Tanganicodus Irsacae met de bek vol

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Ludes95

Tanganicodus Irsacae met de bek vol

Bericht door Ludes95 » 07 mei 2017, 15:19

Hallo allemaal,

Zoals de titel al aangeeft heeft mijn wildvan Tanganicodus haar bek vol met eitjes. Nu vind ik het natuurlijk heel gaaf dat ze het zo naar d'r zin heeft in het aquarium dat ze voor nakweek wil gaan zorgen maar helaas heb ik (nog) geen mannetje.
Heeft iemand wel is ervaring gehad met het leggen van eitjes zonder dat er een mannetje bij zit en hoe lang ze de eitjes ongeveer in de bek houdt. Ik wist namelijk niet dat ze ook een legsel deed als er niets bevrucht kan worden.

En dan nog een vraag. Ik wil graag een koppel vormen, is het dan verstandig om een groepje van 3 of 4 er bij te zetten en hier een koppel uit te laten vormen of kan ik er een mannetje bij zetten omdat ik al zeker weet dat dit een vrouwtje is?

Ik heb ook een filmpje waarin je kan zien dat ze een eitje in de bek neemt, zodra ik die kan uploaden doe ik dat!

Ludes95

Re: Tanganicodus Irsacae met de bek vol

Bericht door Ludes95 » 07 mei 2017, 22:39

Hier het filmpje waarin het eitje wordt gelegd en in de bek gedaan wordt.

filmpje Tanganicodus

David

Bericht door David » 08 mei 2017, 19:36

Leuk gezicht! Op je vragen heb ik geen antwoord. Ik heb het bij Discusvissen wel gezien dat een vrouwtje wel eitjes afzet zonder man, bij tropheini weet ik het niet.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 mei 2017, 20:09

Dit is wel erg gaaf inderdaad! Was mij ook nog niet bekend.

Ik heb in mijn bak wel 2 vrouwelijke L. caudopunctatus gehad die afzetten (zonder dat er een man was), maar dit is wel even andere koek :)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Ludes95

Bericht door Ludes95 » 08 mei 2017, 21:43

Ik vind het ook heel tof! Snel maar een mannetje er bij vinden :wink:

Ze heeft inmiddels de eitjes vandaag opgegeten, ik heb haar ook al weer van de alg zien knabbelen :)

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 09 mei 2017, 07:12

Hier hetzelfde gehad, zo'n 20 jaar geleden alweer, maar dan met 2 vrouwen.
Helaas was de man daarvoor net dood gegaan. En had ik niet gelijk een vervanger.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Dan

Bericht door Dan » 14 mei 2017, 12:34

Wat betreft het vormen van een koppel heb ik niet zulke goede ervaringen met het bijzetten van een mannetje. De vissen die ik heb en heb gehad waren nogal kieskeurig wat betreft een partner. Ik denk daarom dat je met een groepje meer kans hebt op het vormen van een koppel of meerdere koppels. Met meerdere koppels dient je bak uiteraard wel voldoende groot te zijn.

Gr.
Dan

Mike Laan

Bericht door Mike Laan » 15 mei 2017, 09:54

Eitjes zullen niet uitkomen als ze niet bevrucht zijn, daarom zal ze losgelaten hebben denk, bij plaatsen man kan lastig zijn zoals gemeld kan beter groepje bij plaatsen en dan als je bak groot genoeg0 (170 a 180 cm ) is schooltje laten zwemmen

Ludes95

Bericht door Ludes95 » 16 mei 2017, 00:07

Thanks voor de reacties! Helaas gaat meerdere koppels het niet worden in mijn bak, het is maar een 180 liter. Ik ga proberen er een groepje van 5 in te zetten en kijken of daar een koppel uit komt, verder zitten er geen medebewoners in.

Plaats reactie