Lamprologus Caudopunctatus (3/3)

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Rever

Lamprologus Caudopunctatus (3/3)

Bericht door Rever » 10 mar 2013, 22:11

In navolging op/in aansluiting met het topic in visbestand topic:
viewtopic.php?f=14&t=14054

En de berichten in het synotopic van cadycat ivm de 'paringsrituelen':
viewtopic.php?f=5&t=14065&start=15

Graag jullie advies voor het volgende. Daarbij heb ik inmiddels genoeg gelezen dat het caudo's allemaal anders zijn, allemaal anders reageren bij andere samenstellingen en zelfs bij dezelfde samenstellingen, maar toch lees ik graag jullie ervaringen.

Vrijdag 2/2 caudo's gehaald. Daarvan is er 1 vrouwtje vrijdagnacht gaan hemelen. Was gebeten/beschadigd. Ik vermoedde dat het aan de te grote syno Polli lag. Bij nader inzien denk dat ik dit niet klopt. Zaterdag 2 vrouwtjes en 1 mannetje caudo bijgekocht. Op dit moment dus 3/3.

De huidige situatie is al volgt. Als ik het goed zie zijn er 2 dominante mannetjes en 1 rustigere. Die laten elkaar zo lijkt het met rust. 1 Dominante lijkt te zijn gekoppeld met een vrouwtje. De rustigere ook. Maar om te nou te zeggen dat ze niet bij elkaar zijn weg te slaan, nee. Bovendien wisselen de 2 vrouwtjes maar daar kan ik naast zitten. In ieder geval blijven die 4 bij elkaar in de buurt, links van de bak. 1 dominant mannetje houdt zich vooral wat meer rechts van het midden in de bak op. 1 vrouwtje is afgezonderd. Voornamelijk bovenin de bak, en de staartvin is beschadigd. Ze eet wel goed. Toch lijkt ze niet veel kans te hebben. Ze wordt met enige regelmaat weg- en opgejaagd door de dominante ('solo') man en de dominante man die lijkt te zijn gekoppeld. Zou het niet logischer zijn als ze wordt 'aangevallen' door de 2 andere vrouwtjes?

Verlos ik dat afgezonderde vrouwtje uit haar lijden of laat ik het over aan de 'natuurlijke selectie' door de groep. Of zie ik het verkeerd en heeft ze nog een kans om gekoppeld te worden en het te overleven (aangroeien staartvin), ze zwemt namelijk nog wel prima. Als dit vrouwtje wegvalt, hoe zit het dan met de dominante losse man. De samenstelling wordt dan immers 3 man/2 vrouw. Die houdt zich alleen bezig met dat afgezonderde vrouwtje eigenlijk en niet met die andere 4. Op het oog dus nog niet echt een probleem. Voor nu althans. Die dominante is trouwens wel echt een binky, haalt zelfs uit naar zichzelf via het spiegelglas in de zijruit hehe. Tofferd.

Op dit moment is het wat rustiger maar dan komt vooral denk ik door de paringsdrukte van de syno's. Dus zodra dat afneemt...

Er zit trouwens nog een zeer jonge calvus black bij. Die ziet alles, volgt alles, maar trekt zich verder nergens wat van aan. Wordt ook met rust gelaten door de caudo's en de syno's.

4 petricola en 1 PWZ
1 calvus black
3/3 caudo's

In ieder geval alvast bedankt voor de moeite.

René

Rever

Re: Lamprologus Caudopunctatus (3/3)

Bericht door Rever » 11 mar 2013, 17:43

Toen ik gisteravond laat de lampen uitdeed kropen alle 6 de caudo's trouwens gemoedelijk en gezamenlijk bij elkaar in de bak. Heel bizar na de voorgaande uren. Nachtblind? Of gewoon slechtziend in het donker waardoor ze niet goed kunnen zien wie ze 'wel mogen en wie niet'? Of is het gewoon een kwestie van de avond/nacht goed doorkomen en de onderlinge rivaliteit komt even op plaats 2?

sander

Bericht door sander » 11 mar 2013, 22:04

Heb niet het hele verhaal gevolgd maar zou het vrouwtje niet uit haar lijden verlossen als ze gewoon eet en normaal zwemt. Zou eerder een schuilplaats aan bieden zoals een stukje pvc pijp wat met een zuignap op je raam bevestigt kan worden en waar zij in of boven kan schuilen.

Wat betreft de staart vin, volgens mij groeit deze meestal weer aaan.

Succes,
Sander
Rio 300 - 120x50x50
20x Paracyprichromis nigripinnis.
1/1 Altolamprologus compressiceps Gold head.
5x Synodontis Lucipinnis

Rever

Bericht door Rever » 13 mar 2013, 11:05

sander schreef:Heb niet het hele verhaal gevolgd maar zou het vrouwtje niet uit haar lijden verlossen als ze gewoon eet en normaal zwemt. Zou eerder een schuilplaats aan bieden zoals een stukje pvc pijp wat met een zuignap op je raam bevestigt kan worden en waar zij in of boven kan schuilen.

Wat betreft de staart vin, volgens mij groeit deze meestal weer aaan.

Succes,
Sander
De verhoudingen zijn sinds gister gewijzigd, het vrouwtje wordt - zover ik kon zien - niet meer lastig gevallen. Niet door de dominante mannetjes en ook niet door de andere 2 vrouwtjes. Ze zwemt en eet goed. De zorgen zijn nu gericht op het niet dominante mannetje. Die zit sinds gisteren achter de bovenste rots tegen het oppervlakte aan. Komt er alleen achter vandaan om wat te eten en gaat dan weer terug. Als de lichten uitgaan komt hij wel weer bij de groep. De 2 dominante mannetjes hebben ieder een deel van de bak geclaimd. De 1 de linkerzijkant, de ander iets rechts van het midden. Vooral onderin, maar dan zal door de syno's komen die een plek hebben gekozen achter de rotsen meer naar boven. Voor het niet dominante mannetje lijkt geen plaats te zijn. Al lijkt er ruimte te zijn rechtsbovenin bij de rotsen of rechtsonderin. Maar dat is alleen theorie natuurlijk. Een vis laat zich niet sturen. Vanavond weer even goed observeren.

Rever

Bericht door Rever » 14 mar 2013, 21:47

Het niet dominante mannetje wordt sinds deze ochtend ´vermist´.... net met water verversen en wat schoonmaakwerkzaamheden hem ook niet tegengekomen. En nee ook niet achter de achterwand en in of rondom het filter.

Wat is er gebeurd en vooral... waar is het lichaampje? Mogelijk dat die ten prooi is gevallen aan 1 van de 2 grotere syno's lucipinnis of eventueel de dood is ingejaagd door de andere 2 mannetjes (waarna die alsnog is opgegeten door de syno's ?? mogelijk?) of gewoon de natuurlijke dood, hij zat de eerste dagen ook tussen de rotsen maar dan meer naar beneden en at wel goed. En komt die vanzelf nog wel bovendrijven...

Dominante mannetje links in de bak heeft de 3 vrouwtjes om zich heen en tolereert zowel de syno;s als de calvus. Het dominante mannetje rechts van het midden van de bak houdt zich solo op en tolereert niet veel.

Edin

Bericht door Edin » 14 mar 2013, 22:59

Vissen beginnen al binnen een uur te ontbinden.
Ik denk dat een soortgenoot tot de dood heeft geleid.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Rever

Bericht door Rever » 16 mar 2013, 00:15

Edin schreef:Vissen beginnen al binnen een uur te ontbinden.
Ik denk dat een soortgenoot tot de dood heeft geleid.
Vanavond rond half 7 hing het minst dominante vrouwtje met de iets beschadigde staartvin (die een paar dagen terug met enige regelmaat de sjaak was) links in de hoek tussen de schelpen. Na 19:00 heb ik ook deze vis niet meer gezien. Opnieuw is er geen sprake van een lijkje.

Mis ik iets? Komt het opnieuw van de caudo's? Ze geven wel eens een tikkie maar dat leek toch niet levensbedreigend te zijn. Maar waar blijven die lijkjes dan? Of zal er een syno lucipinnis zijn die de caudo's uitdunt, of is het toch een natuurlijke dood - of een combinatie van....

De 2 dominantste mannetjes en vrouwtjes zijn nu over. Daar lijken er nu overigens 2 van te zijn te gekoppeld.

Al met al mis ik in een mum van tijd 3 exemplaren van de caudo's.

Opnieuw de rotsformatie open- afbreken om de lijkjes te zoeken? Dat moest ik al om de te grote syno Polli uit te vangen. Daar zit ik niet nog een keer op te wachten. Of kan het geen kwaad een lijkje te laten voor wat het is. Daarbij weet ik dus niet of ze ergens onder de rotsen zitten. Dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk aangezien daar de syno's rondhangen tegen de achterwand aan. Dan had het lijkje al lang een keer tussen de rotsen uitgekomen?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 16 mar 2013, 08:43

bij mij "verdwijnen" er ook eerder vissen dan dat ik lijkjes terugvind... soms heeft een vis zich verstopt en komt hij weer terug, andere keren zie je hem nooit meer. Zeker met veel stenen blijft zo'n lijkje snel onder een steen "drijven" en is hij prooi voor een syno. Caudo's zijn vrij klein, dus ik zou niet mn hele bak afbreken om zo'n lijkje te vinden ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Rever

Bericht door Rever » 16 mar 2013, 18:43

Schiet mij maar lek.

Kwam zojuist thuis en 1 van de dominantere vrouwtjes dreef dood op de bodem. Het andere dominante vrouwtje had afwisselend stuipen en lag op de bodem. Die wou ik uit haar lijden verlossen maar daar kreeg ik al niet eens de kans voor. Die zag ik voor mijn ogen dood gaan en naar de oppervlakte drijven. Van de in totaal 7 gekocht caudo´s heb ik er nu slechts 2 over. Alleen de 2 sterke dominante mannetjes over nu. Uiteraard de calvus nog en de 5 syno´s voor zover ik kan zien.

Wat is er in godsnaam aan de hand. Wie helpt mij uit de brand. Wordt hier moedeloos van en begrijp het niet.

Is er iets met mijn water aan de hand... bacterie soms? Nitrietvergiftiging? Heb wel met een flinke algengroei te kampen. Heeft dat er iets mee te maken. Afgelopen week 3 keer water ververst. Huidige temperatuur zo'n 26 graden.

Ph 9
Kh 16.8/40 maar eerder richting de 40. (simpele teststrippies)
Gh 8.4
Nitriet ik zou zeggen 0 (beetje gelig) kan ook 0,5 zijn?
Nitraat denk ik 20

Edit: Nitriet is iig niet 0 meer nu, minimaal 0,5. In ieder geval nu als de sodemieter 50% water verversen en meteen op zoek naar 2 lijkjes. Die moeten er ook uit.

Edit 2: bij 1 van de overgebleven mannetjes lijkt een stukje/hapje uit zijn staartvin. 1 van de vrouwtjes die is gaan hemelen had ook een beschadigde staartvin.... ook relevant of toeval? Anderen hebben dat niet. Ook niet de 2 vrouwtjes die ik er vandaag uit heb moeten scheppen.

:|

Rever

Bericht door Rever » 17 mar 2013, 02:45

Dringend advies nodig....>> viewtopic.php?f=14&t=14054&start=30

Rever

Bericht door Rever » 18 mar 2013, 20:57

Na alle ellende van het weekend, heb ik slechts 2 caudo´s kunnen redden-overhouden. Niet toevallig dat dit de 2 sterkste en dominantste zijn, wat minder fijn dat het dus ook de 2 mannetjes zijn. Verder zijn er dus geen vrouwtjes meer. Ze zitten nu wel elk apart, de ene rotsen links, andere rotsen recht. Verder geen calvus meer :oops: en alleen dus 5 syno´s.

Wat is wijsheid mbt de caudo´s.....

JCB

Bericht door JCB » 19 mar 2013, 17:51

Je vraagt in je andere topic precies hetzelfde over wat de wijsheid is mbt de caudopuntatus en je visbestand.
Ik zou het bij 1 topic houden zodat het voor iedereen ook overzichtelijk blijft ;)
Tanganyika, it's a kind of magic.

Rever

Bericht door Rever » 19 mar 2013, 22:43

Dat topic is geopend op het punt dat echt alle advies welkom was. Er zijn er veel gaan hemelen. Met dank aan de gene die de moeite hebben genomen om inhoudelijk te reageren kan ik wel zeggen dat ik erg weinig in deze kwestie aan het forum heb gehad. Erg jammer, toch door genoeg leden gelezen zou je zeggen....

Fijn dat jij je inzet voor de overzichtelijkheid van dit forum, maar ik heb mogelijk meer aan jouw eventuele kennis en ervaring als jij advies geeft over die zgh dubbel gestelde vraag mbt tot de caudo´s :wink: .

Rever

Bericht door Rever » 27 mar 2013, 09:24

Ook de laatste caudo is maandagavond gaan hemelen :| , waar het nou aan heeft gelegen, ik weet het niet. Kan de stress zijn geweest die ze niet te boven zijn gekomen, maar dat verklaart nog niet waarom de eersten zijn gaan hemelen. Uitvoerig water getest laatste tijd, gister uitgebreider met nieuwe testen, nog steeds prima op orde.

Er kan een slotje op. :cry:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 27 mar 2013, 11:08

ai ai, dat is erg spijtig. Heel raar dat ze zo 1 voor 1 er van tussen knijpen. Misschien hadden ze toch iets onder de leden... (wormen? infectie??). Aan het water zal het niet gelegen hebben denk ik.

zonde :(
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie