Koppel Julidochromis vecht

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Melissa88

Koppel Julidochromis vecht

Bericht door Melissa88 » 03 aug 2017, 21:01

Hoi allemaal,

Vanmiddag een koppel Julidochromis Transcriptus opgehaald, dit zijn mijn eerste (en nog enige) vissen in de Tanganyika bak.
Het scheen een bewezen koppeltje te zijn geweest, maar op de terug weg in de plastic zak, zag ik al dat het mannetje enorm aan het 'happen' was naar het vrouwtje.

Ik dacht zelf dat het misschien de stress was, maar ook thuis in de bak was het een enorm bek-aan-bek gevecht. Territorium? Het zag er in ieder geval heftig uit.
Ik heb gebeld naar de winkel en die vertelde mij dat het heel normaal is (om een plek te bepalen in de bak) en het 2 dagen aan te kijken. Mochten ze dan nog vechten, uit elkaar halen.

Het vrouwtje ziet er nu best verzwakt uit en hangt (al een tijd) een beetje midden-boven in de bak tegen de zijkant aan, terwijl het mannetje heel druk door de hele bak net boven de bodem zwemt. Het vrouwtje heeft zich meerdere malen verstopt tussen de rotsen en de stenen, maar het mannetje vond haar telkens weer, vandaar dat ik denk dat ze naar boven is gezwommen?

De gevechten zijn nu wel over, alleen als ze elkaar tegen komen, hapt en duwt het mannetje nog steeds tegen haar zijkant aan, en zij gaat dan enorm trillen met haar achterkant.

Wie heeft er tips wat te doen? Ik vind twee dagen toch wel erg lang duren om het aan te kijken. Het arme vrouwtje! Vind het zo zielig dat ze tegen de zijkant aan blijft. De vinnen zien er voor zover ik kan zien nog heel uit.

Hieronder een foto van het vrouwtje. Ze hangt al een tijdje zo, met haar koppie wat meer naar boven.

Afbeelding

Gerard

Re: Koppel Julidochromis vecht

Bericht door Gerard » 03 aug 2017, 22:57

Hoe groot is de bak ? wanneer komt het gezelschap ?

k had in een 1,5 m bak hetzelfde probleem, maar met gezelschap ter afleiding werden ze eerder close dan agressief met veel nakweek als gevolg.... Het trillen van het achterlijf is deel van het baltsgedrag, het vrouwtje probeert zich aan te bieden.
In der Beschränkung zeigt sich den Meister - Goethe
Mijn foto's op flickr

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 03 aug 2017, 23:40

Mijn bak is 80 cm en volgens de verkoper ging dat prima met 1 koppeltje. Maar ik begin nu toch te denken dat de bak iets te klein is voor de Julidochromis.

Hij blijft haar opzoeken en achterna zitten, hij wil haar er echt uit hebben. Zo zielig!

Ik ga er lamprologus brevis bij houden, maar die waren niet op voorraad bij de leverancier, dus waarschijnlijk pas over een week (misschien twee). Similis hetzelfde.
Dit duurt denk ik te lang voor deze huftertjes.

Daarnaast, zou dit nog goed kunnen komen als in dat het zo maar spontaan, sprookjesachtig toch nog een koppel vormt? :mrgreen:

Bedankt voor je reactie!!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 04 aug 2017, 09:22

Je kan proberen ze van elkaar te scheiden door een plexiglas wandje in het midden van de bak te zetten. Dat geeft de dame ook wat rust zodat ze kan bijkomen.

Verder misschien tijdelijk veel rotsen toevoegen (ik weet niet hoeveel steen er al in ligt?) voor schuilplaatsen, dan wil ook nog wel eens helpen.

Maar vergis je niet... julidochromis zijn felle beestjes!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 04 aug 2017, 14:25

Vanmorgen las ik over je probleem.
Ben even aan het werk gegaan in het schuurtje..
Heb er nu zo 3 gemaakt van gewone plastiek pijp, en met gewone hardpijp lijm aan elkaar gezet. Afspoelen onder de kraan, en klaar.
Je kan er zo eentje maken en voorlopig in je aquarium leggen, tot er meer visjes in de bak zijn en er dus ook meer afleiding is.
Nu heb ik er ook 3 voor mijn quarantaine afdeling :)

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Veel plezier bij het plakken !
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 04 aug 2017, 18:38

Wat een idee zeg!
Vanavond gelijk even aan de slag.
Super bedankt....Want ik zit er best mee in mijn maag (heb gauw medelijden, dus ook met visjes blijkt nu :lol: )!

Morgen kijk ik nog even of ze ergens anders (veel verder weg, maar dat geeft opzich niet) de brevis wel op voorraad hebben. Maar ze kunnen dan in ieder geval veilig (en rustig) de nacht door! Top!

WaterKip

Bericht door WaterKip » 04 aug 2017, 21:46

Hoe echt is het koppeltje? Hebben ze ooit een nestje samen gehad? Of heeft de verkoper je gewoon een man en vrouw meegegeven onder het mom 'koppeltje'?

Zoals al eerder genoemd, zichtbrekers en afleiding van andere vissen zijn nodig. Ik vraag me af of de L. brevis daar voor gaat zorgen, die bemoeid zich vooral met zijn eigen schelp.

Als je de twee ruziënde vissen gemakkelijk uit elkaar wil halen zet er dan een wand van blauwe filtermat tussen. Gewoon bij een tuincentrum op de vijverafdeling van een tuincentrum halen, op maat knippen en klaar.
Echter haal je deze wand weg dan begint het weer van voor af aan als er niets veranderd aan de inrichting, medebewoners, etc...

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 04 aug 2017, 22:31

WaterKip schreef:Hoe echt is het koppeltje? Hebben ze ooit een nestje samen gehad? Of heeft de verkoper je gewoon een man en vrouw meegegeven onder het mom 'koppeltje'?

Zoals al eerder genoemd, zichtbrekers en afleiding van andere vissen zijn nodig. Ik vraag me af of de L. brevis daar voor gaat zorgen, die bemoeid zich vooral met zijn eigen schelp.

Als je de twee ruziënde vissen gemakkelijk uit elkaar wil halen zet er dan een wand van blauwe filtermat tussen. Gewoon bij een tuincentrum op de vijverafdeling van een tuincentrum halen, op maat knippen en klaar.
Echter haal je deze wand weg dan begint het weer van voor af aan als er niets veranderd aan de inrichting, medebewoners, etc...
Daarom mijn pijpjessysteem :) vrouwtje kan zich ergens verstoppen, heb zo al veel vissen gewend aan elkaar. ( geen prietpraat uit de boekjes, gewoon ervaring.)
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Baars

Bericht door Baars » 04 aug 2017, 23:46

Erwin8 schreef:
WaterKip schreef:Hoe echt is het koppeltje? Hebben ze ooit een nestje samen gehad? Of heeft de verkoper je gewoon een man en vrouw meegegeven onder het mom 'koppeltje'?

Daarom mijn pijpjessysteem :) vrouwtje kan zich ergens verstoppen, heb zo al veel vissen gewend aan elkaar. ( geen prietpraat uit de boekjes, gewoon ervaring.)
En wat nou als "het koppeltje" gewoon twee mannen zijn.... :lol:

Dat pijpjessysteem van je ben ik wel benieuwd naar Erwin , alleen krijg ik die niet afgebeeld.
Heb zelf ook een tijd terug zitten rommelen met pvc buisjes (40mm) en hier en daar buizen met pvc bochten op geplaatst (voor de toekomstige zand/rotsbewoners) daarom ben ik ook benieuwd naar jou systeempje.

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 05 aug 2017, 20:31

Hoe echt mijn koppeltje is, heb ik nu ook flink mijn vraagtekens bij, al weet ik dat de kleinste verandering ze uit elkaar kan laten gaan! De winkel heeft ze besteld bij de leverancier, nadat ik meerdere malen gezegd heb echt een bewezen koppel nodig te hebben.

Eenmaal in de winkel vroeg ik aan de verkoopster of ze zeker wist dat het een bewezen koppel was, omdat ik geen oorlog in mijn bak wilde. Ze deed ze in het plastic zakje, keek even en zei: ja, dit is zeker een koppel.
Toen wist ze niet of het de transcriptus of de marlieri was. Maar volgens mij is het alsnog wel de transcriptus als ik ze goed bekijk. Maar onderweg naar huis was het al herrie in de zak.

Vandaag heb ik een koppeltje brevis opgehaald en twee algenetertjes. De algenetertjes trekken zich weinig aan van het dominante gedrag van de J. transcriptus, maar de brevis mogen niet eens bij de slakkenhuizen komen. Dan komt de J. Transcriptus er gelijk aan geraced om ze een flinke opdonder te geven, waardoor ze nu bovenin de bak zwemmen. Het vrouwtje van de J. Transcriptus verstopt zich nu in de steen en komt er niet meer uit. Ze durft ook niet meer te eten, want zodra ze beweegt, komt hij er weer aan.

Ik denk dat ik ze morgen terug breng (alhoewel ik het vrouwtje eigenlijk niet kwijt wil... :cry: ) Kan ik niet alleen het mannetje terug brengen?? De dominante etter... :lol:

Baars

Bericht door Baars » 05 aug 2017, 21:10

Melissa88 schreef:Hoe echt mijn koppeltje is, heb ik nu ook flink mijn vraagtekens bij, al weet ik dat de kleinste verandering ze uit elkaar kan laten gaan! De winkel heeft ze besteld bij de leverancier, nadat ik meerdere malen gezegd heb echt een bewezen koppel nodig te hebben.

Eenmaal in de winkel vroeg ik aan de verkoopster of ze zeker wist dat het een bewezen koppel was, omdat ik geen oorlog in mijn bak wilde. Ze deed ze in het plastic zakje, keek even en zei: ja, dit is zeker een koppel.
Toen wist ze niet of het de transcriptus of de marlieri was. Maar volgens mij is het alsnog wel de transcriptus als ik ze goed bekijk. Maar onderweg naar huis was het al herrie in de zak.

Vandaag heb ik een koppeltje brevis opgehaald en twee algenetertjes. De algenetertjes trekken zich weinig aan van het dominante gedrag van de J. transcriptus, maar de brevis mogen niet eens bij de slakkenhuizen komen. Dan komt de J. Transcriptus er gelijk aan geraced om ze een flinke opdonder te geven, waardoor ze nu bovenin de bak zwemmen. Het vrouwtje van de J. Transcriptus verstopt zich nu in de steen en komt er niet meer uit. Ze durft ook niet meer te eten, want zodra ze beweegt, komt hij er weer aan.

Ik denk dat ik ze morgen terug breng (alhoewel ik het vrouwtje eigenlijk niet kwijt wil... :cry: ) Kan ik niet alleen het mannetje terug brengen?? De dominante etter... :lol:
Als ik het zo lees dan ben je gewoon met een kluit in het riet gestuurd...ik geloof er in ieder geval geen bal van. Helaas draait het bij vele winkeliers puur om de centen en is er tegenwoordig nauwelijks sprake van vakkundig advies (op enkele uitzonderingen na).
Je kan gewoon aangeven dat het "koppeltje" te agressief is en dat je er wel een leuke hobby aan over wil houden.
Ruil ze dan in voor wat vissen die wat rustiger zijn...en geen "koppeltje".
Als j

Baars

Bericht door Baars » 05 aug 2017, 21:22

Melissa88 schreef:Hoe echt mijn koppeltje is, heb ik nu ook flink mijn vraagtekens bij, al weet ik dat de kleinste verandering ze uit elkaar kan laten gaan! De winkel heeft ze besteld bij de leverancier, nadat ik meerdere malen gezegd heb echt een bewezen koppel nodig te hebben.

Als ik het zo lees dan ben je gewoon met een kluit in het riet gestuurd...ik geloof er in ieder geval geen bal van. Helaas draait het bij vele winkeliers puur om de centen en is er tegenwoordig nauwelijks sprake van vakkundig advies (op enkele uitzonderingen na).
Je kan gewoon aangeven dat het "koppeltje" te agressief is en dat je er wel een leuke hobby aan over wil houden.
Ruil ze dan in voor wat vissen die wat rustiger zijn...en geen "koppeltje".

Ik denk dat het leuker voor jou is om met een rustig bestand te beginnen en dan wat ervaring op te doen. Je kan er dan op een later stadia is over nadenken om een aantal jongen vissen te kopen en daar een "echt koppeltje" uit selecteren....veel leuker dan "koppeltjes" te krijgen die achteraf je halve bak slopen en je haalt dan ook nog is een stuk plezier en voldoening uit je hobby.
De overgebleven vissen waar je het koppeltje uit heb geselecteerd, kan je dan iemand anders weer mee blij maken...

Edit: het bericht hiervoor is geplaatst zonder dat ik het door had, vandaar dat dezelfde (incomplete)tekst in het eerdere bericht staat
Laatst gewijzigd door Baars op 05 aug 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 05 aug 2017, 21:23

Ik denk het ook inderdaad, en ik vind het er niet leuker op worden...
Tips voor vissen die rustiger zijn en bij de brevis kunnen? Mijn bak is 80 cm (125 L).

Of het vrouwtje solo in de bak houden en het mannetje terug brengen? Kan dat, of kwijnt zij dan weg?

Baars

Bericht door Baars » 05 aug 2017, 21:37

Melissa88 schreef:Ik denk het ook inderdaad, en ik vind het er niet leuker op worden...
Tips voor vissen die rustiger zijn en bij de brevis kunnen? Mijn bak is 80 cm (125 L).

Of het vrouwtje solo in de bak houden en het mannetje terug brengen? Kan dat, of kwijnt zij dan weg?
Heb je er als is over nagedacht om er een speciaal bak van te maken?
Als je nog een aantal brevis er bij doet dan denk ik dat je heel veel interessant gedrag gaat zien en dat het beeld compleet word als ze straks ook jongbroed hebben.
Als je je licht dan zodanig plaats(eventueel afgedekt) dat je alleen in het midden licht heb (spot effect), dan ga je een hele mooie bak creëren .
Denk er over na zal ik zeggen...

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 06 aug 2017, 09:30

Dat klinkt inderdaad niet als een "bewezen" koppeltje (met bewezen, word bedoeld: heeft al eens afgezet). Ik vond ze op de foto er ook al wat jong uit zien.
Meerdere brevis koppels in 1 aquarium zou ik zelf niet doen, dan loop je het risico dat je wederom hommeles krijgt, maar deze keer tussen de brevis mannen.

Julidochromis (en eigenlijk alle Lamprologini) soorten koppelen helaas niet vanzelf. Ze zijn te kieskeurig daarvoor (heel leuk en intelligent, maar niet zo praktisch ;) ). De beste manier om aan een koppel te komen is om een bewezen koppel te kopen (een koppel dat dus al eens heeft afgezet), of te beginnen met een groepje van 4-6 jonge dieren, en ze hier zelf uit laten koppelen. Ik heb eens in een 60cm 6 J. ornatus gezet om te laten koppelen. Dat ging niet vanzelf, en over de tijd vielen er drie af (deze waren ineens dood). Uit de overige drie vormde zich een koppel.

Je kan ook overwegen om je aquarium helemaal vol met slakkenhuizen te doen, en dan een groepje L. multifasciatus of L. similis te nemen. Deze soorten hebben geen problemen met koppelen. Als je meerdere lagen slakkenhuizen (escargots) neerlegt, heb je een heel leuk bakje!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie