschap bak )

- hoe vaak ververs je water (lage concentratie feromonen) water word m 1 maal per week ververst
- hoeveel water ververs je per keer(lage concentratie feromonen) telkens 1/3 van de bak soms iets meer
- grootte van de bak (voldoende ruimte) BaK 175 x 60 x 60
- inrichting van de bak (geborgenheid) redelijk wat stenen over heel de boden
- aggressie bijbewoners (geborgenheid) beperkte aggressie van bijbewoners, jongen kunnen vrij rondzwemmen zonder dat ze opgejaagd worden
- hoe vaak voer je (liever vaker kleine beetjes dan een keer/dag veel) gebeurd 3 x per dag
- wat voer je (alleen Spirulina, of bijvoorbeeld ook garnalenmix of levende cyclops) sprirulina vlokken / en tablets die tegen de ruit aangeplakt worden
- hoeveel licht heb je boven je bak (natuurlijke algen zijn het beste voer) Bak is duidelijk goed verlicht na mijn laatste aanpassingen heb ik redelijk wat groene algen groeien
- planten in de bak (ook uitsteken bijvoer voor jonge Tropheus) nee

BEVINDING

De jongen van mest 1 en een gedeelte van nest 2 zitten nu ongeveer een 2 tal weken mee in de gezeldschapsbak
Na het uitvangen van mijn ancistrussen + een aanpassing van extra lampen is de bak beduidend meer bealgd. Wat ook een voordeel is.
De jongen die erin zitten hebben nu dus ook extra voer van de groene algen op de stenen. Ze hebben u wel veel meer concurentie van de grotere tropheussen en van een 3 tal spathodus erythrodon.

Hoewel ze er nog maar een 2 tal weken in zitten lijkt het dat hier sneller groeien.

Jongen zijn hier nu +- tussen de 2.5 a 3.5 cm :

Wat zal ik in de toekomst niet meer doen

Ancistrussen in combinatie met tropheus ( ancistrus is kwa gezeldschap voor de jonge vissen uitstekend op agressie vlak merk ik 0, 0 nadelen)

nadeel wat ik nu wel merk is dat ze zeer grote concurenten zijn kwa groen voer verorbring
Mijn kweek bakje is te snel te klein voor het goed laten opgroeien van de vissen ( deze hebben ruimte nodig ).
dus volgend kweekbakje wordt wat groter

hoop dat je hier ook wat aan hebt :)
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Plaats reactie