ziekteverschijnselen

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
andre

ziekteverschijnselen

Bericht door andre » 23 sep 2013, 09:44

Beste forumleden,
Sinds een tweetal maanden kamp ik met een raar probleem in mijn frontosa-aquarium: één vis rustte op de bodem-niet plat maar verticaal- het ging om een vrouwtje, dat verder goed at en nog steeds in leven is. Als het dier gestoord werd zwom het weg, af en toe lichtjes kronkelend. Ik heb daar verder niet veel acht aan geschonken, tot er veertien dagen geleden er vier vissen bijkwamen met dezelfde symptomen. Ik testte de waterwaarden: ammoniak: nihil- nitriet: nihil- fosfaten en nitraten: hoog( allebei meer dan 100). Drie waterverversingen op één week van ongeveer de helft van de aquariuminhoud haalden niets uit. Twee jaar geleden heb ik ook eens de nitraatwaarden van het aquariumwaarden gemeten: deze waren ook hoog: geen problemen met de vissen(dezelfde die nu het aquarium bevolken). Waterplanten kan ik niet houden in dit aquarium: dus geen nitraatafbraak.Zondag 22-09 startte ik een filtering over harsen.
Het betreft een duizend liter aquarium- als filtering gebruik ik de twee grootste potfilters van Eheim, een 'krachtpatser' van Eheim en een stromingspomp van 6000 liter per uur van Tunze; één derde van het water wordt om de veertien dagen vervangen door leidingwater. Het aquarium is bevolkt door 17 cyphotilapia gibberosa zaïr blue en bestaat uit twee volwassen mannen en zeven of acht grote vrouwtjes, de andere gibberosa's zijn kleinere vissen (jongen). Omwille van het gedrag van de vissen paste ik veertien dagen geleden een behandeling toe met Hexamita van Esha: geen resultaat! Ik denk aan een aantasting van de zwemblaas- maar vier vissen op één week lijkt mij veel. Het laatste jaar werden er geen nieuwe vissen in het aquarium gebracht.
Wie heeft er zo al iets meegemaakt? Ik houd al 36 jaar vissen en bij vrij goed op de hoogte van visziekten, maar nu sta ik blok. Navraag in de twee Gentse ,aquariumclubs leverden niets op.
André

Plaats reactie