Xenotilapia

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
tretofan

Re: Xenotilapia

Bericht door tretofan » 13 mei 2013, 10:59

Ook een erg mooi alternatief ja :wink:

JCB

Bericht door JCB » 13 mei 2013, 11:56

Als je een grotere groep Xenotilapia wil houden moet je over het algemeen gaan voor een soort die geen koppels vormt. (met uitzondering van bv de kleine maar mooie rotudiventralis)
Tanganyika, it's a kind of magic.

barry76

Bericht door barry76 » 13 mei 2013, 14:33

tretofan schreef:Groepje spilo's met een koppel flavi's bijvoorbeeld :D
Heb ik zelf ook gehad en ging goed, omdat beide soorten niet op elkaar lijken

De kunst is dan wel om of een bestaand koppel te vinden, of toch ook een groepje en daar dan een koppel uit te laten ontstaan.
......
Geldt dit voor de spilopterus of de flavipinnis?
Yogi schreef::D je zou deze eens kunnen kijken, Xenotilapia ochrogenys kekese, zitten nu F1 bij Verduyn voor iets van 11 euro stuk (ze staan niet op de voorraadlijst) en ook bij Aquabeek, ik heb ze zelf noot gehad maar deze zullen beter in een (grote) groep gaan omdat ze geen koppels vormen!

Edwin.
Idd een mooi exemplaar en het overwegen waard.
JCB schreef:Als je een grotere groep Xenotilapia wil houden moet je over het algemeen gaan voor een soort die geen koppels vormt. (met uitzondering van bv de kleine maar mooie rotudiventralis)
Is dat alleen de rotundiventralis (ook een mooi exemplaar, trouwens) en ochrogenys die geen koppels vormen?

Dus als ik jullie reacties goed begrijp, zijn de keuzes vrij beperkt wanneer je een grotere groep xeno's wilt houden :( .

MVG Barry
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles." Herman Finkers

Yogi

Bericht door Yogi » 13 mei 2013, 18:51

8-) als je maar 1 bak hebt en een beginner bent zeker uitkijken, een vis is niet gewoon een vis, jij bent er verantwoordelijk voor, je bent verantwoordelijk voor levens van anderen dus, het is maar net hoe serieus je dit zelf bekijkt :D

Tanganyika is niet het makkelijkst, geen tuincentrum-aquarium-cultuur waar je alles met "no-mind" gewoon in 1 bak gooit!
Eigenlijk simpel: even leren loslaten dat je dus niet alle vissen die je wilt - zo in je bak kunt kieperen :lol:

Succes... Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

barry76

Bericht door barry76 » 13 mei 2013, 20:03

Yogi schreef:8-) als je maar 1 bak hebt en een beginner bent zeker uitkijken, een vis is niet gewoon een vis, jij bent er verantwoordelijk voor, je bent verantwoordelijk voor levens van anderen dus, het is maar net hoe serieus je dit zelf bekijkt :D

Tanganyika is niet het makkelijkst, geen tuincentrum-aquarium-cultuur waar je alles met "no-mind" gewoon in 1 bak gooit!
Eigenlijk simpel: even leren loslaten dat je dus niet alle vissen die je wilt - zo in je bak kunt kieperen :lol:

Succes... Edwin.
Dat begrijp ik en probeer die vissen die ik kies, het zo goed mogelijk naar de zin te maken. Daarom post ik ook onderwerpen waar ik niet zeker van ben of niets van weet om advies en goede raad te krijgen van diegenen die er meer van weten. Maar dat is toch de bedoeling van een forum?

Ik wil goed beslagen ten ijs komen voordat ik aan een dergelijk aquarium begin: het is immers geen paar schoenen die je na een aantal weken in de kast gooit, toch? Maar dat is niet meer dan normaal, vind ik. Jammer genoeg zijn er voorbeelden te over die het tegendeel laten zien.

Nu weer terug on-topic :D .

MVG Barry
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles." Herman Finkers

Edin

Bericht door Edin » 13 mei 2013, 20:20

Een aquarium geeft met veel Xenotilapia's complicaties; het zijn van nature prooidieren. In de natuur geeft dit altijd een bepaalde mate van alertheid, die er waarschijnlijk ook voor zorgt dat de dieren schoolgedrag vertonen. In een aquarium valt dit element snel weg, met als gevolg dat het territoriale karakter zich al gauw toont.

Overigens, een erg mooie Xenotilapia in de door jouw gewenste set-up lijkt mij de Xenotilapia sima. Misschien niet de mooiste, maar wel een erg vriendelijk karakter en een mooie grote vis.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Plaats reactie