Neolamprologus Similis

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
wimpiii

Neolamprologus Similis

Bericht door wimpiii » 26 mar 2017, 13:56

Vraagje.....

Ik heb een bakje met een kolonie ( 35 a 40 ) Similissen en wil "uitdunnen" .

Het bakje ligt vol slakkenhuizen, zodra ik een hand in het bakje steek schieten ze in een huisje.

Heeft iemand een slim plan hoe ik er een 10tal zonder schelpen kan uitvangen ?

Alvast bedankt

NielsO

Re: Neolamprologus Similis

Bericht door NielsO » 26 mar 2017, 16:46

Er schijnt een trucje voor te zijn. Je haalt een emmer met water uit t aquarium en je zet een plastic beker oid op de kop op de bodem. Daar leg je de slakkenhuisjes op en dan wachten. De similis zoeken na een tijdje de bodem op en verlaten de slakkenhuisjes. Dat is een truc die ik eens gezien heb op youtube.

Dan

Bericht door Dan » 26 mar 2017, 17:19

Bij de bouwmarkt hebben ze van die plastic roosters voor in een verf / latex emmer.
Hang deze met tyraps horizontaal boven in je bak net onder het wateroppervlak en legde slakhuizen op het rooster.
Als de visjes uit de slakhuizen komen zwemmen ze naar de bodem en gaan niet meer terug.
Het werkt echt perfect.
Dan

wimpiii

Bericht door wimpiii » 28 mar 2017, 12:20

bEDANKT VOOR DE SUGGESTIES, GA HET UITPROBEREN

Gerrit Zaandam

Bericht door Gerrit Zaandam » 01 apr 2017, 13:43

Ik doe het ongeveer net zo als Niels.
Ik heb een sokkenmandje wat je normaal onder een kastplank hangt, dusdanig verbogen dat je het in een aqua kan hangen. Ik leg daarin de slakkenhuizen met de opening naar beneden en de visjes zullen als ze er uit komen zo snel mogelijk naar de bodem gaan. Als je op de bodem wat pvc koppelstukjes legt, kunnen ze zich mooi verschuilen.
1x vision 450, 2x vision 260 , 1x rio 240, 1x vision 180, 1x 100x40x40 en nog een 10-tal kleinere bakken.
Favoriete vissen; A Calvus en Compressiceps.
Altijd op zoek naar leuke visjes.

CoenB

Bericht door CoenB » 01 apr 2017, 21:51

Inderdaad, Ik heb destijds mijn slakkenhuisjes op een gaas met de opening naar beneden in een diepe zwarte emmer gelegd. Op de bodem verzwaarde pvc pijpjes. Lampje erboven, vissen eruit, schieten naar beneden. Slakkenhuisjes weer terug in de bak (bleven natuurlijk wel wat visjes achter (vaak de kleinere)
Dan de pijpjes verwijderen en kun je rustig de vissen die je terug wilt doen uitselecteren....

Klaar is kees.

Ik deed dit elke paar maanden..

Plaats reactie