verschillen Gibberosa

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
mariosonja

verschillen Gibberosa

Bericht door mariosonja » 22 apr 2017, 17:33

Hallo,

Ik ben een beginneling op tanganyika cichliden...

Ik heb een bak van 300x60x60 en wil nu de overstap maken op Tanganyika cichliden (voorheen Malawi) nu wil ik als blikvanger (hoofdbewoner) een groepje van +/10 Gibberosa erin...
Ik dacht zelf aan de blue zaire maar ik kwam op MP een kweker uit Hoorn tegen die heeft de blue Mpimbwe F1 te koop..
Wat ik hoorde zijn dat de bleu zaire wat rustiger en schuwer zijn en de Blue Mpimbwe wat levendiger zijn???

Wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn??

Verder wil ik nog wat bijvissen erbij doen, ook wel wat kleur bv Leleupi
Wat kan ik nog meer bij doen??
Wil ook graag de Calvus
Tanganyika 300x60x60

David

Re: verschillen Gibberosa

Bericht door David » 23 apr 2017, 12:48

Allereerst heb je de keus uit noodelijke of zuidelijke varianten van de Cyphotilapia. De Blue Zaire is een van de zuidelijke varianten die van verschillende vangplaatsen te krijgen is. Over het algemeen kleuren deze varianten zoals de naam al doet vermoeden meer blauw onder de juiste condities. Behalve zeer geoefende liefhebbers zien de meeste mensen onderling de verschillen niet tussen diverse Blue Zaire varianten zoals Moba, Mikula en Kitumba.

Cyphotilapia zijn sowieso rustige vissen. Als je meer drukte wil kan je beter voor bijvoorbeeld Tropheus gaan. Ik ben ook een keer bij de kweker in Hoorn geweest. Kreeg toen niet de indruk dat zijn vissen (Blue Mpimbwe) zich anders gedragen dan die van mij (Moba). Ik denk dat ook hier niet overduidelijk zichtbaar is dat de ene soort actiever is dan de ander. Wel is mijn ervaring dat een grotere groep meer rust brengt dan bijvoorbeeld een harem. Ook zou ik beginnen met jonge vissen, hou er wel rekening mee dat het relatief langzame groeiers zijn.

Qua bijvissen is er veel mogelijk. Op dit forum zijn genoeg topics van liefhebbers van Gibberosa's, daar kan je wel inspiratie ophalen. Ik heb zelf 4 Leleupi bij de Gibberosa's en dat gaat prima. Ook een Calvus past er prima bij. Kijk vooral naar voedselbehoefte en gedrag ipv alleen het uiterlijk bij het samenstellen van een visbestand. Gibberosa's zijn ondanks hun robuuste uiterlijk behoorlijk stress gevoelig, ik zou hier dus alleen rustige vissen bij houden.

mariosonja

Bericht door mariosonja » 29 apr 2017, 11:03

Ik heb de keuze gemaakt,

Ik heb een groepje van 10 stuks Cyphotilapia Gibberosa Blue Zaire Moba F1 gekocht, deze zijn wel klein +/- 5 cm.
Daarbij heb ik 6 stuks Neolamprologus Leleupi erbij gedaan...
Ik had nog 9 stuks Synodontis Petricola dwarf..

Nu wil ik ook nog een koppeltje Altolamprologus calvus of de Altolamprologus compressiceps en dan de black variant...

Zijn er suggesties??
Tanganyika 300x60x60

David

Bericht door David » 29 apr 2017, 20:17

Klinkt als een prima visbestand!

Plaats reactie