Bezoek bij tropheus houder

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Visbeek

Bezoek bij tropheus houder

Bericht door Visbeek » 14 jul 2017, 22:15

Hallo,

Ik vroeg mij af of er iemand in Friesland is die tropheus houd en waar het mogelijk is eens thuis bij hem/haar te kijken naar gedrag inrichting etcetera.

Uitaard mogen tips ook hier gezet worden.
*mijn aquarium is 150x50x60 +- *

Baars

Re: Bezoek bij tropheus houder

Bericht door Baars » 14 jul 2017, 23:08

Hoi,

Ik denk dat je van de meeste tropheus houders te horen gaat krijgen dat je bakmaat te klein is, hou daar in ieder geval rekening mee.
Maar je wil er zo te lezen de nodige voorbereiding vooraf aan nemen, dus dat is in ieder geval een goede start.

Visbeek

Bericht door Visbeek » 15 jul 2017, 08:39

Ja dat wist ik. Heb hier op het forum ook gelezen van mensen die zeggen, als je de bak goed vol stenen doet moet het kunnen. Terwijl anderen zeggen dat er juist zwemruimte moet zijn.

Vandaar dat ik wel eens zou willen zien hoe ze zich gedragen.

David

Bericht door David » 15 jul 2017, 08:52

Goed als je sowieso es gaat kijken. Tropheus in een ingericht aquarium is heel wat anders dan in een verkoopbak. Anders moet je Henk Jan een pb sturen. Hij heet Petro-Ikola op dit forum. Die heeft mijn Ikola overgenomen. Ik ben begin dit jaar nog bij hem wezen kijken en woont in de buurt van Leeuwarden.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 jul 2017, 09:25

Bak ramvol stenen is een eerste vereiste. En de bakmaat moet minimaal 2 m lang en 60 breed.
Tropheus hebben bodem oppervlak nodig en veel stroming.

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 15 jul 2017, 11:01

sieb amoraal schreef:Bak ramvol stenen is een eerste vereiste. En de bakmaat moet minimaal 2 m lang en 60 breed.
Niet helemaal mee eens. Lees mijn artikels "Tropheus Story" eens.
Het is vooral de verhouding vissen - grootte bak die telt. Ik heb een groep Tropheus Moorri chimba 80 stuks wv in een bak van 1.50 x 60br x 60 h waterstand gehad. Met achterwand die varieerde van 2 cm dik tot 7 cm. 3 grote keien breuksteen en daartussen gewoon kleine maas keien (mooi afgeronde stenen) op de bodem. Een Duitse winkel nam alle jongen over, alle drie maanden rond de 100 - 150 van + 3 cm.

De agressie bij Tropheus is er wanneer de groep te klein is, en er in verhouding te veel mannen zijn. 1/2 of 1/3 is vragen om moeilijkheden. Bij mij was de verhouding 1/20. Hoe kom je daaraan? Soms kan je een koopje doen ( zie http://www.tropheus-uka.de/stockliste_wildfaenge.htm ) Daar werd een groep van 1/29 aangeboden.
Goedkoper is het wanneer je ze klein koopt bij verschillende goede kwekers groepjes van 20, (grootte tot max 3 cm), Al die groepjes bij elkaar, neem er 100 voor jouw aquarium (Visbeek) en begin dan bij het opgroeien de mannen te verwijderen. Tot je een mooie groep met weinig mannen overhoud. De "te veel" mannen geef je weg, (zo klein mogelijk) aan een andere liefhebber of winkelier (gratis) Jij bent er echt niets meer mee.

Nog iets vragen? Doe maar...
Mijn werkwijze ga ik niet verdedigen, ik ga er geen discussie over aan , ze heeft gewoon in de praktijk bewezen dat ze werkt. ik had nog veel meer Tropheus vissen - 24 soorten allen ondergebracht in bakken van 2m x 70 cm x 55 cm waterstand. De kweek groepen waren allen wv of gekweekt aan het meer. Alle groepen groter dan 100 vissen...
Durven selecteren bij de mannen is het "geheim" van Tropheus, en in deze tijden....kan dat geld kosten.

Nooit heb ik zware gevechten gehad in de bakken, 1x een groot technisch probleem - de nachtmerrie ven elke hobbyist, nl 6 uur zonder elektriciteit, toen ik thuis kwam van het werk was 3/4 van mijn mooi opgebouwde groepen gestorven door zuurstofgebrek. Ik heb de groepen nooit meer terug op grootte gebracht, heb alles verkocht. ( schep maar eens 2000 mooie grote volwassen dode vissen uit je aquaria - wil je nooit meer)

en nu....krijg ik terug goesting , nieuwe stelling...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Baars

Bericht door Baars » 15 jul 2017, 11:57

Erwin8 schreef:
sieb amoraal schreef:Bak ramvol stenen is een eerste vereiste. En de bakmaat moet minimaal 2 m lang en 60 breed.
Niet helemaal mee eens. Lees mijn artikels "Tropheus Story" eens.
Het is vooral de verhouding vissen - grootte bak die telt. Ik heb een groep Tropheus Moorri chimba 80 stuks wv in een bak van 1.50 x 60br x 60 h waterstand gehad. Met achterwand die varieerde van 2 cm dik tot 7 cm. 3 grote keien breuksteen en daartussen gewoon kleine maas keien (mooi afgeronde stenen) op de bodem. Een Duitse winkel nam alle jongen over, alle drie maanden rond de 100 - 150 van + 3 cm.
Heb je hier misschien foto's van? Ik ben gewoon erg benieuwd en vind het hartstikke interessant om andermans ervaring te horen/zien. Ik vermoed alleen dat dergelijke samenstellingen/inrichtingen voor de kweek zijn en je er inderdaad "rust" voor terug krijgt, maar het "natuurlijk" gedrag daarmee verliest.

Ik denk dat vele hobbyisten ook graag natuurlijk gedrag willen zien en niet het vaak beschreven -hyper en langs het raam rondzwemmen gedrag-. Ik blijf tropheus hartstikke mooie beesten vinden en stop ook altijd wel even in de winkel om ze te bewonderen. Maar vanwege alle haken en ogen die er aan vast zitten, heb ik nooit staan te springen om de keuze voor tropheus te maken en heb ik mij gericht op andere soorten uit het tanganyika meer.
Ondanks het bovengenoemde, blijf ik de informatie en ervaringen nogmaals wel erg interessant vinden.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 jul 2017, 12:08

Baars schreef:
Erwin8 schreef:

Heb je hier misschien foto's van? Ik ben gewoon erg benieuwd en vind het hartstikke interessant om andermans ervaring te horen/zien. Ik vermoed alleen dat dergelijke samenstellingen/inrichtingen voor de kweek zijn en je er inderdaad "rust" voor terug krijgt, maar het "natuurlijk" gedrag daarmee verliest.

Ik denk dat vele hobbyisten ook graag natuurlijk gedrag willen zien en niet het vaak beschreven -hyper en langs het raam rondzwemmen gedrag-. Ik blijf tropheus hartstikke mooie beesten vinden en stop ook altijd wel even in de winkel om ze te bewonderen. Maar vanwege alle haken en ogen die er aan vast heb ik nooit staan te springen om de keuze voor tropheus te maken en heb ik mij gericht op andere soorten uit het tanganyika meer.
Ondanks het bovengenoemde, blijf ik de informatie en ervaringen nogmaals wel erg interessant vinden.
Ik heb hier geen foto`s van. ben al een paar jaar geleden gestopt met het houden van Tropheus.
Btw een bak vol zoals erwin8 beschrijft. daar zie je nooit het natuurlijke gedrag van de tropheus. Maar daar verschillen de meningen ook sterk over. Ik heb mijn laatste groep in een kleine groep max 5 vissen per variant gehouden. En dat beviel mij een stuk beter. Niet het ADHD gedrag wat je in hele grote groepen wel ziet.

Visbeek

Bericht door Visbeek » 15 jul 2017, 12:20

Ik denk dat we wat te veel afwijken van de vraag. Haha.
Maar die is wat mij betreft voldoende beantwoord.

Over het houden van tropheus in een 150cm bak is een andere vraag, of over de inrichting. Maar dat komt misschien later nog wel eens

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 15 jul 2017, 12:39

sieb amoraal schreef:[
.....n stuk beter. Niet het ADHD gedrag wat je in hele grote groepen wel ziet.
Sorry hoor, heb nooit ADHD gedrag gezien bij mijn vissen, en gezien mijn studies....weet ik wat ADHD gedrag is. Groepen van 5 ...Tropheus is een scholen vis.
Spijtig dat ik nog niet in het Tanganyika meer gedoken heb, gaat er zeker nog van komen, zal dan eens realistische foto's of film maken, heb in het Malawi meer scholen vissen gezien....scholen ( een klas is ongeveer 20 leerlingen...een school.....honderden) ook zogenaamd agressieve vissen tov elkaar, tot je ze met een hele groep in het aquarium zette, ( gezien bij Stuart Grant,in zijn betonnen kweekbakken, er was totaal geen agressie, ze kweekten als konijnen)

Ergens heeft er ooit iemand beginnen schrijven over "een schooltje vissen - zalmpjes van 10" Die man heeft meer kwaad dan goed gedaan, Sindsdien zijn de scholen vissen altijd maar kleiner geworden, terwijl die man had moeten schrijven "een schooltje zalmpjes van 250", en de literatuur over het Tanganyika meer, niemand durft echt schrijven wat een school vissen is...ga eens duiken, en je zal zien wat een school vissen is.

En of het werkte bij jou - ik geloof jou 100%. Bij mijn Tropheus vrienden was iemand die geen groter aquarium had dan 1m x 20 cm x 20 cm. Ik heb nergens zoveel Tropheus soorten gezien in zoveel bakken. Volgens de theorie zou het en kon nooit lukken, maar in de praktijk...niemand kweekte meer dan "Johnny Tropheus ". In zijn bakjes zaten ook maar max 10 vissen + ontelbaar veel jongen.
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Baars

Bericht door Baars » 15 jul 2017, 13:28

Vraag van Baars aan Erwin 8: Heb je hier misschien foto's van? Ik ben gewoon erg benieuwd en vind het hartstikke interessant om andermans ervaring te horen/zien. Ik vermoed alleen dat dergelijke samenstellingen/inrichtingen voor de kweek zijn en je er inderdaad "rust" voor terug krijgt, maar het "natuurlijk" gedrag daarmee verliest.

Ik denk dat vele hobbyisten ook graag natuurlijk gedrag willen zien en niet het vaak beschreven -hyper en langs het raam rondzwemmen gedrag-. Ik blijf tropheus hartstikke mooie beesten vinden en stop ook altijd wel even in de winkel om ze te bewonderen. Maar vanwege alle haken en ogen die er aan vast heb ik nooit staan te springen om de keuze voor tropheus te maken en heb ik mij gericht op andere soorten uit het tanganyika meer.
Ondanks het bovengenoemde, blijf ik de informatie en ervaringen nogmaals wel erg interessant vinden.[/quote][/quote]

Antwoord Sieb moraal: Ik heb hier geen foto`s van. ben al een paar jaar geleden gestopt met het houden van Tropheus.
Btw een bak vol zoals erwin8 beschrijft. daar zie je nooit het natuurlijke gedrag van de tropheus. Maar daar verschillen de meningen ook sterk over. Ik heb mijn laatste groep in een kleine groep max 5 vissen per variant gehouden. En dat beviel mij een stuk beter. Niet het ADHD gedrag wat je in hele grote groepen wel ziet.[/quote]

Antwoord Baars op Sieb moraal: Misschien wat verwarrend door de quotes, maar de bovenstaande vraag was n.a.v de opmerking van Erwin8 in de laatste quote. De vraag was dus voor Erwin8 bedoelt.

Edit: ik zie dat dit bericht wat ongelukkig is geplaatst en de quotes niet weergeven zijn, ik heb dit bericht proberen te verwijderen om alsnog een netter bericht te plaatsen met de originele quotes, maar dat kan niet.Dus heb ik handmatig even de namen er bij gezet, dan weten jullie dat in ieder geval...

David

Bericht door David » 15 jul 2017, 14:58

@Sieb, ik heb nog wel een filmpje van je tropheus bak. Zal ik die even uploaden hier? Is een mooi voorbeeld van hoe een tropheus bak kan zijn.

David

Bericht door David » 15 jul 2017, 15:47

Hierbij in ieder geval een filmpje van mijn bak toen ik nog tropheini had.

Link

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 jul 2017, 16:34

David schreef:@Sieb, ik heb nog wel een filmpje van je tropheus bak. Zal ik die even uploaden hier? Is een mooi voorbeeld van hoe een tropheus bak kan zijn.
@ david, die is van mijn laatste Tropheus groep?

David

Bericht door David » 15 jul 2017, 17:27

Inderdaad een filmpje van je laatste Tropheus groep. O.a. de Chilambo.

Link

Plaats reactie