Eetpatroon Tropheus

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Thorn

Eetpatroon Tropheus

Bericht door Thorn » 08 okt 2016, 00:10

In mijn aquarium zwemmen naast een groep Tropheus Red Rainbow ook een koppeltje Spathodus Erytrodon.

De laatst genoemde hebben met enige regelmaat jongen welke ik door de bak zie zwemmen. Maar ik ben echter niet de enigste.

Ook de Tropheussen hebben hier oog voor en zien deze jongen als een aanvullende snack op hun groendieet. Bij mij krijgen ze spirulina en garnalenmix (meerdere kleine hoeveelheden verspreid over de dag).

Heeft iemand anders ook deze ervaringen daar de Tropheussen toch als groeneters bekend staan?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Thorn

behabe

Re: Eetpatroon Tropheus

Bericht door behabe » 10 okt 2016, 15:20

Vraag: hou je veel Spathodus jongen over?

Ik zelf heb een groep Tropheus Mpulungu en 6 Eretmodussen rond zwemmen waarvan 2 koppels.Hier heb ik al vele jongen van gehad en andere mensen mee blij gemaakt. Bij mij blijven er zeer veel in leven omdat ik veel groepjes kleine stenen heb liggen in mijn bak waar ze zich tussen verstoppen. Op dit moment heb ik zeker een stuk of 10 jongen Eretmodussen rond zwemmen. Ik heb zelf nooit waargenomen dat een Tropheus een jong van een Eretmodus op at, maar het zou best kunnen.

Als je veel jongen wil over houden zorg dan voor veel groepjes kleine steentjes waar ze dan tussen gaan zitten. Bij mij werkt dat,en hou je veel jongen over.

Groetjes,
Bert

Thorn

Bericht door Thorn » 11 okt 2016, 09:03

Hoi Bert,

Tot op heden hou ik geen enkele Spathodus over, naast de tropheussen zitten er ook een aantal synodontussen in.

Maar de tip om op de bodem wat kleinere stenen bij elkaar te plaatsen ga ik uitproberen en dan is het maar afwachten.

Bedankt voor je reactie.

Thorn

behabe

Bericht door behabe » 11 okt 2016, 21:12

Thorn schreef:Hoi Bert,

Tot op heden hou ik geen enkele Spathodus over, naast de tropheussen zitten er ook een aantal synodontussen in.

Maar de tip om op de bodem wat kleinere stenen bij elkaar te plaatsen ga ik uitproberen en dan is het maar afwachten.

Bedankt voor je reactie.

Thorn
Hallo Thorn,

Die Synodontussen eten misschien je jongen wel op! Maar veel kleine stenen in je bak doen al een hoop jongen over houden.

Groetjes,
Bert

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 21 jan 2017, 10:34

Beetje late reactie, maar ach, wie weet heb je er wat aan...

In mijn 3 meter bak heb ik zowel Eretmodus als Spathodus zwemmen. Van de Eretmodus heb ik regelmatig jongen en deze groeien ook uit tot leuke visjes welke dan weer uitgevangen worden om ondergebracht te worden bij andere liefhebbers.

De Spathodus geeft ook regelmatig jongen, echter, deze zijn 'te dom' om te overleven. Mijn bak ligt vol met steentjes waar de jongen tussen kunnen schuilen, maar de jongen van Spathodus maken hier geen gebruik van. Zij gaan rustig op de grote modules 'zitten', pal in het zicht van de grotere vissen in de bak. Hierdoor verdwijnen ze als tussendoortje in de buiken van de medebewoners in het aquarium.

Mocht je deze visjes willen kweken, denk ik dat je de vissen met de volle bekken uit moet vangen en in een kweekbakje moet laten lossen.
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
6 Eretmodus Cyanostictus Zambia
10 O. Ventralis

Thorn

Bericht door Thorn » 22 jan 2017, 22:49

Hoi Kasakalawe,

Dank voor je reactie.

Inmiddels heb ik mijn aquarium wat aangepast en ook voorzien van kleine steentjes.

Mij gaat het niet zozeer om het kweken maar wel om het gedrag van de tropheussen.

Overal staat dat het groeneters zijn en dat krijgen ze ook bij mij, maar zodra de jongen worden losgelaten en ze zien er een zwemmen dan is het hap slik weg. Dat had ik niet verwacht en in hoeverre kunnen wij dan ook wat meer dierlijk voer gaan geven?

Gegroet,

Thorn

Mike Laan

Bericht door Mike Laan » 22 jan 2017, 23:51

Je tropheus zullen inderdaad misschien af en toe een kleintje pakken maar dat staat niet in verhouding van het geven van dierlijk voer .
Advies gewoon niet doen als je je groep gezond wil houden

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 27 jan 2017, 17:12

In de natuur zullen ze ook best eens een beestje opeten,
maar als je ''meer dierlijk voer'' gaat geven geef je bijna altijd teveel tegelijk.

Ik geef ze zomers waterluis en cyclops uit de sloot, een klein netpuntje per week.
Dat is uitstekend voer dat je kan geven NA het voeren van wat spirulina.
Ik doe dit al jaren zonder problemen.

Plaats reactie